Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4187 ggr
elvirawz
1

Är jag för lång?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag måste bara fråga er alla här, är jag för lång/tung för med medryttarhäst? Blir nojjig så fort jag länger stigläderna…

Det är en 5årig tinker, ganska kraftig.

Om jag inte är för lång/tung nu, ungefär vilken maxvikt har han?

Jag är 160cm och väger typ 47kg.

På bilden har jag skitkorta läder, men ringade in ungefär där mina fötter är nu :)

elvira.horseworld.se

elvirawz
0

Glömde säga, han är 135cm i manken, C-ponny!

elvira.horseworld.se

ThePaulina
3

Det handlar inte så mycket om längden utan vikten. Jag tycker defenetivt inte att du är förstor! Sen bror det på hur stabil ponnyn är. Jag tycker inte att du behöver oroa dig! Lycka till!

elvirawz
0

Åh, vad bra! Har oroat mig jättemycket 👍

elvira.horseworld.se

hannah96
0

Jag är 179 väger 75 och har en häst på ca 162, hon är den grova typen och bär upp mig rätt så bra!

[Smári-Alva]
4

Jag är 170 och väger 60 kg och jag har en islänning på 135cm och han klarar mig bra

Pelzi
2

Du är inte för lång hhästen ser dessutom ut att ha ganska kort rygg och kraftig så tror att hästen kan bära 70-75 kg som max ungefär :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Gronstedt
4

TS, sadeln ser ut att ligga långt fram, om du flyttar bak den lite kan du få ner skänklarna ett hål eller ett par utan att det känns konstigt.

CelsiusT
14

Jösses, att folk oroar sig så för detta. Känns så trist, speciellt när det är så pass små tjejer som är oroliga. Detta är en stor grov häst som bär väldigt mycket vikt. Även om den inte har hög mankhöjd så kika lite på benens omfång ;P Den har rejäla ben och kort rygg. Den bär nog med lätthet uppemot 80kg, säkert mer också utan att ta skada i första taget.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Silvercore
2

Tycker absolut inte du är för lång. :)

[ellenhellstrom]
2

Absolut inte. På en tinker så gör de inget. Dom klarar de, och du är ju hur lätt som helst så du behöver inte oroa dig alls tycker jag.

moizzz
0

det är ju en kraftig ponny du har, min dröm häst😃 men jag tycker absolut inte att du är för stor😊

iMAKiTTYCAT
2

Väldigt fin häst!

Du ser verkligen inte för stor ut. Allt handlar om känslan, om det känns bra och hästen klarar att bära upp dig så är det absolut inga problem.

P4go
0

Jag är 180 och har en grabb på 162 typ, Inte alls grov och jag kan rida honom utan problem så ne, du är inte för lång :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.