Få hästen "piggare"
Jag har en lättfödd häst som redan är liiite rund. Han får enbart hö och mineraler. Ibland får han en näve betfor för att han ska äta upp sin jäst. Jag har ingen hö analys (därför blir det svårt) men anar att det inte är jätte högt mj. Vet inte hur mkt hö han äter nu eftersom han har fri tillgång på dagarna. En bal i hagen sen får han 1 kg halm på natten (den blir knappt uppäten, annars hade han fått mer. Men inte så poppis - något att pilla med under natten). Men jag tycker inte han orkar så mkt på ridturerna. Visst han är åt det "sega" håller (ibland) och "älskar inte att arbeta" - han är inte den hästen som blir lycklig av att se ett hinder liksom :) men han flåsar jätte mkt efter lite galopp och jag får ta många trav och skritt pauser, ibland kan han stanna upp och "hämta andan" och "vägra gå framåt" ett par sekunder för han känns för "trött". Då galopperar inte jag mycket! Jag rider inte hårt alls och bara ute i naturen. Jag håller på att bygga upp hans kondition och styrka (en skada i somras och sen mkt skritt fram till december pga underlaget men han har varit igång i trav sedan oktober och jag har galopperat sedan slutet på oktober). Är det något i foderväg som man kan ge för att han ska orka? När jag gick på ridskola för 10 år sedan var det ju populärt att ge havre för då blev hästarna "pigga!" Men som jag förstått det som nu så stämmer inte det nödvändigtvis?
Jag tycker att det låter som att det hänger på konditionen i första hand här! Träna förslagsvis intervaller, där du sakta bygger upp en hållbar kondition och häst. Det finns en superbra artikel som beskriver tydligt det här tänket HÄR.
Genvägar är senvägar, brukar man säga..! 😎 Så undvik att mata hästen pigg, är mitt tips!
Har inget bra tips till dig nu men vet i alla fall hur havre fungerar! Att det skulle göra hästarna pigga som vi nog alla hört någon gång kan stämma - men inte alltid. Det beror mycket på hästen. En redan pigg häst blir ofta piggare av havre, medan en fet häst ofta bara blir fetare 🙂
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
#2 det var det jag tänkte haha :) #1 jo jag är medveten om att det har med kondis att göra också :) men vet inte hur jag ska lägga upp träningen? Känns inte som att vi kommer någonstans. Jag klättrar en gång i veckan och det blir han super flåsig över och han försöker smita från genom att börja trava uppför (det är inte lika jobbigt som att skritta ;)) och jag brukar ofta stå i fältsits och bara låta han rulla på. Ofta bryter han av sig själv - vilket är jätte irriterande! Så jag får ofta göra en ny fattning. Ibland känns det som att han ska sakta av näär som helst. Just nu låter jag han galoppera i den takt han vill och inte tvinga han i arbetsgalopp alla gånger eller samlad osv eftersom det krävs mer av han då. (Försöker jobba på hans bjudning så vill inte förstöra den heller) :)
#3 Intervaller är som sagt väldigt bra, då det är milt mot kroppen (och psyket)! :) Kika in på artikeln jag länkade till i #1, där står det tydligt hur du gör. Jag använder precis den metod som det står om i artikeln, men istället för att mäta puls så kör jag på känsla! Om hästen verkar märkbart trött så kan du anta att det börjar ta emot. Konsten att hålla motivationen uppe på en svårmotiverad häst, är att se till att det aldrig blir jättejobbigt, för då lägger de ofta ned! Därför handlar det mycket om rena skritt(och liiiite jogging)pass i början.