såhär ser han ut mitt skelett...

Men herregud det var verkligen illa. Tycker att ni ska polisanmäla stallet faktist. Fy f.n.

jo, dom tyckte det oxå, imorgon kommer en veterinär ut o gör en besiktning/hälsokoll på honom.
men jag funderar på hur mkt man har för att göra en anmälan? kommer den tas på allvar lr hamnar den längst ner i högen?
Stackars. håller med Gejsa, anmäl dom!

fy som han ser ut. bra att du har bytt stall nu.

mm, den var nästan att jag inte ville lägga ut bilderna på han men….

han vra ju inte speciellt tjock lr så när han kom men, han såg då verkligen inte ut såhär… :(

Jag har för mig att du skrev i våras att ditt halvblod var svårfödd och att han var tunn redan då. Men det här är ju ännu värre. Klart att du inte får något för att du anmäler dom. Men dom kanske får förbud att ha inackorderingar eller egna djur. Och då hjälper du ju dom som skulle komma efter dig.

jag menade inte att jag skulle få ngt… utan hur mkt man har för att göra det?… allså om det kommer att hjälpa någon annan…
hmm, nja.. gjorde jag.. det var väl för inte så längesen tror jag.. bara nån vecka lr 2.. :)

Det kanske var när du flyttade till stallet som han började att gå ner i vikt och du då frågade kanske. När flyttade du dit?

i början av juni.. men jag skrev ett inlägg "min häst, ett vandrande skelett".. kan det vara det du tänker på?

Ja, kanske det. Minns något om det i af. :) Gick din häst på bete hela sommaren eller var den installad?

han gick på bete, men det var väl inte det bästa betet, det var fint när han kom men dom var så många hästar att gräset tog slut fortare än jag trodde, men grejen var att det fanns inget hö att stödfodra med, det beställdes inte förens för ca 3 veckor sedan då dom stallades in, jag stödfodrade honom m krafft, men vad hjälper det?… sen försökte jag beta honom oxå, men inte heller det gjorde ju ngn större skillnad..jag kunde ju inte stå där i 20 timmar direkt..
Blir så arg på mej själv att jag inte reagerade tidigare…:(

Ok! Ja, då kanske felet var ditt också delvis. För kan inte stallet fixa fram hö när dom behöver det så hade isf jag gjort det själv. Det är ju din skyldighet också att titta hur betet ser ut. Inte bara stallägaren.

nej, absolut.. men samtidigt kan jag tycka att om jag betalar närmare 3000kr/mån för betet så borde det ju finnas resurser..

Självklart! Men samtidigt så har du ju inte lämnat den för helinackordering eller foderhäst. Utan du betalar hyra. Då måste du ju se till din egna häst varje dag. Eller sa dom att dom skulle visitera och kolla alla hästar varje dag så du slapp åka ut?

ja, jag betalade för helinackordeing förutom mockning då sen när han kom in. så egentligen skulle jag inte ha behövt åka dit en enda dag….

Ok! Då är det en annan femma. *ler*

Usch fy fasen!! Prova att anmäla dem iaf.. då har du åtminstonde gjort ett försök.

Nej Gud….
Hur länge är det emellan de bilderna (försökte läsa mig till det men hittade inte riktigt)?

Från början av juni tills häromdagen ju snuttan.

ja, dom andra bilderna är tagna för ca 1,5- 2v sedan…

Han har iallafall gött upp sig bra, alltid något :)

#24????

Vad menar du nu snuttan. Det är ju tvärtom. *fniss*

Jag menar att det är rätt bra med hull att lägga på sig på kort tid. Man ska försöka vara positiv vet du ;)

Men han har inte fått nåt hull… det är tvärtom. De smalaste bilderna är ju från nu…

men den första bilden är från juni.. dom andra är från ca 2v sedan.. allså så han ser ut i dagsläget….

#27 men snuttan.. vad har du druckit?? Han har ju inte lagt på sig.. han har ju gått ner..

Hihihi snuttan har nog druckit för mycket vin i natt. *fniss*

Jag är trött?
Har läst om
Blev han alltså så här smal på bete?!

hihi precis snuttan. Han har blivit så av betet.

#32.. inte i början… han rasade på bara några veckor….

