Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2782 ggr
HannaZ
0

Problem med ridningen?

Jag heter Hanna, 19 år och har just kommit hem från en spansk ridskola på mallorca. Jag har fullproppats med information om problemhästar, form, dressyr ridning och hoppning. Behöver ni hjälp med med någon ovana din häst har när du rider så fråga mig, jag svarar alltid. Jag kan det mesta. Är det något pinsamt du vill fråga, våga skicka PM.

// HannaZ

PonnyAnnie
0

okej,kan va bra att veta!:)

HannaZ
0

Har du inga problem? Jag funderar på att skriva en fakta bok om ridning och skulle vilja kolla med er om jag funkar til ldet. Fråga på! Jag bits inte

Snuttan2
0

Rider du då mer enligt spansk ridning än den halv-tysk/engelska som för det mesta lärs ut i sverige?

HannaZ
0

Nej, jag är allmänbildad. Utbildningen från marken var dock spansk men det funkar lika bra till engelsk ridning.

Snuttan2
0

Det är annars väldigt stor skillnad på olika skolor, så som den spanska och den tyska.

Och i Sverige så lärs vi ut efter en förbryllad tysk ju…

Är ju helt andra hästar som man rider på där nere också, vilket ger andra problem och färdigheter än vad de flesta svenska hästar ger, hur ser du på det?

HannaZ
0

Hästarna där nere var halvblod, och andra raser. Några lipizzanier fans också för dom som ville inväckla ridnignen på dom. Vad jag fick lära mig är hur man hjälper en häst utan att knäcka dens förtroende. Det jag tyckte om mest var när vi red med repgrimmor och hästarna gick i en stadig, balanserad form. I början gick det dåligt men efter hand fick jag lära mig stor del av grunderna i den ärliga formen. Hästarna gick inte med böjt huvud av sig själv kan jag lova. Självklart så är det en viss skillnad mellan hästarna här hemma och där, så självklart bedömer jag hur en individ bör tränas, alla hästar har olika temprament. Dock har samma alla instinkter så grunderna är likadana. Hästar och flockdjur/flyktdjur och det måste man ta hänsyn till. Jag har tagit min lärodom från Spanien och utväcklat den med hjälp av problem hästar här hemma som vanliga halvblod och unghästar.

HannaZ
0

64 har läst ingen mer som vill komentera?

gejsa
0

Vad vill du vi ska kommentera?

pippa__
0

Berätta lite hur man arbetar me hästarna där nere.. Vilken ålder börjar man? VAD är det första man gör me den unga hästen? Hur går man tillväga sen? Lite sånt…

HannaZ
0

Har du något problem med din häst? jag kanske har lösningen

pippa__
0

#10 frågar du mej?

HannaZ
0

En unghäst får inte sittas på fören den är 3 och välmusklad. För att träna upp dens rygg, ben och övriga muskler avnvänder man sig av tömmkörning, lonchering och något som kallas för calam. Det är en typ av NH men lite annorlunda metoder. När den unga hästen har börjat ridas så pressar man inte ner den i form. Man lär ut grunderna, skritt, trav, galopp och lär den skänklarana på helt annorlunda metoder. Allting går ut på att hästen ska lära sig och tycka att det är roligt. Man använder inte pisk fören 3 året och det krävs mycket. Jag hade stora problem med min första gång med pisk. När hästen har utbildadt i grunderna väljer man inriktning. Jag hade själv fått prova rida till en häst i inriktning dressyr. Formen är vad man börjar rätta till. Den ska vara, avslapnad, hästen ska inte kämpas med att hålla ner huvudet. Det ska komma av sig själv. Formen får aldrig vara för hög elelr låg. Något där emellan i hals böjningen ska det vara. Hästarna ska vara uppmärksamma på skänkel och bett. Om dom inte är det beror det stor del på fel inridning. Bakbenens resultat m¨åste bli att dom ska alltid arbeta. Man ska inte hela tiden hålla igång dom utan efter nåt år ska hästen börja arbeta dom direkt man sitter upp. Den hästen ger förtroende för ryttaren och visar respekt för att göra vad ryttare ber och ryttaren respekterar hästen som en vän. Rätta stegen ska vara långa. Det är en svår utbildning!

wewwa
0

Jo, jag har läst tråden och just nu har jag ingen fråga.
Om jag kommer på någon så skriver jag en tråd som alla får svara i… : )

Snuttan2
0

Så du red inte för någon spanjor eller på typsika iberiska hästar?

