Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1953 ggr
SeeMeNow
0

Problemhäst?

Ingen som har tips på vad man kan "göra" med en häst som börjat resa sig och nu bara håller sig på alla fyra om hon går själv? Har kollat upp henne med veterinär m.m eftersom hon började tokresa sig förra året. Då kunde jag inte ens rida själv (utan annan häst vid sidan) men, nu går det att rida ut själv. Kommer det upp annan häst vid hennes sida så börjar hon resa sig och spänna sig….

gejsa
0

Kolla ryggen och tänderna först. Sitter sadeln rätt och inte klämmer osv.?

Snuttan2
0

Jag skulle göra som Gejsa och börja kolla efter fel först på hästen. Kan ju hända att hon faktiskt har ont eller har något kroppsligt problem!

Sedan sadeln?

När reser hon sig? Vad gör du då och hur reagerar hon på det?

[Angel88]
0

#1#2 hallå läser ni inte???  det står att hon har kollat upp hästen..

ett tipps som fungerar, om hästen reser sig ( inte när reser sig för att den är rädd) kan man kasta en fylld vatten balong mellan öronen, gör man så varige gång hästen stegarar sig sätter den ihop stegrandet med obehag och slutar upp med det. Det är min kusin som fått lära sig det av sin hopp ridlärare. det är mycket snällare än att slå med spöt mellan öronen som vissa har rekomendrar här. detta gör inte ont, eller skadar hästen, vilket man kan göra med spöt. Observera så att hästen inte stegrar för att den är rädd, då ska man ta reda på vad som skrämmer den istället…

DojoKelder
0

#3 men hallå.. vad är det för konstig ide?

[Angel88]
0

#4 jag vet att det oftast fungerar, det är mycket snällare en att smälla ett spö mellan öronen. vilket hade du föredragit, bli lite blöt på huvudet, eller få en smäll på huvudet..

Johanna
0

#4 har oxå hört talas om det där, vet inte om det hjälper med ballong men…

hade tidigare en ponny som stod mer på 2 ben än 4.. henne använde jag spöet på mellan öronen.. slog henne verkligen inte hårt.,..det hjälpte, hon slutade efter ett tag.

fridak
0

har hört samma grejj som angel88 fast med ett ägg. men hur många kan knäcka ett ägg mellan öronen när hästen står på bakbenen. har man iten fullt sjå med att klamra sig fast/försöka få ner pålle då?

DojoKelder
0

jag rider ju varken med spö eller vattenballong så inget utav det..

[Angel88]
0

#7, om du har en häst du vet stegrar sig sätter man upp en som är van vid sådant soom får gjöra det.. tycker det är snällare än att använda spöt mellan öronen, slår du fel kan du träffa ögat eller örat, vilket kan göra skador och jätte ont

CBA
0

#3 Jag är nyfiken på vilka vissa du menar som du skriver rekomenderar att man ska slå hästen mellan öronen med spöt om den reser på sig?!
Jag har inte sett det skrivet någostans…

SeeMeNow - Har du kollar foderstaten oxå?
Det är ju bra att du kollat upp så häsen är helt fysiskt frisk, men ibland så glömmer man att foderstaten kan vara boven oxå.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

fridak
0

#8 inte råa ägg heller va?;) jag har inga tips eg. det med ägg har jag bara hört men jag har aldrig ridit en häst som rest sig, några har lättat lite framtill men aldrig rest sig.

DojoKelder
0

#11 nope.. inte råa ägg heller.. inte ens kokta.. ;)
det finns ju en anledning till att en häst beter sig så.. leta efter den först!

shirley
0

#12 håller med….. plus att jag inte sätter mej på en sådan häst innan jag arbetat ner den från marken.

Snuttan2
0

Men Angel88 en vanlig underssökning säger tyvärr inte särskilt mkt, därför kan det vara bra att göra ordentligare undersökningar.

Men det beror ju också på vad man prioriterar, vill man ta reda på att allt står väll till med hästen när den protesterar eller vill man bara få den att sluta fastän den kanske protesterar pga ett problem?

[Angel88]
0

#10 jag nämner inga namn, jag har stt det, och själv sakt det, men efter jag fick lära mig om detta väljer jag detta, hatar att använda spö, blev tvingad till det på skolan innan…

har själlv blivit slagen med ett långt dressyr spö en gång inte jätte hårt men huden sprack i ett sträck på 5 cm.. man ser ett litet ljust ärr där nu..