Men varför var du inte ute å tittade till honom? - Har säkert missat mer nu men…
Hade du ingen uppgörelse med stallägarn eller annan i stallet skulle hålla koll på honom? För helinackordnering betyder inte att de har koll på ens häst normalt sett.

självklart tittade jag till honom, men det gick så otroligt fort… att han var såhär smal märkte jag när jag hade varit iväg från stallet i ca 3dagar, sen stallades dom ju in o jag antog att han fick den mat han skulle ha… men har nu idag fått höra av en tjej i mitt nya stall att det gtamla stallet har x-.antal anmälningar på sej ang vanvård av häst.

Fast på 3 dagar kan han inte bli så där smal. Din häst kan ju ha blivit sjuk också. Ha fel på tex ämnesomsättningen eller något sådant. Borrrelia kanske också. Det kan ju bli allt möjligt av en fästing. Hälta osv.

nej, det menade jag inte.. bara det att jag förmodligen blev lite hemmablind….
han ska ju som sagt kollas av vet imorgon, vi ska ta träckprov, blodprov m.m hoppas att det ger nånting

Jag tycker också det låter skumt…
Om du var ute och hade koll på din häst som man brukar så kan du ju ändå inte skylla att han tappat vikt på stallet?
Hur länge var han installad? Ni har inget system där man ska göra iordning maten åt hästen?
Även om hästen är uppstallad så är det ju fortfarande DITT ansvar som hästägare att se till att din häst får det han behöver. Har du inte något kontrakt eller överenskommelse att någon annan ska ha ansvaret för din häst så är det Du som har det… Hade du skrivit över/gett bort ansvaret för honom?

Att Du blir hemmablind kan ju omöjligen vara stallets fel..?

Tycker absolut att du skall göra en anmälan, och sen får du nog ligga på dem så det händer något. Jag fick själv anmäla en person som skule köpt häst av mig. När hon kom hem vinglade hon ur transporten.
"Avmaskningsmedel, va e d? Vindskydd, behövs det vintertid? Kraftfoder???" (Till en 1årigt angloarab)
Papprena läggs nog gärna på hög, ja. Bilden är tagen samma dag hon kom hem, för ca två månader sen.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Klart man kan bli hemmablind. Men kanske inte så mycket. :) Nej, jag tror nog isf på en sjukdom iaf.

#41# Herregud stackars häst. Tur att du fick hem den igen.

självklart har jag ansvaret över min egen häst…. men jag är inte där 24/7… o om jag skriver en foderstat på min häst så antar jag ju att han fårt det som står.. sen var han ju hleinackorderad, där alla fordring, tillsyn m.m skulle ingå.
Att själv göra sin mat var inget alternativ i det här stallet då det var mkt noga att endast stallpersonla hade tillgång till foderkammare o skötte fodringar m.m
ja, ja satte inte ut bilderna för att bli anklagad själv… visst fattar jag väl att det även är mitt ansvar, emn samtidigt tycker jag att när jag betalar dyrt för inackordering så ska banne mej hästen skötas. Nu är han hur som flyttad, vet kommer ut imorgon så hoppas jag att allt blir bra.

#44# Hur länge var åringen borta från dig?

Stackars pålle…. : |

Står det värkligen i kontraktet att de har ansvar för tillsynen på din häst?
Kan ju hända att de gett honom det foder du sagt, men att han blivit sjuk som Gejsa är inne på.
Jag anklagar inte dig. Men jag ifrågasätter för jag kan inte se vad du har att anmäla stallet för när det bör vara Ditt ansvar.
Fy fan ! stackars djur! kan du inte polisanmäla stallet ?

hur som borde han ha gått upp o inte tappat i vikt när han väl kom in o fick mat 4ggr om dagen. det är därför jag funderar på om han verkligen fick den mat han skulle ha…

#46 Hon skulle säljas med avbet. och var 6månader. Fick höra att de hade lösdrift/vindskydd i hagen men ändå tog in vid nederbörd. Efterssom jag visste att hon fött upp både halvblod, connemara och shetland mm tidigare så trodde jag naturligtvis att hon hade kunskap om unghästar. Hon var borta i ca fem månader.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#48# jag är inne på samma snuttan. Anklagar inte heller utan försöker lista ut om du kan anmäla eller inte eg. Eller om hästen är sjuk. Det är ju ditt ansvar först och främst.

anledningen till att jag är osäker är inte bara därför att han gått ner utan för att det var väldigt speciellt i det där stallet ända från början men det är en annan historia.

