Byta foder på bästa sätt?
Jag ska snart köpa en nordsvensk brukshäst men han är alldeles för spinkig. Man kan se revbenen på honom och han får ungefär lika mycket mat som en liten ponny (typ islandshäst), även fast han är en grov storhäst. Han får nu betfor, även det alldeles för lite, men då han kommer till mig så vill jag träna upp hans kondition, få honom att lägga på lite hull och få honom lite piggare. Jag tror att havre vore ett bra alternativ. Men hur ska jag börja ge honom det?
Hur mycket ska jag ge honom i början och hur stort mellanrum mellan ökningarna ska det vara?
nu vet jag ine hur mycket du ska ge honom å slutändan, men jag skulle börja med att öka på hö, så att ha lägger på sig hullet. när han börjar se lite bättre ut så lägger du till lite havre.. svårt att säga exakt, men börja med en näve kasnke en vecka, sedan lite till (kanske ½ liter) osv.. men som sagt. öka höt först.
Tack! Ja, det låter ju väldigt vettigt. Han får ungefär en halv eller en kaka från en småbal varje eftermiddag och ungefär lika mycket på morgonen och kvällen. Fruktansvärt tycker jag.
det lät otroligt lite. en chansning på vad din häst ska ha (utan att sett den eller något) så skulle jag säga minst 10 kilo om dagen. säkert mer.
Ja, han är ju en färdigvuxen nordsvensk brukshäst på ca 155cm och ganska kraftig. Då han kommer till mig så ska han få bra mycket mer mat än han får hon nuvarande ägare. Jag bara längtar till att få skämma bort honom. Tack för svaret!
jag skulle ge fri tillgång på hö. jag ger min arab lusernpellets pga att jag skulle få upp honom i hullet som har gett fint resultat.
sen ger jag även korn och vetekli som är bra för tunna hästar
Okej, tack!
En fråga om korn bara. Jag har vetat att det är bra till magra hästar men på vilket sätt? Bygger det upp fett eller hjälper det på något annat sätt?
Är korn energirikt föresten?

Jag tycker inte att han ser tunn ut på bilden. Hingst var han ju också. Då kan man behöva lite extra energi. Om det står ston i närheten.

jag tycker som dig gejsa. han ser inte tunn ut. gör han ngt nu överhuvudtaget? det är kanske så att de inte ger honom så mkt mat pga han inte jobbas ngt alls?
Det är alldeles för lite mat även för en häst som bara står, men grejen är att han aktivieras hårt varannan dag. Jag kan fota hur mycket han får per dag nästa gång jag är där.
Jo, han är tunn. Jag håller med om att han ser bra ut på bilden men mycket är bara björnpäls. Då man känner på honom och ser honom röra sig så känner man/ser man lätt att han är för tunn. Då han står i solljuset så ser man hans revben genom vinterpälsen och det ska man inte kunna göra.