Är nyfiken på hur det kommer sig att du varit där nere å ridit, men valt att inte rida iberiska hästar, är det som de flesta dregglar efter ju… Vad gjorde du i spanien å hur länge var du där?

Mallorca känns ju som en väldig semester-ort, borde ju krylla extra med just iberiska hästar och väldigt spansk ridning..?

Lorita
0

Suck, jag vist 19 år och expert dig ska man akta sig för om man är rädd om sin häst. Fin stamtavla men undra om det inte finns ett troll där bakom också Hemlis

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Snuttan2
0

Jag tror så med Oskyldig

pippa__
0

Varför tror ni så?

Lorita
0

" Jag är 19 år, bor i södra skåne. Jag har haft häst sen jag har varit liten, min mamma Lena Lundmark har varit ridlärare i måånga år, så av henne har jag fått mkt hjälp. Jag gick gymnasium i spanien på mallorca. Där lärde dom mig den rätta formen och hur man hanskas med problemhästar. Skriv till mig om ni behöver hjälp med nånting inom hästsport, jag svarar alltid. "

Lät lite för bra och 19år då har man mycket kvar att lära, det kallas livserfarenhet.

[slo]
0

Ett tips, om du ska skriva en bok… Lär dig stava och bygga korrekta meningar. Några frågor kan jag inte bidra med däremot.

gejsa
0

Man kan ju ha självförtroende också. :)

bubbelbubbel
0

som vanligt på internet får man lita på att personer som skriver, skriver sanningen, så jag ber er att inte spekulera för mycket, då det kanske sårar människor ?

Lorita
0

Som vanligt på internett ska man vara källkritisk (ytterligare en arbetsskada)

Sen hur som helst är du 19 år och fulllärd då är du direkt farlig tillsammans med en häst, många hästar har förstörts av icke ödmjuka ryttare. Det gäller föresten om du är 65 också, det finns alltid mer att lära…..

gejsa
0

Men hon har väl eg inte skrivit att hon är fullärd? Var står det? Hon kan mycket skrev hon.

davidia
0

hon är fullproppad med information står det!

Lorita
0

#23 tro vad du vill

gejsa
0

Fullproppad är ju inte samma sak som fullärd. Är man fullärd kan man allt. Fullproppad är ju att hon har fått mycket information.

Ja, jag tror vad jag vill. :)

pippa__
0

Tycker som bubbel..inte hoppa på folk så hårt om man inte har nån fakta i bakfickan….Ingen som vet om detta kanske ÄR sant..

[Lill-Jonna]
0

Min sköthäst  (hyrde henne i sommras) bockar väldigt ofta, man kna inte dra upp huvudet eller något. Typ ingen vågar rida henne på ridskolan, inte ens dom som är dukrigare än mig. Jag ÄLSKAR henne . Hur ska jag få henne att sluta bocka?

Due-Boje
0

Jag tycker du ska ta det lugnt med att ta emot "problemhästar". Jag och min mamma har utbildat alla våra hästar själva, varav två har (och gör) rider jag i landslaget. Jag tränar i tyskland med jämna mellanrum för en av världens mest framgångsrika dressyrryttare, men aldrig att min mamma skulle tillåta mig som 18åring att ta emot "problemhästar". Det är dumt med tanke på din ålder, och jag kan inte tänka mig att du har så stor erfarenhet av vad som kan hända om man gör fel, eller kanske till och med rätt…  Det du skriver i #12 är ju en ren självklarhet. Detta vet folk om även om de inte gått någon utbildning i spanien. Fakta kan man kunna, men att sedan kunna använda sig av den på rätt sätt är en helt annan sak.

