Rekyl är galen! :O
Igår red jag dressyr med Rekyl och paddocken har 2 sidor som är gjord av staket, 1sida av bommar (som vi har byggt ihop men det finns ett litet höll i ena hörnan) och en stenmur på sista sidan (som är 50cm hög) Men iallfall igår så ville bara Rekyl gå ut..Så fort han gick brevid stenmuren eller mot bommarna (hålet) så började han trava och är jätte svår att stanna! Sen när jag känner han skulle börja svänga ut från paddocken så piskar jag till han men då börjar han trava och galoppera ut :O Igår gick han upp på stenburen och hoppade ner! Han är helt galen det finns lösa stenar på stenmuren tackolov han klarade sig..tips? snälla!

Ingen som kan hjälpa?!
Jag tror på att ni har ledarskapsproblem…
Håller med mandysan.
Hur pass rutinerad är du, keligast?
Och hur gamml e Rekyl?
/Elin
Träna så mycket lydnad som möjligt, både från marken och när du rider. Hade också ledarskapsproblem med Runa, hjälper verkligen med övningar från marken. :) Lycka till!

Ja har ridit i 4år kankse men bara 3år i ridskola. Rekyl är 4 eller 5år..vad kan jag träna? Alltså med lederskap?
du har ingen kunnig människa i närheten ? för det är en väldigt stor och stark häst du har att göra med, och är han inte äldre så har han ju fortfarande säkert lite trots och bus i sig..

har tyvärr inge tips på ledarskapsövningar, men har du ridit mycke på banan senaste tiden? han kanske tycker de börjar bli tråkit, rid ut ett par dagar eller nått, fast han ska ju inte göra som han gör även om han har gått mycke på bana, men de är bara ett tips han kanske tycker de börjar bli lite tråkit
keligast, hur beter han sig när du leder honom ? går han förbi dig ? tränger han dig ? hur är han i stallet ?
Precis som Bubbelbubbel säger så är han ju så pass ung än.
Ska jag vara hård nu? Tycker att du ridit för kort tid för att ha en så pass ung och orutninerad häst, MEN har du hjälp av tränare eller annan mer erfaren person så kan ni ju trots allt lära er tillsammans att jobba ihop och inte mot varandra.
Rekyls ras är ju mycket häst att hålla reda på för dig, och när man e så ung så vill man gärna testa gränserna lite me bus och annat påhitt :)
/Elin

#8 han har respekt när jag leder han! så går han bakom mig eller ibalnd med halsen förre men om jag stannar stannar han..
han är ute året runt enda gånger jag är i stallet är när jag ryktar..

Glömde säga det men jag rider ut ungefär med han kankse 3grr/veckan och 3grr/veckan i paddocken (hoppar, dressyr). Sen har han vilo-dag då ryktar jag bara han
tyvärr är jag nog tvungen att hålla med Elin, men kolla om det finns någon som kan hjälpa dig med honom, annars kanske det slutar mindre bra..

#12 Finns ingen :/ Skall "bara" ha han i ungefär 3v. till..Men det gick bättre när jag bara red på halva ridbanan bort från hålet och muren :)
du kan inte ha med dig någon när du rider då ? mamma, eller pappa, nått syskon ? som kan ställa sig vid öppningen och hindra honom ?

lite morsmanship skulle inte skada :D
Han stannar när man rider ut också (är keligast lillasyrra)