vanvård/slakt
hittade denna sidan med olika sorters bilder.
måste varna er som är känsliga för bilderna, dom är hemska. men, det kan vara bra att se hur vissa hästar har det.
där finns även bilder på hur en slakt går till.
återigen, VARNING!
FY så äckligt.. Att folk bara kan göra så!

usch vilka hemska bilder klara dock inte o kolla på dem från slakteriet…

Ja vad säger man? Vet att vår svenska motsvarighet är mkt kritisk mot de svenska hästmarknaderna eller ja de som finns kvar…

Ja, de är hemska de där bilderna. Skönt att varning utfärdas, för barn bör inte titta på dessa tycker jag.
Annars tror jag det är nyttigt att inte glömma bort att sådant här faktiskt händer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det är där många hästhandlare köper billiga hästar och säljer till privatpersoner och ruljansen försätter. För ni tror väll inte hästmarknaden är slutstationen det är den plats där hästhandlare köper och byter hästar. Jag är inte ett dugg förvånad över bilderna, mer förvånad över alla blåögda häst köpare
Uuuh, inga roliga bilder det där. Men det är sant som Kiara säger, tyvärr… Hästhandlarna köper och byter hästar där, samt har någon som rider till dom och sen säljs dom till blåögda svenssons…

Men förhoppningsvis är den blåögda svensson sådanna som sköter sina hästar.
Inte alltid… Du vet, rika föräldrar köper en häst till dottern för att hon vill ha det, och det är roligt några månader, sen händer inget mer med hästen.

jag var rädd att få ngr kommentarer på att jag inte skulle länka till sidan, men vad skönt att jag inte fick det…
hemska bilder, men ni såg kanske dom där de omhändertog ngr hästar från en handlare och bilderna fyra månader efter? vilken skillnad…

#9 Du har fortfarande pumpat in pengar i marknaden och det är lönsamt, blåögda svensson driver runt det, för det räcker inte med att bara hästhandlare byter och säljer med varandra dom måste få ut hästarna till köpare och in nya pengar. Tänk om folk var mer måna om att inte köpa utan att veta hästens bakgrund.

#12 >DU?

Det där med slakt ser hemskt ut men när hästen är död så spelar det ingen roll hur de hanteras, de är ju bara ett kadaver. Men ändå så skulle jag aldrig kunna skicka mina heppor till slakt!
Vanvården är fan mycket värre! Jag blir så ledsen och sedan arg när jag ser sånt! Jag skulle bara vilja köpa alla dessa vanvårdade hästar och ge dem ett drägligt liv!
#13, jag tror kiara menade du som i den som köper häst av en hästhandlare, inte dej som person ;)

Nä det hoppas jag, för jag har aldrig varit någon vidare hästhandlare

Ja, visst är det så. Men många köper ju från hästhandlare för att hjälpa några hästar från slakt. Sedan tycker jag inte att det gör något om en häst som blir räddad från slakt får gå i hagen pga att dottern inte rider så mycket. Det är väl inte illa eg?!
Tittade på slaktbilderna. Vilken fin och blank häst som skulle slaktas. Är det Danmark som bilderna kommer ifrån.
Det var ju flera fjordingar med där som var vanvårdade bl a.

-Jo men även om de är blanka och fina kan de ju vara mkt gamla, ont någonstans osv ju..

Ja, det vet jag väl. Ville bara kommentera det.

Ja tyckte oxå att det var hemskt, tyvärr råkar allt för många hästar ut för det sista alternativet..Men kanske bättre det änn att säljas till någon som igentligen varken har råd/tid och slutar hos svenska hästars värn ist?
-Det är så de flesta resonerar inom travsporten ju..

#16 tack slo
Jag menar ingen här med ordet du. Köp ni marknadshästarna, det kommer nya, det fylls på så länge någon köper. Det är samma som dom små smuggelhundarna från öst, finns det köpare finns det dom som säljer och föder upp. Det är köparna som driver handeln och ser till att nästa marknad också är intressant för hästhandlarna.
Linda som hästhandlare har du ingen framtid det tycker du för mycket om djur för, det vet jag.

Svenska hästars värn är väl inte illa att hamna hos. Dom ser ju till att dom får bra hem och avlivas när dom behöver det. Ser inget fel i det. Det andra alternativet att någon inte har tid med hästen är ju inte heller fel om den sköts rätt iaf. Det är inte många hästar som mår dåligt av att gå i hagen. Det är bara några få. Har dom en lekkamrat och bra mat så är det nog helt ok för dom flesta hästar.

Vad jag menar med att de som kommer till SHV är ju vanvårdade hästar ju..
-Tack Kiara..

Kan inte förstå hur någon kan behandla hästarna så här. Skulle också vilja köpa alla hästarna och ta hand om dem, men tyvärr är det ju omöjligt.
Men vad härligt det var att se den sista annonsen, vilken skillnad på hästarna! Man såg verkligen att de hade fått tillbaka livsgnistan. Tyvärr så sitter ju vanvården "kvar i huvet" på hästen, och de flesta hästar som blivit vanvårdade kommer kanske aldrig att bli den häst som den KUNDE ha blivit. Men har dock träffat på undantag, hästar som blivit riktigt vanvårdade och sedan omhändertagna, och underbarare hästar får man leta efter!
Ni som vill köpa alla hästarna på en marknad som ser ut så, ni är väl för det första medvetna om att hälften, minst, mår bättre om dom blir slaktade på fläcken… Och dessutom så är det ju som kiara säger, sålänge det finns någon som köper så går det att hitta nya att sälja.
Jo det är väl som du säger
Men det är det första som jag som en enkel människa tänker.

ja, jag tog ju hand om en häst som varken blivit riden dom första 15 åren, stod själv utan andra hästar, inte blivit avamskad särskilt bra, verkad dåligt inte alls eg, knappt ledd. SHV var ju på gång att ta honom men ingen vågade ta honom på foder pga åldern och oinriden. Nu är han ju 21 år och jättehärlig att rida.

#28 Ja det är härligt att höra:)

Ville bara berätta en solskenshistora att alla hästar inte mår så illa att dom ska behöva slaktas. Även om man kanske tyckte det vid första anblicken när gobban kom till mig. Han vävde ju och var full av blodmask. Var som en hingst. Kunde inte stå själv i stallet inte ens i gången eller i hagen. Fast det var andra hästar i hagen bredvid. Ja, herrgud vilket jobb jag har haft med honom när jag tänker efter.