Nu kommer jag antagligen få många arga svar på detta, men det jag säger är ju sant. Har du någon häst under utbildning som du tävlar på så folk kan se din ridning? Det är nog bäst att börja där.. Visa att du klarar av att utbilda en egen häst innan du ger dig på andras. Jag säger ändå lycka till, för du verkar ju veta vad du vill göra. Men tänk på riskerna…

gejsa
0

#29# Håller med dig. Varför skulle du får arga svar på detta. Det är ju eg en självklarhet.

Due-Boje
0

Hah, jag vet inte.. skulle bara inte förvåna mig. Vissa längre upp har fått en del reaktioner. Många tror att de vet så mycket mer än vad det gör. Det är då olyckorna kommer..!

gejsa
0

#31# ja, jag håller med dig. Det verkar finnas väldigt många "proffs" här ibland. Jag kan inte alls mycket om ridning. Men jag har ett sunt förnuft iaf. :)

AliceL
0

#6 "Några lipizzanier fans också för dom som ville inväckla ridnignen på dom." inveckla? betyder inte det komplicerat på ett konstigt sätt, typ..?

"Hästarna gick inte med böjt huvud av sig själv kan jag lova." Om det inte var hästarna som böjde in huvudet, vad var det då?

Håller med Johanna D-B helt och fullt. :P

wewwa
0

#29 Jag håller med… : )

Lorita
0

Johanna D-B ????

Due-Boje
0

Precis #33 "Hästarna gick inte med böjt huvud av sig själv kan jag lova." Är det inte just det motsatta man vill åstakomma? Trodde det var det hon lärt sig, att utbilda en häst så att det var i rätt form den la sig naturligt och av sig själv. Har jag jobbat för helt fel sak i min år som dressyrryttare? =S haha

Due-Boje
0

Johanna D-B var det här ja..? =)

wewwa
0

#35 Due-Boje

Lorita
0

#37 tack

bubbelbubbel
0

due-boje, vi hade nån grattistråd för dig för ett tag sen, har du sett den ? :)

Due-Boje
0

Hade ni? Har jag absolut inte sett! Vad gulligt, den måste jag hitta =D

bubbelbubbel
0

hm, det var nånting med en tävling i tyskland……om jag inte minns fel :)

Due-Boje
0

EMet? Eller den i österrike? :)

AliceL
0

Ja, det var faktiskt jag som startade den, mohaha (skryt, skryt Oskyldig) och ja det var EM, har jag starkt för mig xD

Snuttan2
0

Det var EM ;)

bubbelbubbel
0

tråden är upputtad nu. :D

Due-Boje
0

Jag hittade den nu, hihi :) Tackar och bugar tusen gånger om! =D

Lizzan
0

Intressant tråd…

HannaZ
0

Ni får tro vad ni vill om dom här metoderna, om dom funkar eller ej. Men det sårar mig att endel tror att jag bluffar.

HannaZ
0

Jag har aldrig bett om att komma ner till era hästar och ta koll på dom utan ge råd. Jag vill bara hjälpa folk. Vill man inte ta åt sig behöver man inte skriva konvertionen full men massa tjafs. Jag vill skriva en bok! Jag bryr mig inte om vad ni tycker om min skrivning eller lära. Jag ville bara berätta om mina kunskaper som jag har fått i Spanier. Vill ni inte veta lägg inte er i. Jag tvigar inte er att göra något. Kanske ge råd på ett annat sätt som man inte ens behöver göra. Ville berätta för er vad jag har lärt mig osv. Jag vill ha inspiration till en bok. Jag har dålig fantasi och därför gick jag inte i ett gymnasuim i sverige för att utbilda mig till författare. JAg kan stava fel när jag skriver snabbt som nu. Vill gärna att ni slutar tracka mig. Vem har sagt att jag var fullärd och sann. Jag kan ljuga alltinghop men ingen tvingar err att tro på det. För ett som undrar vad jag menar med ''hästarna krökta inte på nacken av sig själva'' betyder att på ridskolan hade man hästar som man fick arbeta i form. För att lära oss. Det har inget med det ni säger att göra!

binni
0

Ja du inte lätt att vara ny här, därför väljer jag att läsa istället för att skriva. Jättebra att du finns tillhands så man kan fråga dej om det är något man undrar över tycker jag. Fram med mer "proffs" istället för en massa amatörer som bara spekulerar och antar och startar rykten. Kan tänka mej att du har lärt dej mycket på Mallorca och lycka till med boken. det är aldrig fel med höga ambitioner.

