Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1151 ggr
DojoKelder
0

OT: Maginfluensa

Usch å blä!! Jag har fått maginfluensa! Mår riktigt jäla skit och orkar knappt gå mellan sängen och toan.. magen verker så jag håller på att gå av.. måste försöka äta något då magen är helt tom. Frågan är bara vad då jag för ca 2 timmar sedan försökte dricka ett glas mjölk men det kom upp lika fort igen.
Ska dricka avslagen cola men jag måste ju som sagt ha något i magen med..
Har ni några förslag på lätt-äten mat när man är dålig??

Lillasyster skulle köpa yoghurt och en mango till mig och se om jag kan få i mig det..

davidia
0

blåbärsoppa eller nyponsoppa.det är bra.

lisette
0

men mjölkprdukter ska man väl inte äta när man är magsjuk?

DojoKelder
0

#1 det klarar tyvärr inte min magen ens i vanliga fall konstigt nog.. så det klara den nog inte nu.. annars var det ett bra tips!
Tack tack!!

davidia
0

kan du inte äta nån kräm då?

Anna
0

Åh fyyy vad jobbigt!! Krya på dig.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

DojoKelder
0

#2 fast för mig som alltid äter mängder med mjölkprodukter så brukar det vara bland det bästa..
Jag ljuger inte om jag säger att jag dricker minst 3 l mjölk om dagen.. sedan äter jag yoghurt, fil, smör etc. ovanpå det..
Jag dricker inte vanligt kranvatten utan dricker mjölk istället och min mage är så van vid alla dessa mjölkprodukter att den snarare klappar ihop om jag inte får dem.. ;)

DojoKelder
0

#4 fasen det va smart!! det ska jag försöka med!!

davidia
0

du kan nog äta soppa med.

DojoKelder
0

#8 ok.. jag testar.. det kan ju inte mer än att komma upp igen..

davidia
0

hahhah nej precis.

Keligast
0

Krya på dig <3 Min kompis var så magsjuk då hon fick ha vatten i munnen och spotta ut det igen. Så lite kunde hon "dricka" (finns lite vatten kvar i munnen, hon blir ju inte snustorr i munnen direkt). Hoppas du får i dig något snart.

elin
0

Krya på diig dojo!

/Elin

NovaRoll
0

Gör en redning av vatten, potatismjöl och lite salt, smakar "telefonkalog" (finns ingen annan jämnförelse så märk inte ordvalet), slå det i halsen, ja jag vet att det är svårt att svälja men försök, jag garanterar att det hjälper då det ursäkta, reder av skiten och stoppar spyorna så magen och du får vila. PS mycket gammalt husmoderstips och som inte är skadligt….Flört

Malin-A
0

varma koppen är enkelt o brukar gå hyffsa bra o få i sig.. krya på dig..

[Angel88]
0

akta dig för starka saker.. ät med mycket vitaminer i och DRICK vatten så du inte får vätske brist, hjälper inte att dricka annat.. drick lite te det är bra..

DojoKelder
0

Nu har jag.. efter mycket om och men.. en del resor från soffan till toan.. iaf lyckats få i mig lite yoghurt, en macka och en bit mango. Väntar på att colan ska bli avslagen.. sedan ska den drickas.
För tillfället mår jag inte speciellt illa men magen kniper som fasen!

bubbelbubbel
0

usch, lider verkligen med dig dojo !
med mina ständiga magknip vet jag vad du går igenom…
krya på dig !

Milli
0

Verkar som att jag också har fått det :S har inte ätit ngt på hela dagen och blir snart galen av hunger…
Har dessutom lyckats knäcka näsan i sömnen, så den är alldeles svullen och gör ont som f*n…

Malin-A
0

d brukar oftast florera magsjuka nu när skolorna ska till o börja.. =/

gejsa
0

Om du är så dålig så skulle jag vänta med att äta och dricka så länge som möjligt. Så får magen vila och du blir fortare bra.

