Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1108 ggr
lisette
0

sur

1. calippo är ju väldigt sur när man går in till honom i boxen. jag tror det beror på alla barn som sprang i boxarna på mcr (ridskolan). han stryker bak öronen, men när man tar tag i honom så åker dom fram direkt igen och de är verkligen spetsade då..

fråga: vad kan jag göra få att försöka få bort detta beteende? det är lite otäckt att han gör det, jag blir inte rädd för jag vet att han försöker skrämma mig. men om någon annan går in där så kan det ju hända att han biter.

2. När man kommer gående med sadlen lägger han bak öronen, när man lägger på sadlen så studsar han lite rundor. när man spänner gjorden så slår han lite med huvudet och har bak öronen. jag spänner inte hårt alls, första hålet! direkt när man spänt så åker öronen fram igen. han kanske har dåliga erfarenheter av sadlning från ridskolan. kan tänka mig det.

fråga: vad kan jag göra få att försöka få bort detta beteende? jag vill att vem som helst ska kunna sadla utan att han blir arg och bråkar.

emsems
0

tror du inte att svaret på båda frågorna är att gör som du gör (låter vettigt) och så kommer det gå bort av sig självt när han känner att det aldrig är någon som tvärslänger på sadeln, eller sliter åt för hårt, eller inte pratar med honom? har någon något bra tips? jag tror bara att du ska fortsätta vara lite överfrösiktig med honom så att han vet att han kan lita på dig/er och tillslut slappnar av?

Sessan
0

Kan ju vara at han helt enkelt inte gillar sadlingen vilket jag förstår att många hästar inte gör. Många hästar är väldigt känsliga under magen.

Har du prövat att ge något att äta förrän du tar fram sadeln och börjar sadla? Det kan vara bra att han har något att tugga på under tiden, det brukar lugna ner dem. Min isis hatar att sadlas och sådan har hon varit hela livet, det går inte bort men ger jag något åt henne att äta brukar det gå bra.

Din andra fråga har jag inga tips om, har ingen erfarenhet eftersom mina hästar är små änglar i boxarna, för en gångs skull!

larry
0

Hej Lisette !! min gamla dam är exakt likadan !! hon är också en fd; ridskolehäst med många mår på nacken därifrån , det värsta av allt är att när jag köpte henne 6-7-årsedan så gick hon till anfall så fort man kom i närheten av henne , jag började med att ignorera henne redan vid boxdörren , sedan när hon var snäll så fick hon MASSA beröm ,( har ALDRIG slagit till eller på något sätt bestraffat henne !!! ) utan så fort hon gjort något bra berömt henne istället , vid dummheter ignorera , men utsätt dig inte för fara !! detta har tagit några år att få ordning på henne , hon är fortfarande sur vid sadling och skitsur vid fodringen , men värst när det är kraften annars är det lungt , man kan tillockmed gå in och vara hos henne i boxen när hon äter detta gick absolut inte i början , en sak är jag väldigt noga med numera !! när dom äter så skall dom få vara i fred,hänger aldrig upp ex hö under tiden jag borstar eller dyl , står aldrig inne i boxen och gör iordning min häst !! detta är hennes revir och där skall hon känna lugn och ro samt trygghet , det är ju något som alla ridskole hästar inte får göra och därav deras beteènde skulle jag tro , test får du se om det blir någon skillnad. Lycka till

Linda
0

Föregående talar ska du lyssna på det var exakt så vi gjorde med vårthbl sto och efter hårt arbete och enormt tålamod så vet vi att vi handlat rätt och hon har förvandlats till en barnhäst dock fortfarande rätt arg på husse men annars min bebis..

lisette
0

jag hade tänkt att ge båda hästarna sitt frukost hö i hagen. det är kanske ingen bra idé med tanke på att han är så arg när man kommer in i boxen?

Linda
0

Hur menar du då?

lisette
0

om han försöker vakta både sin hög med hö och ruts hög. givetvis så ska högarna vara på ett ordentligt avstånd från varandra. men jag vill ju inte det ska hända olyckor där ute.

larry
0

Ja !! som sagt våd löser aldrig några problem ! och jag köpte hästen för att jag tyckte synd om henne , så hur föregående ägare slog henne med borstarna så fort hon la öronen bakåt , det finns som sagt alltid en orsak till varför dom gör som dom gör , jag tycker personligen att allt skall få ta den tid det tar när det gäller både djur och människor , här handlar det om tillit och empati och det är inget man övervinner på några veckor , kämpa kämpa och håll modet uppe så löser sig allt , även om det tar år.

larry
0

Tycker nog att du skall ge frukost höèt inne !!  då får han äta i lugn och ro , ge hellre lunch och middag i hagen , för hur det än är så brukar dom springa runt i alla högar och smaka av vilket kan störa din häst och han blir irriterad , när han sen kommer in och skall få mat så är han så beskyddande av maten att han blir agressiv .

lisette
0

tyvärr jobbar jag från 8-16 så det är lite svårt för mig att ge lunch i hagen! därför tänkte jag slänga ut lite mer hö än bara morgonhöet..

Kiara
0

#10 mina hästar får hela ransonen på morgonen, jag praktiserar fritillgång på hö. Om det motförmodan är slut när jag kommer hem så slänger jag in mer då och ökar morgon givan nästa dag för att det ska räcka.

CejCej
0

Capella är tyvärr också sån, en supertrevlig häst men biter i luften  (aldrig mot människor om man inte står i vägen)å är jättearg vid sadling,borstning,påsättning av skydd, täcken mm
Hon är kittlig men sen har det väl mest blivit en fixidé. Tyvärr orkar jag inte göra något åt det, vet inte om det fungerar heller.

lisette
0

men har du ngn sån suring då kiara? jag är osäker på hur calle reagerar på att inte stå i sin box och tugga sitt hö.

jag får väl prova mig fram antar jag.