Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2595 ggr
CBA
0

Jag blir stum!

Idag tog jag träckprov och har postat det till Vidilab…det börjar dra ihop sig för kusarna att byta till vinterhagen om några veckor.

Med Mirabil går det två hästar till, en valack på 6-7 år och en hingst jämngammal med Mirabil.

Valacken är importerad från…Portugal tror jag det var, hur länge han har funnits i Sverige vet jag inte men av att dömma av ägares svar på min fråga så verkar det inte vara så väldit länge iaf.

Jag tänkte då och frågade de andra ägarna om de kommer att ta träckprov på sina kusar snart…det kan ju vara intressant och värt att veta hur parasitbeståndet ser ut i deras lilla grupp.

Hon med valacken svarade mig att han blev avmaskad i april *hmmm*
Då undrar man ju direkt om han inte ska avmaskas snart igen då!
När hon sen säger att ja man vet ju inte hur noga de är med avmaskningar i Portugal så man kanske ska ge en spruta.
Hallå…ett träckprov skulle sitta fint hade jag lust att säga!!

När jag frågade ägaren till den andra unghingsten så fick jag svaret att nä inget träckprov skulle tas men att han ska avmaskas. Sen undrade hon om jag skulle avmaska iaf om Mirabil visar sig vara ren som han nu haft turen att vara hela sitt liv!?
Nä, tyckte jag…det finns ingen vitts med att avmaska om det inte behövs *döööhhh*

Jag känner mig stum av förvåning om hur vissa resonerar…för mig är det lika viktigt att ha koll på parasiterna som att se till att hovslagaren kommer regelbundet!

Jag känner mig faktiskt lite frustrerad över att det bara är jag i våran hage som vill veta hur parasitbeståndet ser ut och som vill hålla det i chack.

Hon med valacken mötte jag för första gången idag, hon är rätt nyflyttad till oss med sin häst och han har bara gått sedan i lördags med våra andra två hästar…hon verkar vara typen som inte vill lyssna och ta till sig något nytt och som redan vet allt *suck*

Vad 17 göra…hade Mirabil varit vuxen hade han fått gå i en egen hage men nu behöver han lek kamrater?!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ove-D
0

Om det visar sig att Mirabil INTE har parasiter, kommer de andra ändå avmaskas? Kommer de kräva att din häst också ska avmaskas?

OM Mirabil HAR parasiter, lyssnar de då på VAD hon har för parasiter och väljer avmaskningsmedel efter det eller gör de som de "brukar" göra?

Snuttan2
0

Men Gud vad oansvarigt :S

Vet inte hur korkade människor är som inte vet vad parasiter är och kan göra? Är inte så svårt att lista ut :(

Lyrik
0

Ungefär som Lyriks förra hagkompis, Sagge. Hon sket fullständigt i att träckprova eller avmaska honom, men så struntade hon att ringa till hovis när han hade tappat en framsko (skodd enbart i fram, bak måste man droga honom för att sko…Förvånad). Så han gick med en sko i 5 veckor innan han äntligen fick en sko på. Men rida, det gjorde hon…

Stallägaren har inte avmaskat sina 5 hästar, som går i samma hage året om. Träckprov tycker hon är bara onödigt och dyrt…Flört

Dior
0

Ursäkta, men.. "Sagge" Hette han verkligen så? Det var synd om honom på flera punkter

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

DojoKelder
0

Jag tycker också synd om denna stackars "Sagge".. =(

CBA
0

#1 De andra kommer att avmaskas även fast Mirabil kanske visar sig ren…jag HOPPAS att även tjejen med valacken avmaskar med tanke på hennes svar på min fråga. Fast jag skulle ju helst vilja se att hon tar ett träckprov på honom.

Hennes kommentar om han behövde avmaskas eller ej var att -Med den här magen så har han ingen mask, och syftade på hans runda gräsmage.
Det för mig bevisar hur lite hon vet om parasiter då det för tex bandmasken tar upp till 6 månader innan det är en fullt utvecklad mask. Så han kan ju bära på massor av ägg eller halvfärdiga maskar som han om några månader bajsar ur sig i hagen *suck*

De kan kräva hur mycket de vill att Mirabil ska maskas för det kommer inte hända om det inte behövs enligt analysen.