Sungria
0

Min brorsa har oxå varit magsjuk nu dom senast dagarna, eftersom han även hade hög feber så åkte dom in till vårdscentralen o där rekommenderade läkaren lite vanligt, orostat vitt formbröd, bara äta det som det är för det fungerade som en "svamp" i magen o sög upp vätska eller va det nu var(dålig förklaring kanske :P). Sen har jag även hört att a-fil ska vara bra?

Krya på dig iaf!

Emelie-G
0

Fy, stackare =(

Var magsjuk på Gran Canaria i höstas, det var ingen kul semester.

DojoKelder
0

#22 nejmen fy!! det måste ha känts hemskt! stackare!!

Anna
0

#22 Usch, trist semester!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

PimTheGreat
0

Dojo…det viktigaste är att du får i dig vätska när du har maginfluensa och sen äta SMÅ mål med lätt mat som ex kräm eller liknande. När du har svårt att få behålla det så drick bara då och små små mängder i taget…bättre att du får behålla lite än inget av vätskan. Kokt mat är skonsam för magen. Krya på dig

Abico
0

Usch, vad hemskt. Tur att det inte smittar via internet, annars skulle jag lägga benen på ryggen och springa, magsjuka är det värsta som finns. Jag blir illamående bara jag tänker på allt som kommer dra igång när skolan börjar -.-'
Krya på dig iaf. själv lever jag bara på vatten och skorpor när jag är magsjuk, det är det enda som stannar.

Hanna 

AnnaFreds
0

bananer å jag när jag hade spytt och inte ätit på ca ett dygn, efter bananerna började jag äta igen, kanske fungerar för dig med ;) Hoppas du blir bättre snart!

Emelie-G
0

Det är verkligen jättehemskt! Det tar ju inte lång tid förrän magen är helt tom och det känns som det är på väg att vrängas ut och in.. Går knappt att pilla i sig en äpplebit utan att den kommer upp, huh. Jag lider med dig !

#23 #24 Nej den var inte särskilt lyckad :p Åt en glass första dagen vilket nog var ett misstag, spydde nästan konstant i två dygn, ett tag kunde jag inte ens ta en klunk vatten utan att jag spydde. Det var bara att ligga i sängen, försökte jag sätta mig upp vart det spy igen. Man kände sig så lagom fräsh och att inte kunna duscha var inte kul :p Febern höll i sig sen så jag gick inlindad i massa filtar och frös när det var närmare 30 grader, blä. Men sen gick det bättre, fick iaf 2 dagar som jag kunde ligga på starnden och vid poolen, fast jag undvek glassarna ;) Jag tappade runt 5 kg, och jag vägde för lite innan så då var ingen glad, fast de lyckades jag faktiskt äta upp under en månad =)

Lina
0

jag tycker om att spy. Inte så så jag stoppar fingrarna i halsen men när man mår illa av en eller annan anledning så finns det inget bättre än att få upp det. Då går oftast illamåenedet över.

Lina
0

# 28 fick ni inge ny resa?

Emelie-G
0

#30 Nej.. Om den där glassen hade vart ngt som reseledarna hade bjudit på eller så kanske vi hade fått någon form av ersättning, men nu var det inte så :p

[Lill-Jonna]
0

Krya på dig, när jag är sjuk brukar jag drick någon läsk men det kommer ju upp for igen men då brukar jag dricka kokt vatten com svalnat i kylskåpet, brukar ibland hjälpa mig och sen äta något mycket lätt som ett smörgåsrån eller något, kan mna behålla det så kan man fortsätta men lite mer

DojoKelder
0

idag kan jag äta.. det stannar iaf i magen nu. Men magen värker fortfarande och huvudet bultar också..

CBA
0

När våran minstingn fick vinterkräksjukan i vintras så rekomenderade  sjukvårdsupplysningen att han skulle äta naturella riskakor med mycket smör på.

Sen har de även sagt att rivet äpple ska vara bra, det nautraliserar syran i magen.

Både riskakorna och äpplet ska man äte i små små mängder då och då så magen hinner vänja sig.

Sen finns det även vätskeersättning på apoteket som innehåller viktiga mineraler och salter som man förlorar när man är sjuk i magen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[Lill-Jonna]
0

HATAR majinfluensa men var glad att du inte har diarre, det är MYCKET värre tycker jag. Kry på dig