Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1565 ggr
fridak
0

in- och utsläpp

I mitt stall hänger man upp två linor och låter hästarna springa ut i hagen/in i stallet. undrar vad ni tycker om det med tanke på skador osv, stress till mat m.m.?

[slo]
0

Jag tycker det är skitbra, sålänge det går lugnt och under ordnade former :)

DojoKelder
0

Håller med Slo att så länge det går lugnt till och under ordnade former ser jag inget stärre problem i det hela..

lisette
0

jag tycker inte det är så bra.

vad händer om ngt skulle hända dig och ngn annan måste ta hästarna o de försöker ta in hästarna m hjälp av grimskaft?

vet en vars hästar inte tar det lugnt utan sprigner så det ryker om skorna. bokstavligt talat…

men visst, går hästarna lugnt o fint - varför itne. huvudsaken är att det funkar för en själva!

oskar kunde gå lös när man skulle ta in hästarna, han följde snällt med. men det var ju inget som jag rekommenderade till någon annan oerfaren som skulle ta in hästarna.

Snuttan2
0

Min häst kommer stå i stall där man gör så. Jag har med flit tyckt att det varit bra då det i det här stallet är faktiskt byggt för det. Stallgången är i spån = halkrisk minskar och hagarna ligger så till att de är säkra och bra att springa till.

Men visst, det är liten utav en stress-risk när de ibland kan slåss om att komma ut och in. 

Som tur så är det bara 4st ston som slåss om att gå ut och in samtidigt, så det borde gå lugnt till och personalen som jobbar där är värkar kunniga och ha bra ögon (vilket jag väll inte gillar att säga så lätt). Jag har med flit desutom valt det för att min häst ska bli hanterad utav andra mindre eftersom hon är rädd för människor och jag tror att det i sig är större stressmoment än att brottas med de andra hästarna. Då slipper hon framförallt bli fångad, något som hon avskyr, hon är vildhäst ;P

Ridskolan jag jobbat på brukade vi släppa löst med linor, mest för att spara tid då det tar tid att leda 50hästar… Och där kan jag bara säga, betong golv, nedförsbacke emot stallet, hästar i galopp….   - Hur många hästar tror ni Snuttan sett komma in i stallet och trilla omkull?

pippa__
0

Mm säger som Snuttan här..också jobbat så ridskola där man gjorde på detta vis…där är det ingen som bryr sej om om det går lugnt till eller inte =(

När jag och min kompis tog över insläppen/utsläppen så ordnade vi till en lite bättre plan som gjorde att det blev mer rofyllt…=)

gejsa
0

Dom ända hästar som vi släpper vid insläppet är dom två fjordingarna. Men vi kan aldrig göra det vid utsläpp. Vi måste ju gå över en grusväg och det kan ju komma en bil. Det går så lugnt till så det är ingen fara. Dom andra tar vi i grimma.

lisette
0

men snuttan, tänk lite annorlunda här…

om hon inte är så mkt hanterad av andra - borde hon inte bli det då? det är ju inte skoj om du står där o kan inte ta hand om dsin häst (av ngn anledning) och du kan inte be ngn hjälpa dig för att hästen inte fixar det?

__iE
0

tkr det är bra :) "vi" har ngt liknande uppe där Ballerina står, en står o släpper hästarna med jämna mellanrum så att de inte ska stressa o så att den inne i stallet hinner med o ser till att hästen går in i rätt box.. :)

Snuttan2
0

Eftersom hon reagerar dåligt på och är rädd för människor, och säker med anledning så behöver hon nog först bli lugn och trygg innan jag bör börja introducera att andra människor hanterar henne.

Hon är så pass kneppig att hantera att min syster som kanske inte har så mkt hästvana, men ändå ridit i omkring 10år inte ens kan leda henne, för min fröken litar inte på folk som gör fel och börjar istället hetsa upp sig. (är fö risk att hon alltså gör så med andra personer när jag inte är där å hru många är villiga att vid insläpp stå å jobba på häst som vägrar följa med dem?) När hon får stabilare relation till mig så får någon annan börja försöka hantera henne även medans jag är med så att jag kan lösa ut det innan det går åt helvete.