#14 jo själlvklart att man ska kolla upp, men jag antog att hon redan gjort en grundlig undersökning av hästen, kollat benen, sadlen, ryggen mm det är det första men gjör, dedan i vilka saman hang hästen reser sig i, eller om det finns vissa platser den reser sig på…

jag har ridit en häst som stegrade sig typ var 4-5 meter.. bara för att bli av med ryttaren. Han ansåg sig vara härren.. ville han inte en sak, lät hans ägare slipippa det helt. Så han trodde det va han som bestämde, han ignorerade spöt helt, skänklen och ja allt.. jag satt med honom i en timma på samma ställe för han vägrade att gå för bi ett staket (hans ägare brukade sitta av där och leda för bi honom) där stod han och bokade, stegrade för att han ville inte göras som ja sa.. så till slut fattade han att jag tänker inte sitta av, då gick han hur lungt som hällst..

så det kan oxå vara ett sätt hästen tästar ryttaren för att se hur stark hon/ han är, hitta svagheter mm..

wewwa
0

Har bara skummat igenom tråden nu, men jag skulle aldrig slå en häst i huvudet med vare sig ägg, spö eller vattenballong.
Aldrig någonsin, måste ju vara bättre att komma på/kolla upp orsaken till varför hästen reser sig.

bubbelbubbel
0

hm, är det bara jag som har så kass pricksäkerhet att jag förmodligen inte ens skulle träffa mellan öronen med en vattenballong ? plus att det måste göra ont, då en vattenballong inte går sönder utan lite kraft….nä.
jag tror det finns andra sätt.

PimTheGreat
0

håller helt med #12 och #13…varför skrämma hästen från att visa att den kanske har ont någonstans??????? eller är ni helt 100% säkra på att den dummar sig när den gör så? som dojo skrev så finns det ALLTID en ORSAK. Gäller bara att hitta den…

wewwa
0

Jag tkr oxå att om man slår en häst med spö i huvudet så kan den ju faktiskt bli spörädd och väldigt rädd om ansiktete/huvudet.
Vi hade en häst i nitton år (alltså hade mina föräldrar henne även innan jag föddes), mamma o pappa köpte henne som sexåring och då hade hon blivit slagen med spö. Hon var väldigt rädd om huvudet och det gick inte att komma nära med ett spö, annars var hon en helt perfekt häst, men tyvärr hade någon skrämt henne ordentligt. Fast hon ställde sig aldrig iaf…

Ida_79
0

om man gör en sådan sak som att ta en vatten fyll ballong,så kan du förstöra hästen för livet.. när min va sån för ett år sedan så fick jag tipset att knäcka ett ägg mellan öronen.. vilket jag aldrig skulle göra.. Hästen ska då tro att den slagit sej i huvet o att det rinner blod.. helsjukt tycker jag!! Bättre man tar reda på felet..

joytick
0

Som alla andra sagt här så är det ju bäst att kolla upp hästen och foderstat och se att allt stämmer… Om allt är OK så är det kanske något annat hästen inte gillar.. Den kanske inte vill vara ensam eller något sådant? Isf är det ju bara att träna.

gejsa
0

Ja, herregud säger jag bara. Hur många ryttare tror du hinner kasta en vattenballong mellan öronen på  hästen då? När jag själv ramlade av Gobban gick det så fort så jag knappt hann blinka. Och def inte kasta en vattenballong. Tror inte att det fungerar särskilt bra heller för den delen.

Det är nog bättre att försöka hitta felet på hästen. Varför gobban gjorde det vet jag. Han ville inte gå från gården. Han var rädd att alla hans kompisar försvann när han var borta. Han hade ju varit ensam häst så länge innan han kom.

wewwa
0

Om markarbetet funkar väl så bör nog även ridningen funka om vi utgår från att det inte är något fel(?)

Alex
0

Om det inte är nåt fel på hästen så är det ju troligtvis i kommunikationen/ledarskapet det brister… Och det byggs upp av förtroende, och inte tusan får man nåt bra förstroende från sin häst genom att slänga en vattenballong i skallen på den. Inget annat heller som ger smärta/obehag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SeeMeNow
0

Hejhej, ett litet svar på alla dessa inlägg. Kan meddela att hästen sågs över av veterinär tidigare i år då vi misstänkte vargtand, veterinären hittade inga fel där utan hon sa att det inte var ofta hon såg så fina, jämna tänder. Hon kände igenom hela kroppen men hittade inget. Och en av mina slutsatser är att hade hon haft ont så hade hon förmodligen krånglat vid sadling/tränsning men, hon bryr sig inte.

Saken är den att när vi började kräva lite mer av henne så började hon protestera och resa sig.. Jag har även ridit henne för instruktör och dåblev resultatet att ju bättre hon jobbade på ridbanan, desto värre blev hon i skogen. Hon stod i vila med bara små "testjobb" i flera månader. När jag väl kom igång igen gick det bra.

