Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4079 ggr
Zebra02
7

Tycker detta är bra

Att sko eller att inte sko sin häst har varit på tapeten länge. En del är mer extrema än andra. Vissa anser att det är djurplågeri att sko medan andra anser att det är djurplågeri att inte sko. Hur vida du eller jag anser att det ena eller andra är rätt spelar egentligen inte någon som helst roll, ty vi är bara korkade människor, det verkliga intresset borde istället ligga i den fungerande hovmekanismen. Det är där vi finner vår sanning och det är utifrån den kunskapen var och en får göra ett ställningstagande. Att påstå att det ena eller det andra är det enda rätta är inte heller helt realistiskt ty det finns sjuka hovar på båda sidor. Sedan kan jag personligen tycka att den ena sidan väger tyngre än den andra när det kommer till forskning. Jag personligen finner skoning gammalmodigt och ser personligen en stor indikator på bristande kunskap.

Forskningen går framåt och idag kan vi konstatera att hoven är en viktig indikator för hästens allmäntillstånd. Vi vet att det är viktigt att hästens hov befinner sig i en naturlig balans där den används för vad är konstruerad till. Att skydda hoven är inte fel, men att skydda den med hjälp av en sko är nödvändigtvis inte rätt väg att gå eftersom det hämmar hovens maximala och naturliga rörelse. Det är otroligt viktigt för hovmekanismen att inga beslag minskar blodgenomströmningen i hoven. Detta kommer att medföra problem i längden.

En häst landar naturligt med trakten först, det är det mest skonsamma och mest naturliga sättet att gå på för en häst. Utan skor sätter hästen ned trakten först, den hälar fram, precis som den naturligt skulle göra. Precis som vi människor gör om det inte är något annat fel på oss som gör att vi spänner oss och går på tå. En skodd häst sätter däremot ofta ned sin tå först och hovmekanismen fungerar inte ultimat. Stötarna tas då inte längre upp av strålen i hoven (hästens trampdyna) utan går rakt upp i leden. Vikten bärs inte heller av hela hoven utan på hovväggen där skon sitter, detta kommer få konsekvenser i hoven. Bland annat på lamellerna. 

Vad är det då som gör att många envisas med att sko? De flesta argumenten grundar sig i en ömmande hov, men det är för mig ohållbart. Ömhet och smärta i hovarna är ett resultat av en spänd häst som är ovillig att gå, en häst som tålandar istället för att traktlanda, staplar om det vill sig riktigt illa och därmed haltar vägen fram. Hästen ska stötdämpa med hoven i varje steg genom att landa med bakre delen av hoven och därmed skapa stråltryck (strålen fungerar som hästens trampdyna) och den elastiska putan inne i hoven är den som avlastar kronbenet vid genomtramp. Hästar som är skodda får normalt inte detta stråltryck eftersom hoven är upphöjd från marken.  Detta gör att strålen hänger i luften och gör det omöjligt för hästen att använda sin naturliga stötdämpning. Stöten går istället rakt upp i leden där den gör skada. Därför drabbas många hästar av inflammationer i leder eller spänningar i muskler.

En ömmande hov tyder på att något i hästens allmäntillstånd inte står rätt till och är något hästägaren bör ta ansvar för och inte dölja i form av en sko. En häst är inte öm om hovarna för att den går barfota, en vildhäst springer inte runt och är öm om hovarna för att den går som den är skapt för, en häst ömmar för att den inte mår bra av någon anledning. Orsaken kommer du alltid finna om du söker, oavsett om du har skor på eller ej så kommer problemet kvarstå. Därmed finns det ingenting som kallas för utnött sula som gör att hoven går sönder. Vi sliter inte ned hovarna genom ridning, den motionen vi ger våra hästar är löjlig i jämförelse med den motion hästarna skulle ha utsatts för i det fria på alla typer av underlag. Att ryttarens påverkan skulle ha någon effekt på en oskodd hov har jag väldigt svårt att tro. Då skulle jag snarare vända på steken och påstå att det är värre för hästen att stötdämpa sin egen plus ryttarens vikt på en skodd hov utan naturlig stötdämpning; det blir hela hästens vikt plus ryttarvikten rakt upp i lederna istället.