HannaZ
0

Tack för det. Nu vill jag fortsätta prata med dom som är intrisserade i mitt yrke, förhoppningsvis som ska bli. Jag har också inte börjat ha egan problem hästar men dock håller jag på att rida in två unghästar.

binni
0

hur långt har du kommit med unghästarna? måste vara spännande att få vara med från "början"?

HannaZ
0

Svar till snuttan2

Mallorca är en turist ort så jag kunde prata med dom flesta på engelska. Ridskolan ligger utanför turist platserna dock och hästarna är importerade dit. Varför jag valde fara dit var nog mer för att prova lära mig en spansk version av hästar. Igentligen sökte jag dit på skoj och vart förvånad när jag kom in. Efter ett långt tid bestämde jag mig för att fara och prova. Så klart fick jag rida renrasiga Lusitano hästar som var underbara men skolans mål var att lära ryttarna rida svårare hästar och försöka sig att bli något inom avel, ridvärksamheter. Allafall någon som ville ta emot hästar som har kommit fel i starten. Jag red blandade raser. Mer halvblod lika raser. Jag var där i tre år. Kom hem i maj. Otroligt äventyrligt men det var riktigt hämskt. Visste inte vad man skulle göra i början osv.

HannaZ
0

Jag tog hem två unghästar i sommras. 3 och 4 år, halvblod. Jag har ridit in dom i alla gångarter och arbetar nu dom i formen och mycket från marken. Den äldre har jag börjat hoppa med.

binni
0

säljer du hästarna sen och tar dej an nya utmaningar eller?

Snuttan2
0

Gick du IB? Fast det borde ju vara två år… Är det en svensk skola nere i spanien du gått med tanke på att den var tre år? Hur fungerar det med om du vill läsa på högskola sedan om det är en spansk (alltså inte internationellt så som IB) skola? (jag är nyfiken för att jag läst på IB förrut å är intresserad utav att läsa utomlands igen om jag ska göra det)

Fast det låter inte alls som särskilt spansk ridning? Inte några spanska hästar och inte spansk hantering eller ridning..?

Lusitianos är mer potugisiska än spanska ;)

Jag är med Due-Boje på det här, du är så pass ung utan erfarenhet, så att skriva en bok eller ta emot hästar, kan du se hur det ser ut för andra..?

Jag tror att vill du hjälpa andra här, varför inte svara på deras frågor och delta i disskutionerna för att få insperation, då utger man sig inte lika mkt för att vara någon expert med svar på allt än om man gör en egen tråd där folk kan fråga just en själv ;)

Due-Boje
0

Men just att du skriver "Jag kan det mesta" Tyder på att du måste vara så otroligt oerfaren.. Läs igenom det du skrivit och tänk efter hur det låter. Du är en 19åring som utger dig för att vara en såpass skicklig ryttare så du kan jämföra dig med sveriges främsta hästutbildare. Det tvivlar jag starkt på att du är..

binni
0

Jaha då var vi där igen. Varför blir så många misstrodda här på ridsport? Skrattande Istället för att ta tillvara på människors olika kunskaper?!

Alex
0

Istället för att ha en egen tråd där folk kan fråga, varför inte svara i de andra trådarna där folk ber om hjälp för sina problem?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan2
0

Fast Binni, tror du alvarligt att man som 19-år är så pass duktig? Hur stor är chansen för det? Och är man seriöst det så lär man ju ha stöd utav tränare och andra proffesionella människor i det hela…

Och hur många 19-åringar har nog med erfarenheter eller något nytt att komma med så att de har material att skriva en bok?