-Men det är heller inte alla som får det bra och räddas ju.

Nej jag vet. Men många tycker ju att det vore bättre med slakt direkt. Det tycker inte jag. För hade några bestämt det om gobban tex så hade ju han varit död nu i stället för att verkligen leva livet. Ni skulle se vilken livsglädje han har med mina unghästar. Han busar ju jämt i hagen nästan. Det är så otroligt att veta att denna häst skulle ha varit död om inte jag hade tagit honom.

Jag hör nog till dem som anser att om ingen köper dem så måste handeln försvinna. Kostsamt då många liv kommer gå till spillo, men tänkar man långsiktigt tror jag man räddar fler på det sättet.
Jag diskuterar på samma sätt inne på iller, då vi har farmare som föder upp illrar, dessa får ingen bra start i livet i sina små burar.
Och folk åker dit, tycker det är hemskt och köper en valp för att "rädda" den. Så fortsätter karusellen, år efter år.
Inga köpare, ingen marknad= slut på det elendet i alla fall.
Audiatur et altera pars

Absolut!

Ja, jag är nog kluven när man snackar om djur och så när det gäller vanvård. Jag gillar inte att djur som kan få överleva, slaktas i onödan tyvärr. Inte om dom inte är sjuka utan bara har fått dåligt med mat osv.

Men ni kanske kan definera vad vanvård är i era ögon. När ni tycker att en häst ska slaktas i stället för att få ett nytt hem och kanske få det bra igen.
Är det tex vanvård bara för att man står hos en hästhandlare eller?
jag kan på sätt och vis hålla med er alla om vad ni säger, men jag skulle ändå kunna tänka mig att köpa en sån häst, just för att iaf kunna rädda en. och ja, handeln kommer att fortsätta bara för att jag , den blåögda svenssonen köper en, men det kommer den förmodligen göra ändå, det har den ju redan gjort i åratal…
och jag håller med dig Gejsa, jag tycker inte heller att hästar, eller andra djur som kanske inte behöver det, ska gå till slakt.
och faktiskt så tror jag, att det finns många bra "hästhandlare" i denna tid. självklart finns det rötägg, men det finns det ju överallt.
men att köpa en häst utan stam, skulle jag inte ha några problem med, då stammen inte egentligen spelar nån roll för mig.
jag känner att hästen är ju lika mycket värld och lika bra, även om den inte har en tex. flyinge-pappa.
sen att folk vill ha en flyinge-pappa till sina hästar, det har jag med full förståelse för. det beror ju helt och hållet på vad man vill ha ut av hästen..

Jag har själv hästar utan stam, så det är inte det saken handlar om för mig.
Och visst är det lätt att sitta och säga hur jag tycker det skulle fungera för att vi skulle bli av med dessa hästhandlare som vanvårdar djuren.
Då många av dem är förstörda i psyket så syns det inte alltid heller, tyvärr. Men jag kan nog med handen på hjärtat säga att jag inte skulle kunna vara den som står och bestämmer vem som ska få leva och vem som ska få dö. Såvida det inte handlade om hästhandlarns liv. För då kan jag gott och väl tänka mig ett döds straff, men med vanvård innan. Låter kanske hårt, men så är det.
Kan aldrig dömma ett djur som redan finns till döden, därför åker jag inte på dessa auktioner heller. Ett sätt att blunda för problemet? Ja, kanske, men mitt sätt att slippa se något jag inte skulle kunna låta bli att försöka rädda.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

En häst utan stam det är inget fel, om man nu inte ska avla. En häst utan förflutet, med eller utan stam, det är då man ska bli fundersam. En människa som säljer (och köper) mängder av mycket biliga hästar ofta importerade till låga priser, då får mår jag illa. En hög omsättning på hästhandeln, hästen har varit på plats under en kort tid och det fylls på med nya hästar. Där är det en utslussnings platsen för hästarna från marknader till blåögda Svensson.
Vår granne har en liten "shetlandsponny" köpt av en hästhandlare när dom skulle ta ut passet till honom då visade det sig att han var två år yngre än vad handlaren sagt. Ponnyn som dom trodde var fyra när dom köpte din visade sig ha varit två år. Att han nu vid sex år har ont i ryggen behöver jag nämna det?
Föds det då på platsen upp stora mängder hästar, så ska man bli misstänksam, dom här hästarna byts ofta på marknader, man kan lägga på ett eller två år i ålder, så en svensk ett eller två kan åka till en danskmarknad och bli bytt mot en tysk ett eller tvåring som sen importeras till Sverige och vips så är den 3-4 år. Eller så hamnar en gammal häst som någon sålt för att gå som sällskapshäst till någon trevlig person (alla handlare är trevliga när dom köper och säljer) på marknaden hästen byter ålder och får nya papper skickas till ett nytt land nu några år yngre, på pappret, och som en läromässtare säljs den vidare. En häst som kanske inte håller för ridning men som skulle ha kunnat få ett bra liv som sällskapsponny/häst i en hage.
Köper man en häst från någon som bevisligen haft hästen några år och som måste sälja den, då har du räddat hästen från marknaden för då fick inte handlaren tag på den. Med eller utan stam alla hästar kan hamna i maskineriet. Det går hela tiden (ofta nattetid) hästar över Öresundsbron som åker ut och in ur landet.
Att köpa en häst av en hästhandlare det är det bästa sättet att se till att fler hästar råkar illa ut, köp hästen innan den hamnar riktigt illa till.
Detta har inget med stam eller inte att göra, detta är en mörk baksida av en smutsig handel.
Jag vill först säga att jag har inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar något som redan är sagt!
Jag har tittat på alla bilder (tror jag) och det är starka bilder. De bilder som jag tycker är absolut värst är bilderna på de vanvårdade hästarna!!!! De berör mig så hårt att det inte finns ord för det! De hästarna lider och mår fruktansvärt dåligt. Inget djur får behandlas på det sättet!
Slaktbilderna berör mig inte alls på samma sätt. Slaktas hästen på ett bra sätt, dvs snabbt och rutinerat, orsakar det inte hästen något lidande. När hästen väl är död är det bara kroppen som finns kvar, själen har vandrat vidare! Det är så här det går till på slakterier. Djur dödas, avblodas hängande, flås, tas ur och styckas. Sen finns det bra och dåliga slakterier, men det är en HELT annan diskussion.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Absolut!

#40 jag håller med dig helt och fult, det är för oss som slakt är jobbigt….för hästarna är dom andra bilderna jobbigare. Det kan också vara så att man när man slaktar befriar en häst från lidande.

