Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 3903 ggr
AliceL
0

Överårig i avd. B?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet om man får tävla en "gammal" ponny i avd. B eller utom tävlan när man är för gammal? Det är så att jag ska hoppa en Bponny åt en tjej, men jag är 14.. Får man vara med på vanlig tävling då? Alltså utom tävlan eller i avd B.. Eller får man bara hoppa CR? Tacksam för svar. :)

(på bilden är det ponnyn. Visst är hon söt?)

Anna
0

Mycket söt ponny :) Har inget svar åt dig dock..

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

AliceL
0

Attans Anna Attlid xD

(tkt att det såg väldigt kul att sägaOskyldig )

Anna
0

#2 Hahaha det hade jag faktiskt inte hört förut xD Får höra "Alltid Attlid" och sådana saker väldigt ofta men Attans Anna Attlid hade jag inte hört, haha.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lina
0

du får vara med utom tävlan

Lina
0

kan tillägga att du inte får vara med i and b på en häst över 7 år

AliceL
0

Är du säker Lina? ingen annan har trott det, men jag tror det sj xD

AliceL
0

ingen som vet..?

Lina
0

jag e säker. fast vet inte om det är 8 år ? blev lite osäker

AliceL
0

#8 hade jag ingen aning om. (A)

AliceL
0

nåågon måste veta X)

Emelie-G
0

denne någon sitter nog inte inne här halv tolv en lördag kväll. :p

AliceL
0

#11 varför inte? xD

AliceL
0

kanske kl halv tolv en söndags fm då? x)

Loa-bg
0

Om hästen är unghäst, får du tävla trots att du egentligen är för gammal. Hästen får gå unghästklass även ifall den är över 7 år, men då måste ryttaren ha rätt ålder. Jag tror att det bara är D-ponny som får tävla trots att både häst och ryttare är för gamla, men då måste man tävla i avd.B. Alltså, du får inte tävla b-ponny. :(

AliceL
0

#14 okej, alldeles säker? inte ens utom tävlan då?

alla har sagt olika x)

AliceL
0

någon annan..?

Rita-S
0

vet inte om detta gjör dig nåt klokare

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
0

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

AliceL
0

tack! men det är väl inte hela, utan bara ändringar..?

Rita-S
0

nånstans på sidan står väl hela reglementet med skulle jag gissa.. :) Jag bara orkade inte leta just NU, är lite för trött.. :)

Peppe
0

du får klassa upp andra kategorier, inte bara d-ponny.  dock vet jag inte om du får klassa upp en B till C, men du får ta upp en C & D till häst. Avd. B är väl endast till för unghästar tom det år de fyller 6 eller tills de gått X antal felfria rundor i X klass? (t ex min kusins c-ponny som var 5 år förra året var tvungen att gå X antal felfria LC på minst lokal nivå för att få gå Avd A i LC) Annars kan du ju starta utom tävlan, men jag vet inte om det räknas som avd B?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Loa-bg
0

#21 Det är frivilligt att starta i unghästklass. Unghäst som är 6 år måste gå 2 felfria rundor för att få starta avd. A. Unghäst under 6 år får bara gå avd. B. 

Jag har tävlat min sjuåring i avd. B den senaste tiden eftersom jag inte ansett att han är mogen för längre banor på tävling. Det är fullt tillåtet. 

Man bestämmer själv vilken avd. man vill tävla i, men för unghäst är det speciella bestämmelser.

En 16 årig ponny som tävlat LA får gå tillbaka och tävla LD avd. B, om ryttaren vill det.

#15 Jag är säker på det.

kudden
0

#0 JAg är väldigt påläst TR så här är det.

Ja, du får tävla ponny i avd b hur gammal du än är och hur gammal än ponnyn är bara det ser PROPOTIONERLIGT ut! Du kan alltså inte va 2m lång å rida på en b-ponny. Men annars är det tillåtet. Nya regler från i år…

AliceL
0

#23 är du säker..?

Loa-bg
0

#23 Så reglerna är från i år?

För innan (3 år sen) kollade vi upp om jag kunde tävla min B-ponny ett tag till men det gick inte, och jag hört andra som kollat upp senare och det har inte gått då heller.

AliceL
0

#25 nä jag tkt det lät konstigt faktiskt

SofiaGenne
0

ALICE :P
Du får inte starta den som ungponny, om den är över 7 år. (dt är väll 7?)
Du får starta Utbildningshoppningar/CR med B ponny om du är överårig. Osäker på om du kan få starta utom tävlan på en lokal ponnyhoppning, men tala med ridklubben/tävlingsledarna/överdomaren, innan tävlingen, så kanske det går bra (:

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Zadeira
0

Jag har faktiskt också hört något om de där nya reglerna att det måste se proportionerligt ut men ålderna inte spelar roll, men eftersom jag aldrig tävlat överhuvudtaget vet jag inte alls hur det ligger till, ville bara nämna att fler har hört det, även om jagockså tycker det låter väldigt konstigt.

Loa-bg
0

Vad menas med utom tävlan? Jag har bara hört er här prata om det och sen hörde jag en gång på en tävling "och ekipaget är utom tävlan".

#26 Då är vi två… Men om det hela är från i år, så borde ju jag ha koll på läget, jag känner flera som gärna tävlat B-ponny om det hade gått.

[OliviaT]
0

Du får nog starta utan tävlan … ?

emsems
0

#22, får man tävla 7 åring i avd b? det får man väl ändå inte? Har alltid hört att du kan tävla avd b till 6-året ut, sedan A (eller A efter 2 felfria rundor i en klass)

Loa-bg
0

#31 Det är valfritt. En häst under 6 år måste gå avd.B tills man ridit 2 felfria rundor. När den är över 6 år behöver den inte gå avd.B, men det är valfritt.

Med tanke på att jag tävlat min 7-åring många avd.B så vet jag ju att man får ;)

AliceL
0

den ska ändå säljas nu men min plan var ju att rida utan tävlan.