Ok, men kan du inte dra den historien med då så kanske man börjar få upp ett aha-ljus.

Men om du satt upp "han ska få så här många kilon" och du inte vet vad det är för värden på höet kan det ju vara för lite? Har du haft en uträknat foderstat?
Med tanke på att du borde ha sett att han är smal så borde du ju gett extra mkt, hur mkt fick han och vad?

usch vad hemskt, men långt ifrån lika mager som ett russ i vårat stall. man kan räkna revbenen på långt håll, ryggraden sticker upp osv. det finns inte ett gram fett på honom.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Men varför ser den ut så då peppe?

#57 för att ägaren är d*m i huvet rent ut sagt. samma ponny som inte fick träffa hoslagaren på 8 månader (och han hade skor, eller ja, 2 ramlade efter 5 månader) hon har fått böta 2500kr för det, så hovarna sköter hon nu hyffsat men verkar kompensera pengaförlusten genom att inte fodra eller besöka tandläkare. och denna ponny rids!!!

Ja, men ingår inte foder i hyran? Annars måste ju stallägaren säga till. Hon har ju inackorderingar och hon är ju skyldig att anmäla om det syns att det är djurplågeri. Även en hovslagare gör sånt. Eller ni som står det tillsammans med ägarens häst.

#59 det ingår inte foder i hyran. stallägaren är inte hästintresserad över huvud taget utan är just bara stallägare. alla i stallet har varit på dom att dom måste göra något men dom gör inget. dom vill inte anmäla. hovslagaren är inte riktig hovslagare utan en äldre man som extraknäcker, har tränat på sina egna hästar endast. alla i stallet är mellan 10 och 16 år, förutom en som är snart 40 kanske och hon kom för knappt en vecka sen. och ägaren till ponnyn då som är 30 förstås men henne ser man aldrig. det är komplicerat allting, ni kan inte förstå bara genom dessa förklaringar.

Anmäl ni då. Någon måste ju göra det för hästens skull. jag vet att vi har pratat om detta förut du och jag. Trodde faktist att ni redan anmält ägaren. Man måste ju tänka på djuret i första hand.

Kan inte era föräldrar gå samman och anmäla?

jag tycker inte du ska sitta och kräva att Jag ska gå och anmäla faktiskt, det finns fler omständigheter som spelar in som jag inte vill ta på en internetsida.
hon har blivit anmäld tidigare och då var han lika mager men hon fick bara böter för hovarna.

Johanna - jag frågar som Snuttan: Har du kontrakt på att stallet hade ansvar för foderstaten? Annars är det inte ngn stor idé att anmäla.

#63# Jag kan inte förstå vad det finns för omständigheter så man inte anmäler om en häst lider som denna uppenbarligen gör. Tyvärr. Du får gärna mejla mig och berätta vad. För jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför ingen ser till att en häst som lider ska få slippa lida. Man har ju faktist skyldigheter också när man står i ett inackorderingsstall. Ser man något som inte är bra ska man säga till vederbörande och lyssnar inte den kan man anmäla anonymt till miljö och hälsa på kommnunen.
jag hade ju problem med den inhyrda hos mig ett tag..hon köpte inget hö och låg på bara golvet vissa nätter…jag ringde till kommunen och dom sa att det är den som äger stallet som åker på om hästen inte har det bra.nu vet ju inte jag hur det är i andra kommuner.?det går ju att anmäla anonymt.

Ja, jag kan tänka mig att det kan vara så kanske.
jag gorde mig av med dem fodervärden väldigt snabbt kan jag lova.hon fick flera chanser och snyltade även av mitt hö för att hästen skulle få mat.men nu har kusen det bra!

Skönt att höra att några får det bättre iaf. :)
det är en medlem här på ridsport som har henne nu.

Har hon köpt hästen eller?
japp hon har köpt henne.men inte av mig.men ägaren som hade henne förut sket typ i hästen så jag hade det ansvaret med.jag var en halvägare typ:)

Ok!
Usch :'(

jag ska inte anmäla dom.

#75# Jasså, varför då?

#75# Jasså, varför då?

för att det blir för mkt krångel… o jag vill hellre lägga ner den energin på att få min häst i fint hull….

#55 vet värdena på höet o dom är bra… så det hängde inte på det…