Det är synd och skam att man inte tar reda på varför ömheten uppstår. Att sko hästen skyddar visserligen från underlaget som gör hoven öm, men vi tar inte bort uppkomsten till problemet. Orsaken kommer att finnas kvar tills dess att den åtgärdats och det gör den inte via järnbeslag. Att sko hästen kommer aldrig bota sjukdomar eller deformationer i hoven, det kommer att dölja dem. Eftersom jag är för symptombehandling för att eliminera hela problemet, så förespråkar jag inte hovbeslag som en problemlösning eftersom det endast skyler verkligheten och gör att vi kan använda en häst med mycket sjuka hovar obehindrat. Det är höjden av egoism. Det mest humana måtte väll ändå vara att eliminera problemet och inte skyla det? Men det är min personliga åsikt.

Det är dock viktigt att ha i åtanke att verkning endast är 10% av den friska hoven. Resterande 90% är allmänhälsa så som motion, utfodring och miljö. För att ha friska hovar måste man alltså ha en frisk häst, men det är allt annat än enkelt. För hur vill en häst egentligen leva? Vad behöver den? Vad ger jag den? Att välja att ha sin häst barfota ger dig dock möjligheten att nå ytterligare ett steg närmare en bättre allmänhälsa hos din häst eftersom du inte längre döljer symptomen. Men man ska inte glömma att det endast är ett steg på vägen mot den optimala hälsan. En barfotahäst i fel miljö kan även den utsättas för lidande. Det finns som sagt sjuka hovar på båda sidor.

För att få och behålla friska hovar måste hoven ha en naturlig form och den måste ha sina naturliga funktioner. För att det ska finnas en hovmekanism måste hoven vara i balans, formad så som den är skapt och belastas rätt. En skodd häst som bär sin vikt via hovväggen har ingen fungerande hovmekanism och därmed ingen stötdämpning. En icke existerande hovmekanism påverkar hela hästens kropp, däribland blodtillförseln och cirkulationen som blir hämmad, därmed påverkas även alla organ i kroppen. Återhämtningen och syresättningen blir sämre, slaggämnen är svårare att göra sig av med och läkningen av skador och sjukdomar blir mindre effektiv.

Slutsatsen jag drar är att en barfotahov är sundare än en skodd hov eftersom biprodukten i mina ögon är allvarlig för resterande delar av hästens kropp och organ, något jag inte vill utsätta min häst för. Alla de hovproblem, eller snarare alla problem våra tamhästar har, beror på människan och vår hantering av hästen. Vill vi ha fullt friska och fungerande hästar så måste var och en se över sin egen hästhållning och hovvård och vidta åtgärder. Att sko sin häst när den ömmar är i mina ögon egoism och inte för hästens bästa. Åtgärda det som skapar ömhet och dölj det inte i form av skor för att du ska kunna använda din häst på ett sätt som tillfredsställer dig själv, se till att öka levnadskvalitén för din häst på det sätt den är skapt för.

Text hittad här:http://equiss.webrider.se/carolines-inlagg/darfor-ar-skor-inget-alternativ/

CelsiusT
3

Tycker också det är väldigt vettigt. Jag tror det snarare finns hästägare osm inte klarar av att hålla sin häst barfota än att det finns hästar som inte kan gå barfota. Visst finns det säkert även dom som kanske av dålig avel inte har en tillräcklig hov (men tror ändå det är ytterst sällsynt). Och framförallt det största problemet, att hoven är skadad efter att under längre tid gått med skor och därför inte har full funktion och därför är svår att få tillräckligt frisk för att kunna gå barfota.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zebra02
2

Denna är också bra:

Många undrar varför jag vill ha min häst barfota, här har ni svaret, jag skulle inte kunna förklara det mer tydligt än vad filmerna visar. Med kunskap kommer också förståelsen till varför barfotahäst är ett mer sunt alternativ. Jag är av åsikten att alla hästar kan gå barfota. Skillnaden är hur lång tid det tar för hästen att gå från en skadad eller förstörd hovmekanism till en sund och naturlig hov. Men det är fullt möjligt för alla hästar.

