Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2882 ggr
jeeenny
0

Köpa halt häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis har provridit en häst för en tid sen. Den var heltrevlig och hon blev helt såld. (nu ska jag inte nämna några helt avslöjande "påståenden" i fall om ngn känner till hästen) Det var en 12-årig valack som endast hopptränats och hopptävlats under en 2,5 årig period, och som hade aldrig varit halt eller skadad. Min kompis och hennes föräldrar skulle ha hästen, de bokade en veterinärbesiktning med röntgen.. Ägaren åkte med hästen till kliniken, de böjde hästen och konstaterade att han var halt, ägaren påstod att hästen brallat i hagen dagen innan och veterinären trodde att det mycket väl kunde vara orsaken. Ägaren struntade  i röntgen och  tog en 2 veckors viloperiod med antibiotika och skulle sen göra om besiktningen inklusive röntgen.

2 veckor senare kom ägaren tillbaka med hästen till kliniken.. Hältan hade blivit väl förbättrad, han visade ingen hälta mer än vid longering på asfalt (vilken häst är inte halt då?) röntgen på alla 4 visade ingenting, men den visar ju inte heller senor och leder. Ägaren beslutade sig för ytterligare en 2 veckors behandling för att sen göra en tredje besiktning. Okej, tredje gången gilt, tänkte min kompis och hennes familj.

2 veckor senare gjordes besiktningen om för tredje gången. Det klargjordes att hästen hade en halvgradighälta.

Men en halvgradig hälta på en 12-årig hopphäst, är det något att bry sig om? Är det värt att köpa hästen och vänta på att den ska bli helt återställd (om den någonsin blir det?) eller är det bara att släppa den? Vill höra er syn på saken eftersom att min kompis inte vet vad hon ska göra.

Mandysan
0

När vi köpte våran första häst så hade han en halvgradig hälta, det är så otroligt lite så vi tyckte att det var oväsentligt…

Zigge-3
0

Jag hade inte köpt den om jag skulle tävla med den! Den kan iofs bli bra men hade inte chansat, det är mitt råd!

jeeenny
0

Okej, tack för svar! Just det, kanske borde ha lagt till att hon ska ha den för tävling i hoppning.

[Angel88]
0

jag hade inte ens vågat rida en häst som har en hälta, det kan mycket väl vara något som döljs och väntar på att bryta ut.. vänta ett tag och se vad som händer

jn84
0

Vad betyder halvgradig hälta?

Mandysan
0

#5 Det är så otroligt lite, typ att hästen snubblar till efter böjningen…

jeeenny
0

har ingen mer något att säga? är kul att höra andras syn på saken! :)

jn84
0

Kan man inte vänta ett tag till och se vad ytterligare ett böjprov visar?

jeeenny
0

nu är det sagt att ägaren kommer att fortsätta behandlingen och att hon kommer göra en ny besiktning igen senare, och därefter höra av sig. men det jag undrar är om det är värt att chansa och köpa hästen med en halvgradig hälta och hoppas att den inte blir försämrad? har ni några egna exempel och erfarenheter kring liknande fall?

AliceL
0

känner nåra som köpte en hopphäst va 15 tror ja, hade också ngn sån skithälta på en fram, men vetrinären tkt det var normalt när den gått så mkt i sitt liv. känner en till som köpte en dressyrponny med halvgradig, gått bra med den med =) den var 15 den med och gått SM och allt..

jeeenny
0

okej, roligt att höra! (:

jeeenny
0

någon mer som har egna erfarenheter eller tips och råd? x)

PonnyAnnie
0

Min c-ponny är 15 pch han hade halv gradig hälta innan,vet. tyckte inte att det var ngt för en 15 ponny som har hoppat hela sitt liv typ:)

jeeenny
0

okej :)