Men! När hon kommer i närheten av andra hästar så är det tävla som gäller och håller jag då emot så reser hon sig. Har testat olika ridmetoder med, har bl.a fått tips på vattenballongen av en väldigt kunnig hästmänniska. Jag har en gång testat spöeffekten, jag lyckades träffa mitt i resningen. Resultatet? Hon reste sig högre…….

Jag får väl helt enkelt rida för mig själv =)

Magica
0

#25 Du säger att hon vill "tävla" med andra hästar. Är hon tidigare startad i trav eller galopp (vet ej vilken ras din häst har) så är hon ju tränad att tävla när det kommer hästar brevid. Då är det "bara" att träna bort, jag vet att det inte är lätt. Men att börja träna från marken att andra hästar går förbi henne. Som fler har skrivit träna ledarskap med henne börja på marken så hon känner att du är en trygg ledare och kan lugna henne sen när ni rider ut. Det handlar om tålamod. Lycka till

[louise80]
0

har haft en del hästar som reser sig och håller på, i dom fall där dom inte har haft ont av någon anledning, handlar det ofta om att dom har kommit på att man kommer undan om man gör på detta sätt och är det dessutom ett sto handlar det oftast om att man ska hinna förekomma dom innan dom gör det, lätt för mig att skriva kanske men har som sagt ridit och hjälpt en del med sina stegrande hästar, och detta utan någon som helst våld.

[louise80]
0

en kompis i stallet har precis haft samma problem som dig med sin lilla häst ………

Loa-bg
0

Röntga ryggen? Om hästen fortsätter och gör det så kraftigt skulle jag röntga den. Ta Casanova, när han började krångla gjorde vi en vanlig undersökning på djursjukhuset, de hittade inte ngt, vi bytte sadlar, vi hade ut en kiropraktor, vi tog blodprov mm. Efter ett år röntgade man honom och fann felet, nu har det gått så lång tid att det kanske måste avlivas.

Man röntgar sällan ryggen för nästan i alla fall har hästen ngt fel men som är utan betydelse, och eftersom människor hakar upp sig på det och inte vill ha en sådan häst (kommer inte riktigt ihåg, men kan det varit 80% hästar som har någon avvikelse i ryggen?) så röntgar man ogärna.

Förresten det där man vatten i en plastpåse har jag också hört, fast någon sa att ett ägg funkade lika bra.

gejsa
0

#25# En veterinär kan inte alltid finna felet om det tex sitter i en kota i ryggen eller så. Bättre att ta ut en Equterapuit. Dom är bra mycket duktigare att känna av sånt.

Min islänning gick lite snett i höstas. Alltså med halsen. Vi trodde det var en vargtand. Så vi åkte till Strömsholm för att ta bort den. Vår dåvarande hovslagare som jag då litade på, påstod att det var en vargtand när han kände efter. Så när vi kom dit fick han lugnande och så skulle dom sätta igång och ta bort den. Då sa han, var är den då? Den fanns inte ens. Suck! Efter det kom jag på att jag inte skulle lita på någon hovslagare iaf. :) Han slipa lite på tänderna och påstod att det sneda berodde på det. Men jag red inget över vintern eftersom han är unghäst. Detta gjorde jag i december strax innan jul. Fick betala 650 kr och åka hem igen.

När jag sedan skulle börja rida igen på våren så var han lite sned fortfarande. Jag försökte mjukgöra honom ute och då blev han så arg (det gjorde givetvis ont på honom vilket jag inte förstod då) så han reste sig. Fort gick det, jag hann inte blinka. Jag bara föll ner på baken. (Fick själv åka till en kiropraktor 3 ggr pga detta.) Nåja, så jag ringde då efter en kiropraktor till honom. Han sa att han hade en låsning någonstans i höften eller där bak iaf. Efter en vurpa eller något i hagen. Och det är inte konstigt eftersom dom reser sig och busar mycket i hagen. Efter det så blev han bra iaf. Vi red lite då och då i somras och så kände vi att det var något mer fel för några veckor sedan. Då åkte vi till honom igen och han fixade till det. Denna gången trodde han att han hade sträckt ut ett ben när det var halt troligvis. Så nu rids han på igen. Hade jag ringt till veterinären så hade han väl ordinerat vila och tabletter eller röntgen osv. Så förlita dig inte alltid på en veterinär. En del kan vara duktiga på att känna efter fel men en del kan det inte.

Nu blev det långt. Hoppas du orkar läsa. Ville bara berätta hur lätt vissa saker går att åtgärda fast man inte kan tro det. :)

Lycka till med din häst!