Ja, det är ju dom bilderna som har berört mig också. Eftersom jag själv tex har en fjording och det var många just fjordingar som var just vanvårdade. Såg någon islänning utan öga också tex. Missförstå mig inte nu att jag skiter i dom andra hästarna för det gör jag inte. Herregud sådan djurvän som jag är och jag hade mer pengar så skulle jag ta emot fler djur som har farit illa. Nästan alla våra katter är ju eg vildkatter från början eller hittekatter. Har nu 6 st. Kaninen som jag har skulle avlivats om vi inte tog den. Fåglarna fick vi pga att dom inte ville ha dom kvar med bur och allt. Så det är inte många djur som vi har köpt eg. Gobban var ju gratis annars slakt osv…….
Men sedan är det just att sådana hästar går till slakt när dom bevisligen går att få fina igen. Det är just det som jag menar. Hittills har ingen sagt vad ni definerar vad vanvård är enl mig. Ni har bara skrivit om slakt och hästhandlare vara eller icke vara. Om en häst går att få fin men ser ut som någon på bilden så verkar ni tycka att det är mer humanast att den ska slaktas. Det just det som jag inte tycker.

#43 det mest humana var ju om den inte blev på det sättet.
Jag förstår att då du ser en fjording att det berör dig mer, jag ser dom tigrerade hästarna, det ska jag inte sticka under stolen med.
Vanvård det är hästar som inte får sina behov till godosedda och inte får leva ett värdigt liv. Det sträcker sig mellan övergödda till magra hästar. Hästar som utsätts för faror i stallmiljön, hästar som får arbeta för hårt, hästar som rids in för tidigt. Hästar med smärtsamma kroniska åkommor som inte avlivas listan kan göras lång.
Vad jag förstod så stod valet för Globban mellan ett riktigt hem eller avlivning, han slapp åka ett varv hos hästhandlare först. Globban, slapp att vara på marknader han slapp att byta hem på en parkeringsplats, han slapp att bli en handelsvara i väntan på ett riktigt hem. Han kom till dig på en gång och blev lycklig. Varför ska vi låta marknaden plåga hästarna innan dom får ett kärleksfullt liv?
Jag kommer aldrig att acceptera häst marknader och medföljande hästhandlare, lika lite som jag kommer att acceptera handel med små hundar, eller (censur det jag sa på juldagen) aldrig att jag vill bli en del av det.
gejsa: Ja, det finns hästar som, med rätt kunskaper, kan gå att reabilitera (gissar att du menar som tas bort pga skador?) och få "tillbaka" igen. Men det är långt ifrån alla ryttare som har den kunskapen. Jag anser att det är tämligen få som besitter den. Jag har den inte enl mig! Det finns försäkringsbolag som "i det tysta" köper loss hästen från ägaren vid utdömning och skickar hästen på reabilitering hos kontrakterade beridare. Men det kan bara göras när det är uppenbart och utan diskussion att skadan beror/förvärras av ägarens felaktiga ridning. Många skador kommer av andra orsaker där reabilitering inte är lika lätt eller ens möjligt. Då är det bättre att ta bort, enl min mening.
Att hästen har öronen fram, har en blank päls och i gott hull behöver inte betyda att den mår bra och därmed inte är befogad att ta bort! Det är det som är det luriga med hästar….de kan se ut att må toppen, men ändå har fruktansvärt ont. Det är lite olika från häst till häst.
Definiera vanvård….nja, det är lite olika från fall till fall där också. Att hästen inte får tillräckligt med mat, mockning, hagvistelse, hovvård, vetvård mm är givetvis vanvård. Men jag anser också att en "bortglömd" häst i en hage också kan vara vanvård….mental sådan! En många hästar vill ha en uppgift i livet. Om det är att tävla, vara "barnvakt", fölsto, körhäst eller vad det nu är spelar ingen roll. Om hästen saknar uppgift blir den olycklig och mår dåligt! Jag tillhör dom som tror att få hästar mår bra av att bara skrota i hagen i undermålig flock.
//I

Ja, inte vill jag heller ha hästhandlare som låter djuren fara illa. Det menade jag inte Kiara. Men för den delen så låter jag inte bli att ta hem en häst om jag får chansen och kan just då, i stället för att den ska avlivas. Skulle aldrig kunna leka Gud med att säga nej, du får inte leva för jag måste protestera mot hästhandlare. Men jag förstår vart du vill komma. Det är sant. Men står jag där och ser en häst som mår dåligt så….Precis som Åsa skrev i #38#.
Handen på hjärtat Thea! Hur många djur har du avlivat? Ingen vad jag vet. Det är lätt att sitta och skriva här hur man skulle göra.
Så du definerar vanvård med att dom inte fått mockat så bra eller bra mat att dom ska avlivas när dom hittas? Ja, ja där är vi inte överens. Eftersom dessa djur går att få fina igen. Alltså skulle dom inte avlivats enl min mening. Herregud man blir ju mörkrädd när man läser hur en del tänker. Man vågar ju knappt sälja någon häst ju.
gejsa: VAR har jag skrivit hur JAG skulle göra???? Jag har skrivit min ståndpunkt (där vi inte är helt överens, nej
), sen hur jag väljer att göra när den dagen kommer återstår att se. Nu har du läst vad jag skrivt med förutfattad mening som jag gissar beror på vår tidigare diskussion i stallet….
Nej, jag har INTE skrivit att de ska avlivas bara för att de vanvårdats!!! Gisses! Lägg inte in saker som inte finns i texten! Däremot om deras kondition är så pass dålig att vet anser att de inte har/eller har MKT små chanser att återgå till ett normalt liv anser jag att det är bättre att ta bort. Men det är ett vetrinärt beslut! Viss vanvård av hovar tex kan omöjliggöra att hästen kan återgå till ett normalt liv utan smärtor.
//I

Jag frågade vad som ni definerar som vanvård så att dom ska slaktas. Tänkte givetvis då på min Gobban. Många här hade nog tyckt att han skulle slaktas när dom såg honom och hans rädsla över att få bli själv igen.
Eftersom jag själv har en häst som jag har fått fin efter mycket slit så är jag givetvis väldigt engagerad i detta.
Har man en ståndpunkt så som du skriver så är det ju så som du skulle göra om du hamnade i denna situation. Du kan ju inte sitta och skriva vad andra skulle göra. Eller hur?!