Har hon kunskaper som andra inte har, jätte bra, men varför inte svara på andra trådar där folk faktiskt lägger fram sina problem eller delta i diskutioner? Har hon missat vad ett forum är och fungerar..?

Due-Boje
0

#59 Tror du att hon har lärt sig "det mesta" som går att lära sig inom hästutbildning på tre år? Det är som att försöka lära sig ett nytt språk i skolan helt flytande på tre år. Fast ännu svårare.

binni
0

Jag tycker bara att man måste ge tjejen en chans. Visst kan vara 19 år och kunna mycket men ingen blir ju aldrig fullärd. Vi får väl hoppas att hon kommer att svara på alla frågor som vi andra ev har. Sen är det ju skoj med lite nya tycker jag. Passa på och peppra med frågor och funderingar så får vi se vad svaren blir Flört

fridak
0

är det inte bättre att låta folk tro vad de vill tro när de inte vill lyssna, förr eller senare kan de komma på bättre tankar

gejsa
0

#63# Ja, du är ju också ny. Har du häst?

Snuttan2
0

Fridak, vill folk inte lyssna kan man inte göra mkt, nä. Folk måste börja med att inse ett problem själv för att ändra på sig själv, japp.

binni
0

Ja jag är ny här, har varit inne och läst lite då och då men inte skrivit. Jag har egen häst.

gejsa
0

#67# Jag har gjort en ny tråd. Skriv gärna i den. :)

[Avslutat konto]
0

Jag håller med binni! Allt HannaZ vill är att hjälpa folk, t.ex Lill-Jonna frågar om hjälp om sin sköthäst som bockar ofta. Varför vara så negativ? En har frågat om hjälp, ALLA andra kritiserar och när jag läser vad ni har skrivit låter det så nedtryckande. Hon vill ju bara hjälpa till! Ge henne en chans!

/kajsa

Sussi
0

Jaa onödigt många spydiga inlägg skådar jag i denna tråd. Synd att de ska vara så men det är ju medlemmarna som själva väljer hur vi vill ha det här.

Lite mera sakliga inlägg skulle inte skada.

lisette
0

jag är helt m binni, fridak o sussi här.

snälla. utgå inte från att nya medlemmar är troll bara för att de inte skriver som ni andra.

NovaRoll
0

#71 är det inte så det har varit under en längre tid?! Fundersam

lisette
0

nova roll. en längre tid vill jag inte kalla det, men med tanke på att det varit en hel del troll som skrivit ungefär likadant så klandrar jag inte dem från att tro att det är troll i farten!!!!!!

NovaRoll
0

#73 kanske hammablind?? sett tendenserna sen jag klev in här första ggr. mao sen den 18/3 som för mej är under LÄNGRE tid då vi skriver 23/8 i dag, före det vet jag inte…. Flört

lisette
0

jaa du, det kanske jag är. även om jag själv inte tycker det.

Magica
0

Tips till nya hetsa inte upp er över gamlingarna här utan fortsätt och skriv om du stavar fel eller nått annat skit i det. Alla kan inte stava rätt jämnt. Dom vänjer sig med dig eller så ignorerar dom dig men jag bryr mig inte. Forum är ett fantastiskt ställe att studera människors beteende Flört

lisette
0

#76 tillägg (till ngt som annars var bra) ;):

och våga fortsätta SKRIVA!

PimTheGreat
0

önskar dig välkommen HannaZ…. hoppas det tråkiga i denna tråden tar slut. Vill man inte ha hjälpen HannaZ erbjuder behöver man ju inte skriva här eller hur! Ignorer tråden istället då…tråkigt när det blir så här tycker jag.

Johanna
0

hmm, tycker nog att är lite taskigt med såna påhopp… vad vet ni om den här tjejen?? hon kanske är jätteduktig.. o det finns många unga som hunnit med en hel del… men sen om det kanske inte är så behöver man ju inte döma på en gång.

o det är med att tro att man kan allt o leka lite proffs finns det fler på den här sidan som gör!

men så är det ju alltid….