Eftersom hon inte är så stabil mentalt så är det ju risk att går det inte bra så förstör man henne i huvudet å förvärrar allt…

Hon är hanterad utav andra fö. Men det går åt helvete då :P Hon står ju nu hos ett försäljningsstall där det alltså finns gott om proff. människor som borde kunna leda en häst till och från hage å till uppbindning, till ridhus osv. Men det går inte så bra. Finns bara en person där som kan görat utav omkring 15st :P

gejsa
0

Men snuttan är det inte den hästen som stog i en ridskola som du åkte och lånade som du ska köpa?

Alex
0

Är ju jättesmidigt. Har så i vårat stall, men bara vid utsläpp, eftersom insläpp inte ingår. ;) Är ju nästan ett måste med drygt 20 hästar..:P Har betonggolv, men de börjar aldrig springa förrän de är ute ur stallet ändå. ;) Finns en som kan ha lite väl bråttom ibland, men då släpper man bara en som tar det vääääldigt lugnt precis innan, så han får hålla sig bakom.

Stallägaren låter sina springa in också (de står i ett eget stall) men då har hon som en "fålla" utanför stallet och en grej som hänger för dörren så de inte kan springa in. Utan de får stå utanför så tar hon in dem en och en sen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

snuttan, menar ju givetvis inte att du ska låta ngn annan än du hantera henne nu. inser ju att hon msåte vänja sig vid dig först o främst!

Snuttan2
0

Hon var lånad utav ridskola för att se om hon passade in (tror aldrig hon stod på själva ridskolan, min ridskola har flera anläggningar varav en inte är en ridskola utan där de bedriver avel å har betet), men uppenbarligen skulle hon rätt snabbt knäckas totalt eller gå till försvar utav en sådan situation…

fridak
0

ut går de rätt lugnt, men in till kraftfodret vill de fort. den sista hagen är värst där stimmar de upp varandra och så får man kasta undan linorna sen sticker de iväg. jag brukar ha hjälp av mor min. hon står vid stalldörren(stängd) och lugnar dem lite, öppnar när de skrittar. men de finns de i stallet som har dörren öppen och då springer de in. har sett det några ggr när dörren varit öppen en person stått i dörröppningen, en annan släppt hästarna. när hästarna kommer rusande går dörrpersonen åt sidan så de travar in på halt golv.

de är bara personer som är vana vid detta in/utsläpp som släpper in/tar ut hästarna. det står ju 13 hästar i stallet och vi är 10 personer som har häst/tar hand om häst där så ingen utomstående tar in/ut för det ordnar sig alltid på ett eller annat sätt. dessutom går de att leda in i grimma.

under vintern med snö/is så är det en hyresgäst som tar in sin häst tidigare, hon vill itne att han springer in då. men hästarna gör faktist itne det när det är halt, då kommer de lunkandes istället. däremot när vi hade en halvmeter nysnö så sprang de och lekte lite på vägen in.

CBA
0

Jag gillar det inte!
Har sett på tok för många olyckor och andra panik situationer när man har gjort på detta sättet.

De gjorde så i ett stall där jag hade min gamle. Det var ett stall med 20 boxar och de släppte ut/in 5-6 st åt gången.

En häst blev trängd och hoppade över tråden och spräng ut på gödselrampen och klev ut i dyngcontainern och kom inte där ifrån för benen sjönk ner i dyngan.

Allt som oftast hände det att det var två hstar i samma box som slogs om maten (maten låg alltid redan i boxen vid insläpp, vilket jag inte heller gillar).

VÄLDIGT ofta hände det att hästarna slog omkull på stallgolvet på vintrarna då de fått styltor under hovarna.

Näpp, jag tycker att de ska ledas in och ut en och en.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

fridak
0

#15 japp maten ligger i krubborna innan, man öppnar boxdörrarna till dem som ska in det insläppet(första hagen 5, de två andra 4 i vardera) resten av boxdörrarna är stängda. hästarna vet vilken box som är deras och går till sin box. under snö/isperiod tar dem att lugnt om det är halt.

emsems
0

dom gör så med riskolans hästar. de privata leder vi ut en och en eller två och två

CBA
0

#16 De öppnade oxå bara de boxdörrarna som det skulle slussas in hästar i men det stod likväl en häst för mycket i några boxar jämt :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.