Jag har låtit avliva 5 hästar och 5 katter, resten har dött i olyckor. Förutom Erik som veterinären inte ville avliva utan avsakta med, han självdog på julaftons morgon i fruktansvärda plågor, det var djurplågeri men varje gång jag var inne med honom till veterinären så tyckte han vi skulle vänta.
Jag har varit inne i ett slakteri och sett hur hästarna förvaras innan slakt, det var många år sen nu och jag hoppas det blivit bättre men jag kommer aldrig att svika en häst genom att skicka den till slakt, dom ska avlivas på gården. Jag kommer heller aldrig att sälja vidare en tveksam häst för att jag själv inte kan ta beslutet om avlivning.
Jag har också köpt en vanvårdad mager häst av en privatperson och det tog mig över ett år att få ordning på honom i vikt och psyket helt hundra blev det aldrig. Tro inte att det går på fyra månader, det tar tid mycket lång tid. Men hästhandlarna säljer inte dom magra dom säljs till blåögda Svensson på marknader, som vill rädda en stakar häst. En häst som handlaren inte kunnat sälja medan den var i fint skick.

Ja, Kiara jag vet att det tar tid. Har haft Gobban nu i över 5 år. Det tog mig över 2½ år innan han var ok i stallet själv tex. Visst han kan bli lite orolig ibland och stå och skrapa och så men det är inte så som förr.
Jag har avlivat 4 hundar och 8 katter, 1 kanin, och några vilda djur som katterna har släpat hem. Som tur är inte någon häst än. Tack och lov! Bävar för den dagen.
*läser inlägg #43 igen* Hittar inte något om att du ville att vi skulle definiera vanvård så att det var rimligt att slakta hästen! När det är rimligt att ta bort hästen pga vanvård ska veterinär avgöra. Inte vi på ett forum över nätet! Alla fall är unika och måste bedömmas som unika fall.
Ja, många som såg gobban hade säkert resonerat så och tagit bort honom. Vad är fel med ett sånt beslut eg? En död häst lider inte! (inse att jag är lite väl krass här nu!) Nu kom gobban till dig och fick en andra chans som visade sig mycket lyckofull! Det är väl ändå DET som betyder något, inte vad Lisa i grannstallet skulle gjort om det var så att gobban kom till henne?
Ja, jag har den stånd punkt jag har just nu! Den har INTE något att göra med hur jag kommer att resonera den dagen det, gud förbjude, är dags för Thea att behöva min styrka och hjälp. Min ståndpunkt idag baseras på den erfarneheten jag har idag, just nu! Den har INGET med hur andra ska göra! Det är deras sak och inte min.
//I
det är fruktansvärt att avliva en häst, och det är nog ännu värre att ta beslutet, när Perle togs bort försökte jag i ett halvår att hitta en plats åt honom där jag kunde ta hand om honom, då Lena vägrade sälja honom pga. av sina ben, och jag var den enda hon kunde tänka sig kunna ta honom. tyvärr lyckades jag inte, på gott och ont, eftersom han ändå inte gick att ha som ridhäst, men han var min bästa vän och jag ville gör allt för att få ha kvar honom, för han mådde inte dåligt av att gå runt i en hage med sin kompis.
och jag skulle inte definiera att det lilla russet som jag gosar med är vanvårdat, även om hans hage inte är speciellt mockad, hans hovar är inte i toppform, och han står ensam. Han mår inte dåligt av att gå som han gör, han skulle behöva en kompis det är väl det.. det enda som han kanske mår dåligt av, är hans hosta, som jag hoppas kanske kommer bli lite bättre när det nu blir vår och det kommer nytt gräs. men det har ju inget med vanvård att göra.
och visst, hästhandleriet kommer inte att upphöra om folk inte slutar köpa. men tror ni allvarligt att det inte finns någon ni definierar med hästhandlare, som faktiskt Tar Hand Om Hästarna?!

Klart att dom tar hand om hästarna, det du som köpare ser är fint. Du ser inte handeln, fusket med papper, hästar vars hem är en transport. Det är lagret det ser du inte, du ser affären som köper och ekonomiskt underhåller detta. Hade Perle sålds som sällskapshäst i ett nytt stall, hade risken varit stor att Perle sålds som läromästare och blivit riden ytterligare och då fått avlivas av den nya ägare och fått lida i onödan. Tro inte att det är några snälla omtänksamma människor du har att göra med, det är pengar och enbart pengar som styr. Hade det inte varit det så hade vi inte haft några marknader eller slakttransporter till Italien.
Sen får hästarna vård så att dom hålls i ett skick så att dom går att sälja, men den lilla extra omtanken som får den att må riktigt bra den finns där inte. Och då är det lätt att någon häst faller ur.
men räknas det som hästhandlare om man säljer åt en privatperson ? tex. jag säljer hästar, du vill ha din häst såld och ber mig om hjälp. är det samma hästhandleri ?
jag må väl vara hur blåögd som helst, jag VET att det finns dom som är riktigt jävliga och dumma och fula gubbar som inte sköter och fuskar med papper och allt såntdär, men jag vill ändå tro att det finns dom som faktiskt tar hand om hästarna, och vill dom väl.
sen får jag väl vara hur dum som helst.
..men ni får det ju lite att låta som att man ska låta bli att köpa häst helt och hållet. för den kan ju hamna hos en hästhandlare i vilket fall. så då spelar det ju egentligen inte nån roll om jag köper en privatpersons häst, eller en hästhandlares. för den kanske hamnar där ändå.

jag undrar detsamma. vad räknar ni som hästhandlare? för vem som helst som köper med hästar är faktiskt hästhandlare. på gott och ont!

Min shettis kommer vi kanske aldrig få häst av igen. Hon är köpt på ett sätt som jag inte är stolt över kan jag säga. Jag gjorde allt fel. Och det kommer nog ta sin modiga tid, om det kommer gå över huvud taget att rädda henne. Det vet vi inte än. Bara tiden kan utvisa det. Tiden och en massa pengar. Men det får vara så, hon är värd det. Men när veterinären säger att det inte går längre att loppet är kört, då ska hon få somna.
Hade jag inte behållit henne skulle hon skeppats tillbaka till säljaren som skulle skickat henne vidare till en annan köpare i norge, detta vet jag av faktum. Förstår ni att jag inte kunde skicka henne tillbaka, full med sår, pälsätare och halt.
Kanske går denna tös inte att rädda heller, men hon är värd ett försök. Jag trodde jag köpte från en privat person, men med tanke på hur många hästar som säljs från henne är hon nog inte längre att räkna som sådan.
Där är skillnaden mellan hästhandlare och privatperson om ni frågar mig. Men alla måste definera det olika.
Mvh Åsa/ en blåögd svensson
Audiatur et altera pars
Jag har kört iväg två av mina hästar till slakt och jag har blivit oerhört bra bemött anläggningen har varit städad och fräsch vi har kommit tidigigt på morgonen och inte behövt vänta eller förvaras utan det har skett direkt. Jag har inte stått brevid det är jag för blödig för men maken har varit med till the final end. Nu svävade jag igentligen iväg från ämnet men ville bara säga att jag har bra erfarenhet från slakteriet.

