Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1521 ggr
varpstallet
0

inlärning föl

hej! vad tycker ni är en rimlig ålder för att börja med:
inkörning
inridning
när anser ni att fölet/unghästen ska kunna gå i grimma utan att protestera? :) tacksam för svar!

Miiwijoy
0

Tömköra kan man ju börja med vid ca. 3 år, inkörning med vagn vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Inridning kan man ju hålla på lite med från och till när hästen/ hästarna är 3 - 4 år.

Och när fölet ska kunna gå i grimma beror ju dels på hur van fölet är vid grimman sen är vissa hästar lite fegare av sig än andra osv.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Stallmima
1

Våra föl har blivit vanda med grimma från dag 1, vissa har blivit hanterade dagligen under tiden de gått med mamman och andra efter sommarsemestern då de gått på bete. Börjat tömköra har vi oftast börjat med vid 1,5 års ålder (ju yngre de är desto lättare tar de intryck, inte kul att börja opponera sig mot en 3 åring med jättevilja) vagnen sätts på då vi tyckt att individen klarar av alla komandon. Ridit in vid 4-5 års ålder. Har gotlandsruss

Cezanne
0

Mina föl vänjs vid grimma från det de föds. De lär sig också att lyfta fötter.

Vänjer vid sadel och träns när de är omkring två år, lär dem tömkörning och inridning vid 2,5 år. 

Har halvblod.

Caroline L
0

Grimmor kan fölet vänja sig vid tidigt.

Inkörning kan ske precis som #2 säger runt 1,5 års ålder. Då har hästarna vuxit till sig både fysiskt och psykiskt. Tänk på att vissa travhästar startar sina första lopp när dom är 2 år. Min startade sitt första (premielopp & kvallopp) samma år hon fyllt 2.

Inridning kan ske allt från 3 år - framåt. En unghäst där jag stod var inriden vid 3 års ålder och klarade skritt och trav suveränt både i paddock och vid uteritter. En annan unghäst där på 5 år tävlade hoppning.

varpstallet
0

tack för alla svar! jag har nämligen precis skaffat en 2 årig miniatyr.
och hon är helt nollad, hon går i grimma några meter sen vägrar hon, drar man lite sätter hon sig ner. nu har jag mutat henne med morötter och nu följer hon efter i trav till och med!

jag tänkte börja idag att sätta på henne träns och leda henne i grimman. tror inte det blir några problem men det är kul att höra vad andra tycker! :)

[Smári-Alva]
0

1. 3år 2. 4år 3. 6 månader