Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1508 ggr
Believer
0

Hjälp mig!!

Hade för länge sen en hovolja till Lucky som var superbra. Den var i en orange flaska (om jag minns rätt) och luktade lite som jenka tuggummin. Någon som vet vilken jag menar?? Och isåfall, finns den fortfarande, och vart?

Believer
0

tror det är den här. Flaskan längst till vänster på bilden. men vad heter den? ååh blir tokig..

mazze
0

Jag har den kvar… Tror den heter Pedocan (rätt så säker).

Believer
0

#3. Åh tackar! Nu kanske det blir lite lätatre att hitta vart de säljs, nu när man har namnet.. hehe.

larry
0

Använd inte hovolja !! det torkar ut hovarna ordentligt , använd istället vanlig matolja , och när du smörjer på det så var extra noga med kronranden , massera den ordentligt så får du igång blodcirkulationen jättebra i hoven, har man mycket torra och spruckna hovar är detta samt vattenbad kanonbra plus ett tillskott som heter Enzion , man ser skillnad på bara några veckor.

Ottino
0

Har ni hört talas om kotringar?

Believer
0

#5. Hovolja är inget jag använder varje dag, bara när han ska vara extra fin =P

Och den här hovoljan har jag haft förut till min arab, och det har aldrig torkat ut hovarna, snarare tvärt om. Förvånad

Tummelisa
0

Man ska aldrig påföra olja på en torr hov. Sätt på  filtboots fuktade med vatten och låt hästen ha de över natten. Smörj på morgonen. Eller passa på att smörja när det regnat ute. Meningen är ju att stänga in fukten i hoven, inte stänga ute den.

Faxlin
0

När jag använder det så använder jag matolja, för det sa min hovslagare var absolut det bästa att smörja hovarna med. Hjälper till när man har hästar med dålig hovkvalite också. Hade en häst då med dålig hovkvalite, det lossnade bitar ur den, så jag började med matolja så höll hovarna mycket bättre.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mandysan
0

#9 Hur många gånger i veckan smörjde du in hovarna???

Faxlin
0

Nu har jag inte den hästen kvar med de dåliga hovarna. Men innan så gjorde jag det bara ett par gånger i veckan.
På stoet jag har nu har vi inte behövt använda det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

larry
0

Kotringar !!! visst har jag hört talas om dom , har själv på min häst dessa men dom har tyvärr inte med torra/spruckna hovar att göra,utan är istället för boots , alltså för att undvika att hästen trampar sig.

Bra beprövat tillskott mot torra/spruckna hovar Enzion !!!!  sen är det inte fel att istället för att hålla på med oljor , sätt hovarna i vatten bad några ggr per vecka under ca 5 min varje gång.

bebbe
0

Om hästen går ute så se till att det alltid är vått på marken vid vattenhon, då blir den automatiskt våt om hovarna var gång den är törstig, det är nog mest vi nordbor som andvänder hovolja/fett, talade en gång om detta med en Amerikansk instuktör i horsemanchip, hon sa att det var ett av de största fel vi gör i vår omsorg om våra hästar, hon betonade att det absolut bästa för torra hovar är vatten.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

larry
0

Kan bara instämma med dig Bebbe … exakt det sa min hovslagare också.men om man nu vill olja in dom så skall man ta vanlig matolja istället för hovfett.

Believer
0

Tänkte bara informera, att varför jag frågade efter den här hovoljan (vilket egentligen var ämnet) är inte pga mina hästar har torra hovar! Det är för finish inför tävling och dyl.

Och om det nu är så farligt med hovolja, varför säljs de då kan man ju undra sig.. Glad

vetgirig
0

Ja, visst kan man undra varför det säljs en massa saker. Men mat är ju heller inte bra i för stora mängder, eller mediciner. Allt ska väl användas med gott omdöme`?

Believer
0

#16. Precis! Bra sagt Flört

Kiara
0

#15 Jag tänker prova oljan det är ju inte helt fel att lyfta utseendet på hästarna ibland, även om jag aldrig skulle använda olja tillvardags. Om jag hittar var dom säljer den så säger jag till.

Believer
0

#18. Jaa det skulle vara jättesnällt! Har suttit och kollat runt på nätet men hittar inte någon som säljer den Ledsen

lisette
0

en spontan tanke. ni vet när ni använder handkräm dagligen och många gånger dagligen? till slut blir man ju beroende av handkrämen. har man ingen handkräm blir man alldeles torr.

egentligen behöver man inte krämen, men likväl förbannat så använder ma nden.

det måste vara likadant med hästar. ju mer skit man har på dom, ju mer beronde blir hästen av det vi har på den!

som hovolja/hovfett. behöver hästen inte olja/fett. då finns det ingen anledning till att sätta på den…

Kiara
0

#20 jo vist men om du ska gå ut en kväll och vill bli lite mer i fäststämning då blir det lite snygga läder och lite smink. Samma är det om man ska tävla sin häst man vill ha det just för att känna sig lite extra……………hovolja dagligen det är helt förkastligt men under 7-8 tävlingar på ett år då tycker jag det är ok

lisette
0

ja läder, det gillar vi :D. det är klart, det är skillnad när man vill vara fin. men jag har sett folk som har på olja/fett efter ridning…