"51" Man läser det man vill läsa. Du och jag har tjafsat om detta en gång förut tror det var på buke då. Du verkar så tuff här när du skriver men i själva verket så tror jag inte att du är sådan som du utger dig för. För är du det så har jag verkligen misstagit mig på dig. Bara orden "en död häst lider inte". Nej, det vet jag nog. Men det är fan så onödigt att avliva hästar som går att få friska med bra mat osv….
Jag har skrivit två ggr här vad jag menar men du förvränger det bara. Det verkar som om dom andra förstår vad jag menar iaf det är huvudsaken. För du och jag kommer iaf inte att komma överens om detta.
Härmed slutar jag att skriva för jag känner att jag inte har med att tillföra ang detta.

Ska bara skriva en sak till innan jag slutar. Tinka tex. det är inte just slakt som jag oponerar mig mot. Utan att slakta hästar som går att få fina. Ridbara igen alltså. Visst ska man avliva om hästen är sjuk menar inget annat. Herregud jag är väl mer djurvän än så.
Ja, gejsa! Vi lägger ner nu!
Jag missförstår dig och du missförstår mig….det är bäddat för att misslyckas.
//I

Om du vill ha ditt hår kvar så är det nog bäst att vi lägger ner här och nu.
För en sak är säker vi kommer aldrig att komma överens när det gäller detta.
Finns det ett hopp för ett djur så är det väl värt att ge det en chans att låta djuret få känna på ett bra liv hos en snäll människa, Om det sker med värdighet och det inte är för plågsamma fel på djuret. Vi avlivar väl inte alla människor som är sjuka!?
Jag högaktar människor som tar hand om djur som ingen annan vill eller kan ha och ger dom ett fint liv.
Tur att jag ska klippa av mig skiten
, sen kan vi ta upp diskussionen igen. 
Vi resonerar nog ganska lika eg, bara det att vi uttrycker oss på olika sätt och därför verkar det vara två vitt skilda åsikter.
//I
Känner igen ovanstående bilder. Men det ni sett där är bara det lilla av hur det ser ut allt för ofta.
Fortsätt ställa upp och ta emot djuren och hjälp dem. I allafall de som går att räddas.

Ja, jag känner iaf att jag har dragit mitt strå till stacken eftersom jag har tagit emot en häst en gång. Det är ju Gobban som är halvblod/fullblod efter Eminent. Han har blivit en riktigt fin kille nu fast han är 21 år. Men busar i hagen som om han vore 5 år. Tycker att det är för jäkligt att det finns så mycket djur som lider överallt. Såg ju bara när dom höll på att ta bort alla hönsen i (kommer inte ihåg vad det hette nu men har skrivit en tråd om det förut) hur dom la flera höns i påsar, knöt ihop dom och kastade dom på varndra i en grop som dom sedan fyllde med jord över. Det har följt mig bra länge nu. Dom visade det på Tvnyheterna för ca en månad sedan.
vilka hemska bilder.. tårarna rann när jag såg hur dom behandlar djuren.. slakthuset fick mey att närapå svimma.. tur att de finns bakåtknapp, fort som f*n..
Ska börja sköta om ett varmblod när jag hinner..
Han e rädd för allting.. hastiga rörelser.. mobiler. påsar,presseningar.. allt..
Får jag inte ordning på honom.. säljs han troligtvis på auktion..
vem vet var han hamnar.. o hur dom behandlar honom?
Vill så gärna rädda honom också..
Men har redan Nisse och får inte ha 2.. o jag säljer aldrig Nisse!
Hatar slakthus! /elin
/Elin

Jo, men om dom slaktas för att dom mår dåligt och är sjuka är en sak. Men bli vanvårdade till nästan dom dör och sedan bli slaktade tycker jag är för jäkligt. Om dom går att rädda när dom vanvårdats så tycker jag att man ska försöka iaf.
Såg du alla fjordingar Elin?
jaa.. hemska bilder.. dessutom såg fjordingen ung ut..
Hur kan folket göra såhär mot våra älsklingar? va?
Världen e sjuk..
/Elin

Ung! Det var väl t o m ett fjordföl med på en bild. Fy fan säger jag. Dom som är så lättfödda såg ut som skelett bara.
ja eller hur..
Fjordingar e lätta o få föör runda istället.. såg dom ut som sken och ben bara.
Ni som kan hjälp världens hästar!
Man gör sin häst hur man vill ha den..
Älskar man den o visar det på ett bra sätt blir kärleken besvarad.
This world is sick..
/Elin
#61 det var bara lite allmänt från min sida…många gånger har jag fått höra just att det är så hemskt på slakterierna osv ville bara säga att jag inte har dåliga erfarenheter. (mina hästar var mycket sjuka och helt utdömda av Strömsholm där dom sista undersökningarna gjordes) men det var ett fruktansvärt beslut och ändå så självklart. När vi tog bort fyraåringen mådde jag skitdåligt och sa aldrig mer häst! Man ska aldrig säga aldrig nu har vi ju två.

Jo, jag förstår. ville också skriva ifall någon inte förstod mig.
Men varför fick du ta bort en 4 årig häst? Och varför tog du inte bort hästen på Strömsholm när du ändå fick den utdömd där. Måste väl eg ha känts bättre än att åka till slakthuset och gå och vänta på dagarna tills man ska åka? En tanke bara.
Skelett cancer! Dålt fel, jo då han var besikitigad vid köp… En kostnadsfråga och krångel med försäkringsbolaget det rörde sig om mycket pengar, minns inte alla turer hit och dit hade tom advokat hjälp ett tag, men det var en cirkus utav dess like.
Och det var en lättnad när det väl var över.

Usch! Stackars häst att lida av skelettcanser och vara så ung. Stackars er också. Jag har haft turen och inte behövt avliva några hästar än iaf. Men bävar för den dagen. Men då gör jag det hemma iaf med en spruta. Sedan får dom komma och hämta kroppen för bränning. Det känns mest humant tycker jag. Gillar inte slakthus.