Jag gissar att oavsett VAD för mask Mirabil ev har (OM han nu har mask) så kommer de avmaska enligt gamla vanor och inte bry sig så mycket om vad för ev parasiter Mirabil visade sig ha.

#2 Ja jag blev faktiskt helt stum när de öppnade munnarna.

Den ena har en unghäst vilket iaf jag känner att man vill ha koll på parasitbeståndet hos för att göra det bästa för hästen så den inte dras med ev onödiga parasiter.

Den andra har ju en importerad häst där hon inte vet hur noga de har varit med avmaskningar etc.

Hur 17 lägger fram sin syn på saken utan att framträda som att man vill knäppa dom på näsan.

Hon med unghästen sa att det var NOG inger fara för mask då de gått på så bra bete. Men grejen är den att betet är inte i världsklass…det har många gamla rator där det växer ogräs som inte hästarna vill ha. Samt att det tidigare har gått en hel drös med islänningar i hagen där ägaren inte brytt sig om mycket när det kommer till avmaskningar och hästvård i övrigt.

Något jag oxå blir förvånad över är hur förvånadsvärt få det är som ens tänker i banorna om att mocks ur sina hagar med jämna mellanrum. Gamla träckhögar som växer ger ju utrymme för parasiterna att frodas…ja jisses!

Lyrik
0

#4+5 Jo. Han kallas för Sagge, hetter Sagath.Flört 5 årig hblvalack efter Sack, drygt 175 hög, långbent, jag kallade honom Giraffen.Skrattande Går knappt att sko fram, bak måste man droga ner honom helt och hållet. Var ömfotad i bak, men hon är/var för snål för att ta ut vet för drogning. Har en syster som är veterinär… Går knappt att rida, han slänger av eller backar in i staket, diken mm. Var/är ouppfostrad, jobbig att leda in/ut från hagen. Kan knappt stå i gången utan hitta på sattyg. Klär av sig grimman genom att klia huvudet mot en takbjälke mm.Skrattande

Flyttade 3 augusti till ett stall med 40 hästar i Stockholm. Nu får hon mocka och blanda mat själv…Skrattande

I mitt stall ingår ju sådant.

DojoKelder
0

#7 men i ett sånt stort stall blir det nog iaf stora reaktioner om hon inte sköter honom..

lisette
0

Hur 17 lägger fram sin syn på saken utan att framträda som att man vill knäppa dom på näsan.

jag tror att man bara säger rakt ut vad man tänker och faktiskt struntar i hur det låter…

Lyrik
0

#8 Det skulle ingå fodringar, men inget mer. Grovfoder, strö, kraftfoder och mockningar fick man fixa själv.

Stackars Sagge! Flytta ifrån landet i ett lugnt stall (stått där sedan han var 1) med bara 2 fodrare (Erika och Åke), max 9 hästar, stora hagar - till storstan med 40 hästar, mkt folk och pyttesmå lerhagar eller grushagar.Fundersam

CBA
0

#9 Jo jag tänkte försöka lägga fram åt dom sen när jag fått analys svaret att det skulle vara bra om vi gör likadant med våra tre hästar.

Jag förstår inte varför det ska vara så omöjligt att alla lämnar in analys när det är så viktigt åt andra hållet, när det kommer till att alla hästar ska avmaskas samtidigt?!

Om de tycker det är jobbigt och svårt så kan jag skicka in träckprovet så behöver de bara betala fakturan sen!

Smex
0

Blev helt sjövild här. Hur kan dom tänka så? att dom inte tänker göra träckprov eller avmaska?

