galopp frågor
hej jag är en tjej på 15 sommrar som började rida för cirka 3 månader sen, jag har redan hoppat och kan det. men det är en sak jag är osäker på.
att gallopera. jag vet hur man fattar galopp och allt. men att sitta stilla i sadeln är ett STORT problem, jag åker nästan av, så skumpigt är det. jag blir nästan lite rädd men jag är envis.
har ni några tips om hur man har en ''fin'' galopp, som är mindre skumpig ?
tacksam för svar
Spänn inte rumpan o dra inte upp o knip med knäna, luta dig gärna ngt bakåt (om du rider kort galopp/nedsuttet). Försök slappna av o komma ner i sadeln, följ med i rörelsen - när rörelsen går framåt trycker du ner rumpan lite i sadeln o trycker framåt (ungefär samma rörelse som när du sätter fart på en gunga) sen släpper du trycket o följer med tillbaka i rörelsen. Hitta rytmen! Tänk på att benen ska vara långa o avslappnade. Håll lite i framvalvet om du behöver, alla hästar har olika galopp. Det kan vara lättare att hitta rytmen om du står i trepunktsits; någon har beskrivit det som att rumpan men inte kalsongerna ska lätta ur sadeln ^^ Tänk på att lägga tyngden i stigbyglarna o trampa ner hälarna, ha inte för långa stigläder. Följ med i hästens rörelser med händerna, du ska ha känslan av att tygeln är som en gummisnodd - tygeln får aldrig glappa eller rycka i munnen på hästen.
För att lättare hitta takt är det bra om någon kan longera hästen medans du rider :)
Då slipper du både hålla kolla på häst och hitta takten sen blir det betydligt mycket lättare att både styra och hålla galoppen. c:
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
# som jag fattar det går hon på ridskola och då går ju inte det
#3 på ridskola har man ofta teori. Då brukar man få välja vad man ska få göra (fick iaf vi) eller om det var något speciellt man skulle göra eller ville träna på.
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
ja jag går på ridskola, och under teorin får vi inte välja fritt.
men har även 8 hästar hemma och 1 utav dom brukar jag rida i vår padock..
och jag testade allt ni sagt, men hittar det inte takten :(
Testa att bara stå upp i tvåpunktsits och låt hästen rulla på i galopp. Ibland blir det skumpigt om hästen inte har fått komma igång ordentligt, och då hjälper det att låta hästen springa lite
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
Går hästen i ren galopp då? Ibland blir det korsgalopp och då finns det liksom ingen takt…
ja det gör hon, hon går i jämt takt också.. men ska prova en annan häst nästavecka för att se om det går bättre :)