Till er som undrar vad en hästhandlare är så är det en människa (och många är kvinnor) som köper och säljer hästar i stor mängd och det rör sig om stora mängder hästar och ända målet är att få sålt dom och in med nya pengar för att kunna köpa nya hästar. Sen finns det hästförmedlings stall som säljer år människor som en slags mäklare. Dom är mer eller mindre seriösa, ofta så letar även förmedlingsstallen efter hästar åt kunder. Sen finns det privatpersoner som ska sälja sin häst, jag har nog svårt att klassas som hästhandlare då jag ägt min häst i nio år nu.
Det är lustigt att om man säger hästhandlare då blir det helt plötsligt alla som köper och säljer, på något sätt som man inte vill se att det man ser på bilderna är på riktigt. Det är när man stoppar huvudet i sanden och inte vill se, det är då vi ger utrymme för det som sker med dessa hästar. Det är så många hästar det handlar om så ni kan inte ana, dom behöver inte vara såriga magra eller skabbiga när vi kommer till handlaren för att köpa. Hästhandlaren är hästvärdens bilsalong, har får man se en snabbt tillsnyggad häst som ser rätt hyfsad ut. Men denna häst kan ha haft som sitt ända hem en hästtransport dom senaste månaderna, denna häst kan ha åkt runt halva Europa och lastas av och på med hugg och slag. Det är inte ett dugg bättre eller mindre grymt än som med småhundarna, det föds även här upp hästar till ändamålet (handelsvara).
Är det någon som kan försvara detta och tycka att vi ska köpa Det är samma typ av behandlig hästarna utsätts för.
Om argumentet vi slaktar inte människor, så vill jag bara tala om att vi avlivar människor i Sverige idag. Vi väljer att avbryta livsuppehållande behandling för att befria ifrån onödigt lidande. Jag har sätt en människa lida och ha så ont att jag hade velat befria honom med en gång och inte låta det bli så långdraget som vad en avslutad behandling och morfin var. En gång när en läkare kom in i sin vita rock så sa han "o jessus har du kommit för att hämta mig, vad jag har längtat efter dig" hade han blivit behandlad hade han nog kunnat leva ett halvår kanske ett år till med denna smärta.
Tinka, jag ber om ursäkt, när jag skrev att jag inte vill skicka min häst till slakteriet då menade jag att jag ville vara med när det hände. Det händer att hästen åker som en anonym varelse och får stå på slakteriet ensam utan sin ägare. Det var det jag inte skulle vilja, annars så tycker jag avlivningsmetoden vid slakt är human, då det går fort. Det är bara så att jag vill vara med jag vill vara där på plats med min häst. Det är inte så läbbigt som man tror och det som sker efter det är ju bara en kropp.
Ett sätt att få bukt med den dåliga hästhandeln är skärpta straff… Nu menar jag REJÄLA straffpåföljder samt höga böter vid vanvård.. Självklart så upphör det när det inte finns ngn marknad.. Detta är dock en utopi för det kommer alltid att finnas människor med stora hjärtan och de med lite mindre kunskap..
När det gäller den här formen av hästhållning så tror jag att statens "Store brors" attityd kan vara till hjälp! Passkrav med DNA analys är ett steg.. Sen ska man ju idag signera i passet när man emottar det… Om man även kräver peronnr så kan man spåra alla ägare till en häst. Krav på veterinärbesiktning så att man vet när hästen kan ha farit illa.. Visst det blir mkt lagar och regler MEN det stoppar till viss del handeln.. Sen anser jag… omedelbart näringsförbud vid misskötsel.. inte fler chanser…omhändertag djuren på en gång!!! Samt hårda böter och vid grov vanvård( typ bilderna) en volta på kåken…
Vi måste bli faan så mkt hårdare och ha mer kontroll för att få bukt på all vanvård..
Att inte ta hand om dessa hästar som lider för att vänta ut att marknaden ska självdö tror jag inte kommer fungera då handeln aldrig kommer att upphöra..
Utan det ska "göra ont" att vanvårda.. Det ska inte finnas möjlighet till förtjänst då vanvård renderar i skyhöga böter… det ska vara krav på veterinärbesiktning samt personuppgifter i passet för då riskar man inte att köpa/sälja en sjuk häst… Hästen ska kunna spåras fram till dagen då den föddes…
Funderingar som jag har…
Klokt skrivet Kiara!
Vill också passa på att nämna att vanvård finns runt knuten. Min egen häst var "vanvårdad", inte så grovt som hästarna på dom här bilderna, innan jag köpte henne. Hon hade lämnats ut på foder till en tjej som inte skött sitt. Hästen kom tillbaka "lite tunn", enligt fodervärden, mager enl oss andra. Revbenen var fullt synliga, rejäl avsaknad av muskler i hela överlinjen och otroligt taskigt skodd (långa tår bak, inga trakter bak samt att framhovarna var skodda olika…).
Det finns också en tråd på Bukefalos där en användare (mkt duktig tävlingsryttare) hämtat hem sin häst från en fodervärd, en MKT duktig och lovande juniorryttare. Hästen i den tråden är vanvårdad, enligt mig. Hovarna ser ut som de skulle sitta på två olika hästar (jag trodde det var ett fotomontage först innan jag insåg) samt att den har rejäla utslag på sidorna med väldiga smärtor som följd.
Så vanvård förekommer inte bara på ruffliga bondgårdar ute i skogen utan även i tävlingstall. DET är läskigt!
Visst, jag är väl inte heller världens bästa hästägare alla gånger, men jag ger min häst den omvårdnad den behöver och kräver för att må bra.
//I
Hästar som pågrund av undernäring och dålig miljö har fått fysiska men.. Det kan röra sig om organstörningar.. kontraktioner.. etc.. De som har blivit så förstörda psykiskt så att en vanlig dödlig, alltså inget proffs, inte kan hantera dem… Ja de borde få god mesk… rejäl bädd och sen somna… Jag har talat med slakteriet vi har närmast och de tar emot hästarna på morgonen och de behöver inte vänta..
Men slakteriet innebär att man ska lasta hästen.. oftast ledsen och nervös= hästen känner detta och blir orolig eller hästen är inte van att resa=blir nervös..
På ett slakteri finns många dofter= vi kanske inte märker dessa men garanterat så märker hästen det.. Hingstar kan känna på doften på människor om de är hanar eller honor… De känner desmedel och doftämnen som andra djur och hästar utsöndrar..
Det som gjorde mig mest förfärad var bilderna på fölet och stoet.. Innan har jag bara sett bilder på föl i sommarhagar typ… Men hästar har också ett känsloliv även om de inte kanske resonerar som vi så vet jag att hästar kan känna sorg och saknad…. Stackars lilla mamma…
# Det är så sant som det är sagt!!! Det kan vara så att stallet kanske inte är vackrast men pållen får fri tillgång på hö och vatten och verkas.. De pållarna har det nog bra mkt bättre än de pållar du beskriver..
detta med hovar är intressant.. för de allra flesta använder väl auktoriserade hovslagare, tror man iallafall… hur i hundan kan det då skilja så mkt??? Jag menar vi har ju inte en uppsjö av skolor här i Sverige?
Jag har fått höra skräckhistorier om en av våra toppryttare… men det är så djävligt så jag vågar inte ens berätta det!!

