Stör tränset?
Min ponny ruskar mycket på huvudet och kliar nosen mot benet när hon rids med träns. Leds hon i grimma med ryttare gör hon inte samma sak. Kan det vara något på tränset som stör henne och vad i så fall kan det vara? Hon har träns utan nosgrimma, tänderna kollas regelbundet av tandläkare, hon har ett novabett med bettringar och rids på långa tyglar av litet barn (plus vuxen med ledtygel i delta).
Är pannbandet lagom långt så att tränset inte trycker mot öron och ögon?
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Så kan det ju vara! Tycker ju att det ser ok ut, men ska absolut byta pannbandet mot ett längre till nästa gång (har redan ett i sadelkammaren som är storleken längre). Tack!!! :-)

kan vara att det blir svettigt under nosgrimman och kliar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Eller att något hänger och dinglar på tränset (tex en namnbricka eller en lös rem). Kan ju även vara något som skaver, ett spänne eller söm/kant på tränset som ligger obekvämt.
Prova när du står i stallgången med tränset på att ta med dina fingrar mellan tränset och hästens huvud, börja nere och gå sakta upp (med handen både mot hästens huvud och mot tränset). Dels uppmärksamma om hästen reagerar vid en viss punkt (tex genom att vifta med huvudet eller ruska osv), men känn även på insidan så det inte är något som kan tänkas sticka ut eller vara obekvämt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tränset är inte så stort att det blir remmar som dinglar. Och eftersom det inte finns nosgrimma på blir det inte så många remmar kvar. Har tagit in tränset och det känns slätt och fint på insidan. Utan hästhuvud i kan jag inte känns några kanter, sömmar eller spännen som kan ligga emot. Ponnyn har även en rejäl vinterpäls så det får nog vara rätt rejält för att kännas genom allt det lurvet. Hon rids heller inte svettig utan vi har börjat så smått att sätta igång henne efter vintern och då leds hon på promenader i skritt och lite trav. Har ett träns som är en storlek större. Ska prova det i morgon och se om det faktiskt kan vara så att det gamla tränset blivit för litet. Har även körhuvudlag som jag kan prova med och se om hon reagerar lika med alla huvudlag eller om det skiljer sig.
Jag funderar på om hon kommit på att man kan få av sig ett träns men inte en grimma där det finns rem över nosryggen? Det händer ju ibland att de lyckas klia av tränset. Dotterns häst är fena på det, han ruskar lite på sig så glider grimman av (hemmasnickrad variant utan "käkrem"), vi måste fluffa till pannluggen så den stoppar om vi ska ut o gå (hemma är inte så noga, han går bara till närmsta grästuvorna/in i stallet till ensilagebalen…

Min ena började plötsligt ruska på ena örat och då insåg jag till slut att hon hade vuxit lite till och att ett spänne tryckte på henne. Det störde henne enormt.
Hmm. Kanske är det min tycker. Då och då (läs ca 2-3 ggr/år ) släpper hon liksom ena örat så det hänger och ruskar på huvudet så det lutar åt det hållet. Men ändå känns hennes träns nästan lite stort.
vad är det för ras? jag har 3 st varmblodiga travare som gör så, och det är oxå den ända rasen jag mött på som gjort så :) brukar säga att det är en "travar noja" :)

Kanske bettet eller liknande. Om du är starkare i ena sidan eller ngt sånt (om nu tränset hänger). Tror snarare att ngt stör än att det är i rasen :)
nej tror inte heller det är rasen i sig. men kan vara något efter ex travet, (svett som rinner osv)