Varken skoning eller verkning ska göra hästens hovar ömma, då har man gjort fel. Jag minns så väl de dagar mina hästar fått vila för att dem har nya skor eller alla gånger Wippan haft halvpanik varje gång hovslagaren kommit. Vår hovslagare hemma är fantastiskt duktig så missförstå mig rätt, det har verkligen varit en fördel att ha en sådan fantastisk hovslagare eftersom Wippans hov inte är direkt förstörd av skorna utan har ”endast en hämmad hovmekanism” eftersom skon hindrar hovens naturliga rörelser. Men faktum kvarstår, Wippan har helt slutat bry sig när vi verkar henne och hennes gång har blivit mycket mjukare än innan. Idag har hon helt slutat slå ned tårna före trakten, vilket var vårt största problem. Problematiken i vår träning låg alltså inte i hennes muskulatur utan i att hon hade skor.. Nu när hon verkas enligt SANHCP så är problemen som bortblåsta.

Det är fantastiskt vad saker och ting kan förbättras och förändras om man vågar prova. Wippan har ännu ingen idealisk hovmekanism, det kommer att ta tid att vänja om och bygga om hennes hov efter alla skodda år. Men hon har en fantastiskt mycket finare hov än genomsnittet och hennes hälsa har verkligen förbättras i allmänhet. Jag kommer med största sannolikhet aldrig att sko någon av mina hästar igen, för mig är det på snudden till djurplågeri nu när jag förstår vilka konsekvenser det medför. Med det sagt dömer jag ingen. Men jag skulle aldrig utsätta min häst för det igen när jag vet vilka följder det medför.

Hittad här:http://equiss.webrider.se/carolines-inlagg/darfor-barfotahast/

CelsiusT
2

Känner lika dant. Jag skulle inte vilja sätta en sko på min häst igen. Har sett vad det kan göra och ser vad det gör med hästars hovar i min vänkrets. Har en kompis som är för barfota. Hon är väldigt påläst och gått utbildning hos SANHCP, men hon klarade inte av att hålla sin häst oskodd för han började ömma. Så hon slog på skor och hon säger ju det nu i efterhand att det är galet vad skadad hennes häst hovar är nu. Strålen är redan efter ett år helt skrumpnad. Jag vet inte varför hon inte lyckades, för hon är väldigt påläst. Men jag gissar på att hon hade en period då hästen var känsligare och hon vågade inte satsa på att det sulle gå över. Jag har haft sådan period med båda mina, när man börjar rida unghästen, men då har jag tagit det lite försiktigare och sedan ökat på ridningen igen när hästen kommit igenom den fasen. Känns som om det var ungefär då som hon slog på skor (min unga är bara ett år yngre än hennes).

Zebra02
0

#3 Håller med dig och tjejen som skrivit texten.

Haannii
0

Detta var lite intressant :) Hur funkar de med en oskodd tävlingshäst då? Jag menar om man tävlar hoppning på höjder såsom 140, håller en barfota häst lika bra som en skodd? :)

Zebra02
2

#5 Du får att kontakt med hon.

Pelzi
0

#5 Jag tror att det beror på vilken hovkvalite hästen har och om den har gått oskodd hela livet och sånt :)

beror helt på hästen och hurdan underlag den rids på också.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

CelsiusT
0

#5 Borde fungera. Jag hoppar ju inte med min häst. Men generellt så hör man ju att tävlingshästar måste ha skor. Men i min värld är det tvärt om, för tävlingshästar rids ju mer i padock/ridhus och klarar därför barfota gång bättre då det inte är lika jobbigt underlag. Tror knappast att en häst som hoppas i ridhus/padock skulle ha problem med det.

Peppe
4

#5 eftersom stötdämpningen blir bättre barfota så är det bättre för hästen att hoppa barfota.

Den enda haken kan vara om man ska tävla på gräs, gäller då halkrisken samt aspekten att hästen ska våga hoppa av på ett stort hinder.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Haannii
0

Ja okej:) för tänkte att det inte är ofta man ser någon häst i de högre klasserna i hoppning, eller dressyr för den delen, som är oskodd. Eller rättare sagt jag har aldrig träffat på det. Ja det där med gräset förstår jag:)

CelsiusT
0

#10 Fast tror du inte det beror på den trånga synen som fortfarande finns ang sko/barfota. Även om den håller på att lättas upp och fler och fler börjar inse fördelarna med oskodda hästar så är det ju ännu sålänge väldigt inkört på att man ska ha skor, bara för att…

Peppe
4

#10 jag vet ett exempel och han heter Rene Flück. Var med i ett reportage i en tidning typ förra året, han har alla sina hästar, även tävlingshästar och hingstar, barfota på lösdrift i flock med fri tillgång på grovfoder 🙂 men vanligt är det inte nej, men hur många har egentligen ens försökt? 🙂

Finns även exempel på en dressyrryttare som red London OS som har sin/sina hästar barfota.