Absolut, men många "vanvårdade hästar" är ibland resultatet av att man försökt "rädda" en sjuk/gammal häst för länge.
-Ex en häst som är så sjuk att den omöjligt (trasig innefrån) kan födas normalt utan att tappa vikt, ha mag och tarm problem efter långvarit felfodrande (dvs många gamla tävlinghästar som ig är slut.)
-Kanske måste de ha smärtstillande i perioder för att må bra men ändå kämpar ägaren vidare.
-Jag tog hand om ett fbl som gick konstant på magmedicin, i perioder butta men insåg att denne häst aldrig gick att rädda vid 18 års ålder eftersom han dessutom aldrig tappade sin vinterpäls så tydde det på en canser sjukdom som ofta drabbar äldre hästar.
-Vill inte disk enstaka fall men där kände jag att jag verkligen gjort allt men ägaren ville inte inse att hästen var allvarligt sjuk.
-En häst som konstant var nervös, konstant blöt imagen, nervös för att orka äta den enorma mängd mat han behövde,hade päls i sommarvärmen..Infalamationer i alla ben men självklart visade mindre nervösa betteenden när han fick smärtstillande givetvis.
-18 på ett fbl är mkt särskillt om den varit löphäst.
-Alla situationer är inte vanvård men blir det om man inte kan inse att hästen har inget eget val att få sluta sin tid och vackert få somna in..
På ett stall där jag stod förut var det en annan häst som fått en fraktur och gick ner i vikt av stressen att så i sjukhage, många som såg honom trodde nog att han var vanvårdad, mewn icke så fallet ägaren var där i timmar varje dag hos sin häst när hon tillslut insåg att det inte fanns mer att göra för sin häst, att det året han stått och varit sjuk faktist kanske kunde ses som vanvård eftersom han lidit enormt av att stå i sjukhage, ha ont konstant och vara nerdrogad..Ämndå så var denne tjej hos sin häst mer eller mindre dygnet runt, han fick all den tänkbara vård, mat han behövde..
-MNen synen har jag kvar av honom: en olycklig häst mager,glanslös päls och rinniga ögon…
Vänligen/Linda
Ja det är vanligt det du beskriver Linda… även hos gamla hundar ser man att de "vanvårdar" av kärlek… Det är svårt när man äslkar ett djur.. när man måste fatta det svåra beslutet… Jag har ju fått all info jag behöver kring avlivning så vi här hemma har bestämt att när den dagen kommer för ngn av våra hästar, såvida de inte akutskadas, så blir det avlivning med spruta så de får somna in, sen får bilen hämta.. Skönt att ha en sambo som inte ens ser kostnaderna kring detta.. Jag berättade om kostnader via denna metod och "slanten" vi slakt men han var helt bestämd på hemmaavlivning.. Skönt med en inkännande man!!

Ja vi avlivade ju Martini hemma (hbl efter Maraton som hade penis canse)
Det kändes bra att de kom hit och tog bort honom medan han käkade morötter…
ja det är bäst för dem…

Förlåt mig men min intställning på nya datorn gör att jag inte kan läsa det jag själcv skriver..så det blir lite tokigt..)
-Frusterande!!!
vill du ha citat?

Nära jag kan läsa alla konstiga stavfel efter jag publicerat det..jag blir galen med nya saker ju..!!!
hi hi hi… ja det är inte alltid av godo… som tanterna på jobbet säger "det var bättre förr"
Är det någon annan än jag som började må illa av dessa bilder? … Jag vet inte ens vad jag ska säga.. Tycker det är absolut hemskt att vanvårda sina hästar så …
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

-Det hoppas jag att alla djur vänner tycker!
Lisette : var hittade du dess bilder ? .. inte för att jag vill se på dem flere gånger, men av nyfikenhet.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
man mår hemskt dåligt när man ser bilderna…

# 92 oj, du kommer jag faktiskt inte ihåg. minne som en guldfisk.

Om man fick, så skulle jag vilja behandla ägarna till dessa hästar på samma sätt som de behandlar sina hästar. Men sånt får man kanske inte göra i Sverige?
Hemskt är det och synd om hästarna.
Sandra: Får och får….man får inte behandla hästar på detta sett heller i sverige och ändå görs det! *känner hornen växa*
//I

Ja, man mår så dåligt att man inte tror att det är sant eg. Kan inte förstå hur man kan ha mage att vanvårda dessa djur så kopiöst.
Det borde vara som i Amerika. Att dom tar hästarna ifrån dom direkt och ser till att dom som kan få ett bra liv får bli adopterade. Och sedan får dom oftast fängelse och böter.