Har läst att unghästar skall man avmaska hur som helst. Just för att dom skall ha ett bra immunförsvar men sen då dom har blivit 6-7 år gammla (tror att det var runt den åldern) så behövermaninte avmaska om hästen inte har mask. Nej du, jag tycker som någon annan skrev. Säg vad du tycker och tänker om det hela ändå hur det än låter. Dom kommer säkert tycka att du är en riktig pinuppa som tror att du vet allt. Meni detta fall så vet du bättre.

Är så glad att jag är i ett stall där vi alla tänker samma sak. Mocka vinterhagorna och se till att kor/får står i sommarhagorna varannat årså parasitrycket inte är så hemskt. Skrattande

CBA
0

#12 Avmaska kommer de troligen göra men de vet ju inte mot vad egentligen…mennågot träckprov kommer bli svårt att klämma ur dom :o/

[slo]
0

Oj vad jag känner igen mej… En häst på vårat sommarbete har garanterat mask eller något annat fel på magen, våra två är ganska så runda och goa och den stackarn syns revbenen väldigt tydligt på. Jag har ingen kontakt med hon som äger dom (ridskola) men jag känner folk som har och har påpekat det för dom. Men händer det nåt? Njäää! Och mycket riktigt, nu när vi tog prov för några dagar sen hade båda våra hästar fått mask, min var ren i våras.

Hur är stallägaren/chefen? Om h*n är vettig, lägg fram det för henne, förklara hur det ligger till och varför och få henne att säga "träckprov eller så är dörren där" typ :) Om det nu är så att dom andra i stallet inte lyssnar på dej, för det är viktigt det här!

gejsa
0

#10# Om jag ska säga min mening ang Sagge och dessa hästar som står i ditt stall där du står nu. Så lär nog Sagge må bättre i sitt nya stall av vad du har berättat hela tiden. Dom har leriga hagar, dammigt hö, slarvar i mockningen, får inget vatten i hagen, för lite halm i boxarna osv osv knappt inget gräs heller.

Så även om han får små hagar där han står nu, så får han nog bättre mat och skötsel och kanske mer regelbundna tider som eg är A och O i hästskötsel.

CBA
0

#14 Ja det kanske inte syns något på den här analysen jag skickat in, men om säg 6 månader och det visar sig att han har mask då, ja då vet jag ju vart det kommer ifrån iom att han har varit ren jämt!

Hon som äger gården är även hon som har den andra unghingsten Mirabil går med…men det är en annan som hyr och driver stallet och hon skickar oxå in för analys men är väl lite "konflikträdd" (inte rätt ordval men åt det hållet).

Så vill jag ha igenom obligatoriskt träckprov på samtliga hästar så får jag nog kämpa för jag lär stöta på patrull känns det som *suck*

Lyrik
0

#15 Leriga hagar finns det överallt. Det kommer man tyvärr inte undan med.

Höet är nu jättefint, dammar ej. Det var fjolårets som dammade. Vatten i hagen har de, gubben fyller på varje dag nu. Slarvar med mockning gör tyvärr gubben men inte Erika. Snålar med halmen gör de, men då lägger jag in mer. Extramockar oxå när det behövs.

Gräs har de haft hela tiden. Nu har det växt på sig i sommarhagen pga regnandet och att Lyrik inte varit där när han var ensam.

Lyrik trivs i detta stall. Är lugn och ej stressad som han har varit i de stall vi har stått i förrut. Gillar när det är lite hästar, lite folk, samma som fodrar och släpper in och ut, samma rutiner varje dag, fri tillgång på höet inne mm.

Är det bättre att stå i ett stort stall med många hästar, små fyrkantshagar med lera?

gejsa
0

#17# Ja, för min del hade jag flyttat för länge sedan efter allt du berättat, tyvärr.

Lyrik
0

#18 Jag har just nu inget val än att stå kvar.

Finns inget stall inom rimliga avstånd från Sävja med hö och halm. Har letat som attan. Just nu har jag lagt det på is pga ny kompis till Lyrik (kommer en till i nästa vecka), hans hull, körningen, jobbet, leta hovslagare, handla foder och min dåliga kontaktperson. Dessutom är min ena katt sjuk.Ledsen