Zebra02
1

#5 Detta kanske hjälper dig.

Vilka tycker du att den naturliga hovvården är riktad till? Varför?

Det låter kanske klyschigt men; den bör vara riktad till alla verkligen. Tävlingsryttare, distans, skogsmulle, sällskapshäst, körhäst, akademiker, western, u name it. Och jag ska berätta varför. Kan man vårda sin häst så att den kan ha en frisk hov så får man inte annat än positiva följder! Hovmekanismen, stråltryck och hovens flexibilitet är en förutsättning för att hoven ska kunna vara frisk och det är även av stor vikt för hela benets cirkulation och stötdämpning. Allt detta hämmar järnskon och både stötdämpning och viktig cirkulation går förlorad. Stötdämpningen som naturligt tas upp av hoven tas då istället upp i hästens leder. Har du hört talas om ledinflammationer…?

De flesta skor sina hästar av 2 huvudanledningar, 1. för att hästen inte ska ömma och 2. för att man ska kunna brodda hästen på vintern. En ömmande hov (på normala underlag förstås) är en sjuk hov. Att sko en ömmande hov är att symptombehandla. Hoven är fortfarande sjuk än om man skor den. Hoven behöver dock återhämta sig och har man planerat att ge möjlighet till friska hovar en chans så krävs tid. Vill man ändå träna/tävla under denna återhämtningsperiod så finns det många varrianter av boots man kan köpa åt sin häst. Bootsen hämmar inte hovmekanismen och kan vara till stor hjälp för en häst att vänja in sig från skodd till oskodd. Detsamma gäller under halkiga perioder - bootsen går att brodda som en vanlig sko.

PogoPedagog
0

Vi har nyligen skaffat två hästar efter många års uppehåll. Ena hästen går fint oskodd och skulle gärna plocka av skorna på den endra med. Problemet är att han har en mycket tunn hovspricka hela vägen upp på ena framhoven. Enligt vår hovslagare är den inget problem nu men frågan är om man vågar ta av skorna eller inte. Ett alternativ är ju såklart att ta av i bak bara.

Jag ska såklart diskutera detta med hovslagren som verkar duktig på just barfotahästar men tänkte höra om någon här har något erfarenhet av något liknande.

viktoria91
0

#14 Min ponny har en hovspicka hb som hon antagligen haft större delen av livet minst 12 år iaf, hon är 17 år nu. Hon har gått barfota bak dem senaste 3 åren utan problem!

CelsiusT
0

#14 Min hovvårdare har fixat några sprickor faktiskt genom enbart bra hovvård på barfotahovar. Så visst går det ;P

[[AcsJulia]]
2

#14 P.g.a. spänningarna som uppstår i en skodd hov så är det ofta (inte alltid) bättre att hålla en häst med sådana tendenser barfota. :)

Skrev ett inlägg om det för ett tag sedan… Klicka på länken och läs under "Hovsprickor". :)

http://kusken.blogg.se/2013/september/problemhovar-eller-problem-i-hovarna.html

Tusen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Håller helt med dig i det mesta du skriver. Dock finns det ytterligare en anledning till att sko sin häst utöver de orsaker du nämner. Och det är att hoven slits snabbare än den växer. Det är anledningen till att vi skor våra tävlingshästar. Alla fixar att gå barfota och gör det dessutom så fort det är möjligt. 
MEN, då våra travtränas och tävlar i trav sliter själva travrörelsen så hårt mot underlaget att hoven inte har en chans att växa i samma takt som den slits ner. 

Jag är  annars helt inne på att det absolut bästa för hästen är barfota, lösdrift i stora hagar, fri tillgång på grovfoder, inget kraftfoder, regelbunden motion och stora beteshagar under sommarhalvåret.