"Får är snälla djur på gotland" eller??? Hehe…
Men seriöst så har jag god lust att låta folket som gör sådär bo i ett litet rum, utan fönster, taskig belysning och en "toalett" i hörnet bestående av en potta ungefär… Inga möjligheter till att tömma "toaletten". Blir de hungriga så kanske de kan få lite kex eller hårt bröd. Lite vatten en gång per dag kanske vore nåt. "Fodring" sker en gång per dag då förstås. Blir de hungriga fler gånger under dagen får de väl äta tapeter eller nåt.
När det gäller djur och vanskötsel så kan man förvandlas till en häxa ganska lätt…
gejsa: De tar inte hand om djuren direkt i amerika heller (men det får man inte se på tv…) utan först får ägaren en varning och en uppmaning om att ordna upp saken själv. Om det inte görs inom utsatt tid, x antal veckor/månader, DÅ först kan djuren tas om hand. Tyvärr får de inte omhänderta djuren förrän det finns en uppenbar risk för deras liv, varken här eller i Amerika.
Tyvärr är det också så himla urbota korkat att om man hjälper ett vanvårdat djur med tex matning el dyl, kan inte djurskyddsmyndiheten göra något pga djuret inte ligger för döden, typ. Även om de vet att ägaren inte tar hand om djuret, men någon gör det och då kan de inte göra något. Vilket är helt vrickat för det motarbetar ju möjligheten att hjälpa djur som mår dåligt.
//I
Sandra: Varför potta? Nu är du snäll….kex? det räcker väl med vatten varannan, var tredje dag….
//I

Jo då, thea det visas visst. Jag har sett hundratals av Animal Planetprogram och djurräddningen. Dom åker dit och sätter upp en lapp att dom ska höra av sig inom en viss tid. Tredje gången tar dom djuren. Om dom inte hört av sig eller gjort något av den ändringen som polisen ville.
#99 DET ÄR JUST DET SOM …OJ det blev visst stora bokstäver! Lillan är här och trycker som en tok( ett år) Som sagt det du berättar är det stora problemet.. Hade de kunnat ta djuren tidigare så ligger det mer hos ägaren att sköta dem… vi får jobba för en lagändring.. In med motion gott folk…:o)

Vi startar en stiftelse för, omhändertagande av vanvårdande människor OAVM. Vi tar just han dom dessa "djur" och behandlar dom som dom förjärnar. En viktig punkt för måste vara nagel klippning, bör vara totalt förbjudet. Nu gäller det bara att hitta en lämplig lokal, något dragit fuktigt och rymningssäkert, framför allt undan gömt. Mat kan vi få dom kan få det som barnen slänger i en svart säck i bamba
bamba=skolmatsalen för er som inte bor på framsidan

gejsa: Varför en överlägsen ton? *nyfiken* Jag vet att du ser dessa program, och hör och häpna; Det gör jag också!

Jag tycker att det är mer sällan än ofta som man får se dessa fall där ägaren inte är närvarande för en diskussion och lappen kommer upp. Ofta får man bara följa med vid uppföljningen och omhändertagandet då det rä det som tv-tittaren vill se. Men det är min åsikt. Vi kanske har sett olika avsnitt?
Wanilj; Ja, där är ett av de stora problemen samt att mental vanvård inte "gills" eftersom att det är mycket svårbedömt och svårdokumenterat. En halvdöd häst är ju lätt att dokumentera och få bildbevis för i en ev domstol.
Har pratat med en djurskyddsinspektör som inte trivs med sitt jobb just därför att h*n inte kan omhänderta djur där det är uppenbart att djurÄGAREN inte fyller sina ansvar, men det finns "samariter" som ser till att djuret hålls i så pass gott skick att ett omhändertagande inte är möjligt. Vad händer när dessa "samariter" tröttnar? Då blir det plötsligt lika medansvariga som ägaren? Enl denna djurskyddsinspektör var det bättre att INTE hjälpa utan blunda och anmäla ägaren, vilket h*n tyckte var korkat men eftersom lagstiftningen är skriven så.
Detta är en mkt svår diskussion vi har gett oss in i då varje fall är unikt och man kan inte generalisera.
//I
Kiara; Varför ska dom ha MAT? Vatten och bröd….varannan dag!
//I

#105# Var ser du en överlägsen ton? Nu får du ge dig faktist.
gejsa: Det var inte alls meningen att göra dig upprörd!
Absolut inte!
Det här: "Jo, då, thea det visas visst." Känns lite, svårt att förklara detta i text utan att använda tonläge så det kan lätt bli missförstånd här…, "johominsann, där har du fel lilla du!"
Vi har bara två olika tolkningar av samma tv-program. Det behöver vi inte bli osams om!
//I

Bröd ser för trevligt ut då får det vara lite mögligt
Sen gäller det att få dom att överleva……………fan också, det var ju en gubbe som har ett bra koncept, kom inte på hans namn men han tog sitt liv i en bunker har jag för mig. Tror ni man kan knycka lite idéer, för vårat goda ända mål

Men ge dig nu. Du vet att jag skriver som jag talar. Och ska du börjar bli upprörd för det där lilla så är det nog inte så bra att vi pratar över internet överhuvudtaget. Då får vi nog snacka i stallet bara.
#108 -mammako i ferdinand kanske… varföör leker inte duuu med deee andra tjuuurarna?
Förlåt! Lite tokig idag! 
gejsa: Som sagt, det blir lätt missförstånd. Ja, jag VET att du skriver som du pratar. Jag blev inte upprörd, för då hade jag satt dit denna:
Nu var det denna: 
Får väl skylla på att jag är liiiiiiite stressad idag också. *stönar* Så jag har lite svårt att formulera mig (läs: Skriver först och tänker sen!)….Jag hade ju planerat att vara härifrån senast 13….Nu ser det inte ut så! 
Det finns vettigare saker att bli upprörd över….vanvården tex!
//I

Ja, eftersom både du och jag har pratat om hur jag skriver. Att många lätt kan missförstå mig pga hur jag skriver. Många kan tro att jag är jättelak fast jag eg inte är det. Så skriver DU så här. Då blir jag lite ledsen i ögat faktist.
Huvudsaken är väl ändå att någon ställer upp och tar hand om de djur som går att rädda. Och slår larm när ett djur mår dåligt. Eftersom dotterns häst har varit vanvårdad och idag är världens goaste häst så ser jag att man försöker rädda!!!

Samma här nalleballe86. Min hade också varit vanvårdad i 15 år.
gejsa: Förlåt! Det var absolut INTE min mening!!!
//I

Ok! Andra som inte vet att vi känner varandra kanske tror att vi är jätteosams. Man har kanske en annan attityd när man känner personen i fråga. Inte vet jag.

Ok! Andra som inte vet att vi känner varandra kanske tror att vi är jätteosams. Man har kanske en annan attityd när man känner personen i fråga. Inte vet jag.

Jag har inte anlag för att va elak nånstans så jag har dålig fantasi när det gäller att va dum mot nån. Tar lite längre tid för mig att leta fram alla såna där hemska saker man kan göra mot nån som verkligen förtjänar det.
Men jag håller nog med (nu när hjärnan satt igång). Mat var tredje dag till såna idioter. Skulle faktiskt va "kul" att se hur de skulle reagera på att leva riktigt sunkit och äcklit som de utsätter sina djur för…