Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2274 ggr
pippa__
0

Stel häst?

Har en fråga här..en häst som typ släpar benen efter sej..vad kan det bero på? Kan även tillägga att detta är en ridskolehäst. Är det vanlig stelhet eller kan det vara något allvarligare? Han är 16 år och går INTE många lektioner.

Tacksam för svar!

gejsa
0

Han kanske är lat och inte orkar lyfta dom ordentligt.

pippa__
0

Mmm kan stämma, men han är inte lat på ett latigt sätt

gejsa
0

Min Gobban har alltid gått så. När man rider i snön så ser det nästan ut som skidspår. Medans andra hästar lyfter sina ben mer. Han är def inte lat annars. Han är alltid först och både skrittar och galopperar med nöje. Men har lyfter sina ben dåligt.

Lorita
0

Hästar är inte lata. Däremot kan jag inte svara utan att se och känna på hästen. Hästen kan ha ont men var och hur det vet jag inte men som du skrev prova med Back On Track jag har sett positiva resultat på hästar med det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Visst finns det lata hästar. Du får gärna komma och titta på Gejsa. Hon går gärna och sover om hon får.

pippa__
0

#3 Din Gobban låter som denna häst jag pratar om.. Men VRF lyfter han inte mer på benen? Du har inte haft han sen han var bebis va om jag inte har fel..=)

davidia
0

arne lyfter inte heller ordentligt på bakbenen längre.kan ju beror ju på skadan han har.eller så har han blivit gammal och trött……

gejsa
0

Nej, jag fick ju honom oinriden som 15 åring. Man kan nog öva upp det genom att rida mycket cavaletti. Då tvingas dom lyfta på benen. Men eftersom han gärna vrickar sig så vågar jag inte göra det. Han är ju så gammal nu också. Blir ju 23 år till årsskiftet.

pippa__
0

Men KAN det bero på stelhet? Men han är ju bara 16 år så han borde ju inte vara SÅ stel…eller?

gejsa
0

Visst kan det bero på stelhet. Kan tänka mig det om min Gobban. Men sånt kan man ju öva upp iaf på 16 åringen.

Lorita
0

#5 när ska jag rida henne? Jag har mer problemet som ryttare att hästar blir lite för pigga. Det är många hästägare som blivit förvånade…jag upplever att alla hästar vill jobba bara dom förstår.

pippa__
0

#10 Nått förslag på hur man övar upp det från marken, då det är en ridskolehäst har min kompis inte fri tillgång på honom =)

gejsa
0

#11# Ja, nog förstår Gejsa alltid. Du behöver inte oroa dig. Hon är t o m tävlad i dressyr så….

Hon är sådan sort. Alla kan inte var så fina som dina jämt vet du. :)

Min passar på att sova så fort man står lite. Gick clinics med  henne när hon var ung. Hon var den enda som stod still när vi stod i en ring och hade ledaren som skötte clinicen i mitten. Så därför använde hon ofta Gejsa och visade eftersom hon var så ung.

gejsa
0

#12# Jag skrev ju det. Cavaletti. Du vet bommar på marken så han får lyfta dom.

Lorita
0

#13 hon är inte lat hon är bara förståndig, stå still och inget göra det är bland det svåraste en häst kan göra.

gejsa
0

Nej, lat är hon . Det säger alla. Du har inte sett henne. När vi ska rida och håller på och sadlar och så sover hon. När hovslagaren är här sover hon osv.

Lorita
0

#16 Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej Skrikandeshon är klok, skulle du sälja henne också Skrattande nej, just ja, jag har för många hästar redan Generad

gejsa
0

Ja, hon ska ut på foder på prov sedan säljas. Hihi

Du har ju mani på att samla hästar du med ju. Precis som jag nästan. Men någon gång hittar jag väl någon som jag törs släppa mina hästar till. Om sisådär 100 år kan tänka. :)

Lorita
0

Har du satt ut annons igen? Det kommer en till och provrider Athena men dom kommer inte förren om en och en halv vecka. Få se om dom första bestämt sig innan, det kändes ju så rätt Glad det är tufft att göra sig av med sina pälslingar, nu behövs bara en köpare och det är den rätta Cool

gejsa
0

Nej, jag har inte satt ut en ny annons. Har ju fått en tjej som rider henne nu. Hon kanske får gå i vinter här hemma. Eller också blir det senare i vinter som jag sätter ut en annons. Vill gärna att hon sätts igång igen och går ner lite i vikt. Det kommer att ta ett par månader. *ler*

Peppe
0

ALLA hästar är ju lata… människor oxå. ingen gör ju nåt i onödan Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

#21 du menar, att vi går upp i ottan och fodrar mockar och sen rider och sköter våra hästar för att vi är lata Fundersam nej du lat är inte hästen eller människan, sen att man hästesover ibland det är hel OK man sparar ju kraft till nästa ansträngning Skrattande

Snuttan2
0

Jag är fundersam till vad du har för definering på lat Lorita? Eftersom du har synen att ingen häst eller människa någonsin värkar vara lat..?

pippa__
0

*Harkel* Nu var det stelhet jag frågade om ;)

Snuttan2
0

Ridskolehästar brukar vara stela eftersom de inte tas alltför väl omhand och rids felaktigt.

pippa__
0

#25 jo kan förstå det, men han är extrem me sina bakben…

gejsa
0

Ja, eller Gobban som inte blivit riden dom första 15 åren. Är väl lite mer stel kanske.

pippa__
0

Gejsa: det här du sa om cavaletti..även där släpar han benen efter sej..han lyfter inte på benen, men han hoppar som en gud!

gejsa
0

Hoppar ja, det gör Gobban med. Men just när dom ska lyfta lite grand så blir det för lite.

pippa__
0

Mmm exakt…

Snuttan2
0

Är det denna som du talade om i pm även? (vet inte om du vill skriva ut det)

gejsa
0

Vem pratar du med snuttan?

Snuttan2
0

pippa. undrar om den här ridskolehästen som är stel är densamma som det var ett annat problem med även…

gejsa
0

jasså har hon pm:at dig ang hästen. Då förstår jag. :)

Snuttan2
0

fast jag vet inte om det är denna.

gejsa
0

Nej, jag förstod det med. Men nu ska jag sova. Natti natti

Snuttan2
0

sov gott

gejsa
0

detsamma när nu det blir för dig nattuggla. :)

pippa__
0

snuttan: nee inte samma häst..den hästen jag berättade för dej om är inte inriden än..