Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2837 ggr
Fantasiah
0

Longering

Hur ofta kan man longera sin häst? Kan man longera ca 20 minuter varje morgon fem dagar i veckan, och sedan rida på kvällen?

[slo]
0

Ja, klart du kan… Men varför? Vad vill du få ut av det?

wewwa
0

Ja, det kan man. Men om man longerar jättemkt o väldigt ofta så sliter det lite på hästens ben, men det är nog ingen större fara. Säger som slo, vad vill du få ut av det?

Marster
0

Jag longerar inte min häst inte med lina iallafall. För då jobbar dom fel. men jag brukar logera "fritt" :D

[slo]
0

#3 Om vi utgår ifrån att longera innebär att ha hästen på volt runt sig, vad gör det för skillnad om man har lina eller inte när hästen arbetar…?

Marster
0

#4 hästen kan inte Balansera sig själv med linans "tungd" och det "tryck" som människan ger. en häst som logeras går ofta med huvudet vänt utåt i färhållande till kroppen. och om man logerar ofta börjar hästen gå så med huvudet och kroppen när man rider också.med halsen och nacken spända.

Ida_79
0

bättre att tömköra!! Longering sliter på benen har jag hört.. o sen att hästen skulle jobba fel med lina låter skumt.. beror juh på den som longerar

Ida_79
0
[slo]
0

#6 Jo, och om man longerar i båda varv borde det väl ta ut sig självt… Tömköra är nyttigt för både häst och ryttare, och riktigt kul :)

wewwa
0

Ja, eller så kan man variera sig lite mer kanske, annars blir det nog lite enformigt.

Marster
0

#8 joo jag vet att det låter konstig men det är faktiskt sant.

DojoKelder
0

#10 får man fråga vem som sagt att det faktisk är sant??

wewwa
0

marster, borde inte det bero lite på hur spänt man håller linan oxå? Är väl inte meningen att man ska hålla uppe hela hästen precis..?

Marster
0

#12 nej nej absolut inte. men det är lickom att hästen har något att "bära" även om det inte är mycket tungd så är det något och det vill hästen gjärna hålla uppe så då vinklar den huvudet utåt för att hålla upp huvudet. jag är mycket mer för att tömköra.

Marster
0

För att hålla upp tungden int huvudet *

wewwa
0

okej. Ja, jag är oxå mer för tömkörning.

DojoKelder
0

#13 jag fick ändå inte svar på min fråga..

Molla
0

Tömköra är bra träning. Tycker bättre om när man har kontakt med hästen på båda sidorna och kan ge och ta istället för att longera och kanske ha gummisnodd eller nåt.

Tycker annars om att träna hästarna i corallen, alltså löst. Tycker det är bäst för unghästarna, som inte behöver gå i form.

Ni som longerar löst; Har ni något hjälpmedel för att få hästen gå i form? Vad?

Peppe
0

vi har inte möjlighet till löslongering så jag tömkör. har jag bråttom och han bara ska jogga lite eller nåt så tar jag bara en lina. fast Peppe brukar springa runt mig om man börjar med lina ett par minuter och sen tar bort den, även om det är på en stor ridbana…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Marster
0

#16 såg inte din fråga. Många faktiskt. jag var själv lite tveksam mot detta så jag kollade när andra logerade fotade och så. och det stämmer hästen går utåt med huvudet.. har till och med kollad ovan ifrån. ( från en cafeteria)

Peppe
0

när jag tänker efter, så går båda mina utåt med huvudet.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

emma_brun
0

Det vsom du skall gjöra är att lta hästen gå TVÅ varv åt ena hållet och sedan byta varv. Hästen blir uttråkak av att gå mer än två var åt varja håll.

Molla
0

Men är det inte svårt att få en helhet i arbetet om man ska byta varv så ofta. Och är det inte svårt att hinna rätta till hästen på bara två varv?