Harhas!
Ngn här som vet ngt om det?
Jag hade aldrig hört talas om det förens idag!
Vad är det för ngt o hur inverkar det på hästen? varför får dom det?

"Harhas är benämningen på en konturstörning på hasen. Den syns som en utbuktning strax under hasspetsen.
I de allra flesta fallen är den orsakad av en inflammerad slemsäck i underkant av hasleden. Slemsäckar är vätskefyllda "glidlager", som senorna löper i kring lederna. De håller också ut senorna ifrån skelettdelarna.
I enstaka fall kan en harhas härröra ifrån gaffelbandsfästet, som sitter i samma region.
Och i undantagsfall kan den bero på att hästindividen har så stora griffelbenshuvud, att de påverkar hasens kontur. Men den typen av harhas besvärar inte hästen.
Den absolut vanligaste typen av harhas är alltså en slemsäcksinflammation. Sådana drabbar för det mesta unghästar och är vanligtvis en följd av överansträngning. Lindrig hälta och konturförändring vid hasspetsen är synliga tecken.
En gammal beprövad behandlingsmetod är att punktbränna direkt i huden över det inflammerade stället. På så vis ökas blodcirkulationen i området och därigenom påskyndas läkningen. Metoden är lite omdiskuterad och själv vill jag nog förorda lokal cortisonbehandling. Men jag utför fortfarande bränning med glödande stål. Givetvis efter att ha lokalbedövat hästen. Nils Ronéus, vet"

hmm, men hur får dom det? det får jag inte fram lr så är jag bara trög…(vääldigt trött Johanna)
kan det ha uppkommit av ett slag mot bakbenet? jag tänker typ en spark lr likande?
Det är medfött