Billigaste proteinkällan?
Jag behöver öka på proteinet rejält till min häst och funderar över olika alternativ som blir billigast. Lusern rekommenderas av många men så vitt jag kan räkna behöver man ge stora mängder och då blir det genast väldigt dyrt.
Förslag på billigt proteintillskott önskas!
Sojamjöl och linfrön har ju väldigt höga protein värden.. :)7
Men först och främst fri tillgång på grovfoder! lycka till
Om du är kunnig och vill spara pengar så är det egentligen dom essensiella fettsyrorna som du vill ha. Dom essensiella fettsyrorna är dom fettsyror som hästen inte kan syntesera själv. Alla proteiner är uppbyggda av fettsyror i sin beståndsdelar. Vi är bara lata och stoppar i oss och hästarna proteiner och sen är det bra med det. Det är olika kvalitet på proteiner och proteiner beroende på hur mycket av dom essensiella fettsyrorna som dom innehåller. Dom icke essensiella fettsyrorna kan hästen själv tillverka av maten den stoppar i sig. Så du kan satsa på vegetariska oljor av alla slag omega3 omega6, linolen, osv ta reda på vilka dom essensiella fettsyrorna är och skräddarsy oljorna så blir det billigare.
Proteinet bryts alltid ner till sina beståndsdelar först innan hästen kan ta hand om dom fettsyrorna som den behöver, processen kallas deaminosering. Tyvär så finns det en del restprodukter av den processen som inte är så nyttiga, om jag kommer ihåg rätt så var det amoniak och något mer och fälldes ut via urinämnena som urin och svett. Så mycket för mycket proteiner är inte helt ok. Det funkar säkert att överdosera rätt mycket med proteiner men det finns en gräns.
Har för mig att linfröolja, rapsolja och faktiskt fiskleverolja har bra med essensiella fetsyror (jag kommer ihåg fiskleveroljan och AD-dropparna som man fick som liten, blä;-). Utöver dessa oljor så är det bara mat som fattas.
Hoppas att detta gav något
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#2 Så du menar att det fungerar likväl att tillsätta typ rapsolja etc istället för "proteintillskott" då det i slutänden har samma effekt?
Intressant!

sojamjöl eller potatisprotein är de billigaste proteinerna om man räknar på mängden protein du får ut.
fett och protein är inte samma sak. däremot så lägger hästarna klart på mer hull om man ger olja eftersom det är ett energitillskott. Muskler däremot byggs utav proteiner.
" Brunokanin " Både ja och nej, tror inte att rapsoljan ger alla essensiella fettsyror helt själv. Sen har " fridak " delvist rätt, du får en del andra icke essensiella oljor som du egenligen inte vill ha om du inte vill ha upp hästen i vikt vill säga. Så det gäller att kolla innehållsförteckningen mot det du vill ha.
Nej Fett och protein är inte samma sak, men protein är uppbyggd av fettsyror så kroppen bygger specifika proteiner av fettsyrorna. Har för mig att det är 22 olika fettsyror men här är jag inte säker, gamal kunskap;-).
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag var lite osäker på att kunskaperna verkligen var "up to date" så jag gjorde ett sök på "WIKI" http://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid, där finns en tabell över dom essentiella aminosyrorna som måste till för MÄNISKOR, har dock ingen aning om hästars matsmältningssytem kan absorbera andra aminosyror än mäniskan, men skillnaden är inte så stor molykylärnivå. Endast matsmältningssytemet skiljer då dom är växtätare(veganer;-) och vi är allätare, men annars så funkar vi "nästan" likadant.
Lycka till
TS, det billigaste och enklaste brukar vara ett kraftfoder som Kraffts Muskel, som innehåller potatisprotein. Det är dyrt per säck, men man ger ganska liten mängd, så det blir billigt i alla fall.

Vill du ge lucern så titta på kvarnbyfoders lucern, kraffts har bara 105g smrp/8.5 MJ (kvot 12.4), kvarnbyfoders har 150g smrp/8 MJ (kvot 18.8)
kvarnbyfoders innehåller mycket mer protein och är mycket billigare! 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

och krafft muskel har 370g smrp/ 12MJ kvot på 30,8
Jag har gett sojaprotein, bra kvot och behöver inte ge speciellt mycket av det. Men beror ju på övrig foderstat..
Var köper man sojaprotein?

#11 lantmännen eller granngården till exempel
Jag rekommenderar krafft muskel, jättebra foder! Behövs bara ges ca en dl och det är så bra innehåll.

#13 vilket innehåll är det som är så bra? och hur kan du veta att 1 dl räcker utan att veta vad det är för häst eller höanalys? 🤔
#5 Nej protien är uppbyggt av aminosyror, det är nått helt annat än fettsyror
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

#5 det du tänker på är aminosyror. Det har ingenting med fettsyror att göra.
Aminosyrorna är byggda av aminogrupper, fettsyrorna av lipider.