Tusen
0

#19 Var det riktat till  mig eller bara rent generellt? 🙂

PogoPedagog
0

Hur klarar sig barfota hästar på is? Det blir ofta myckjet av den varan i våra trakter på vintern, både i hagar och på ridvägarna. Det borde ju vara bättre än en skodd obroddad häst men antar att det inte blir alls lika stadigt som med en broddad häst?

viktoria91
0

#21 Broddat är klart överlägset. ;) Komemr ihåg en vinter för länge sen när min ponny var barfota och vi red ut med en skodd obroddad häst, var en isfläck under snön som vi red över. Min ponny halkade inte alls medens den skodde såg ut som Bambi på hal is!

Zebra02
0

#20 Till alla

Tusen
0
Tusen
0

#21 Vi broddar våra då det är is. Att ha obroddat vid is förstår jag inte ens att folk vågar ha på sina hästar. Så barfota klarar is bättre än hästar med skor utan brodd men broddat är allra bäst.

En av våra gick omkull på en isfläck som låg dold under pudersnö. Det gick så illa att ryttaren bröt benet då hon fick benet under hästen då den föll. Den hästen var då barfotaverkad. Numera har vi broddat med skor då det är mycket isigt. Även i lösdriften då det kan bli halt där också om man har otur. Vid snö går de barfota.

Zebra02
0

putt

chade
0

väldigt intressant läsning, speciellt när det är åsikter från båda hållen!

Jag har en fråga, om man har en häst oskodd under vår, sommar och höst, men slår på skor med broddar under vintern just för att undvika halkrisken. hur mår hovarna sen på våren när man tar bort skorna igen? Eller hovarna kanske inte hinner påverkas så mycket av skorna under den perioden?

Borde inte hovarna ömma när man slår på skor när de inte är vana med det?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Tusen
0

# 27 Vi gör så. Har aldrig upplevt att de varit ömma varken då de får på sig skorna eller när man tar av dem. I så fall har man verkat dem fel. Ingen häst ska ha ont varken med eller utan skor.

chade
0

#28 Ja okej, då är jag med! Det är ju rena djungeln det här med hästar när man inte har vart aktiv på snart 5 år. Det känns nästan som att an är nybörjare på nytt för att man glömmer så lätt ;) Jag har äntligen kommit igång igen och försöker suga i mig allt vettigt :)

Linnea
3

Kan ni nämna några vanliga orsaker till att hästarna ömmar?

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
1
  • Felverkning
  • Tunna sulor
  • Ovana vid underlaget
  • Strålröta

Detta brukar vara de v anligaste orsakerna

Sen kan man om an tränar på underlag som nöter mer än hovarna växer få hästar som ömmar för att hovarna har slitits för hårt under en kort tid. T.ex. en travare som tävlat för ofta barfota sliter ner hoven så hårt att det är djurplågeri att starta och träna utan skor. Det utdöms böter om man startar barfota i trav med en häst som är ömfotad.

CelsiusT
1

#31 Vill även tillägga brist på något som påverkar horn/stråle. Har hästen dåliga hovväggar så hamnar all belastning på sulan och då är det större risk att hästen ömmar. Om man då ser till att foderstaten är kompletterande så har väggarna chans att växa ikapp och då avlastar man sulan, ömmandet försvinner.

För att få hovarna att fungera så måste hästen vara i balans och må bra. Dålig mage ger gärna problem med hovarna. Så en häst som tex har stressmage/magsår är ofta svår att hålla barfota.

chade
0

Hade uppskattat om någon skulle vilja skriva en bra artikel om just hovar, där man får veta vad som kan fattas i maten som gör att de inte funkar som de ska, hur en frisk hov ser ut med bilder, hur en sjuk hov ser ut osv osv! 😛

CelsiusT
0

#33 Det behöver inte synas på hoven att den inte är "frisk" och det behöver inte vara hoven som är "sjuk" för att hoven inte ska fungera. Det kan vara fel i magen, hoven ser helt frisk ut men ömmar ändå - pga magen. Eller något helt annat. Så det kan lätt bli en vääldigt stor artikel ;P

PennyScarlett
1

Koppar ska väl vara bra tillskott för att ge bra, hårda och starka hovar? Vissa anser att det är gift för hästens kropp andra menar att det är bra tillskott som ska börja ges i relativt tidig ålder…

Min häst är barfota och kommer fortsätta vara det. Hon går på alla underlag tveklöst. På vintern får hon också vara barfota. Som jag fått lära  mig så känner en oskodd häst av vilket underlag den går på och känner den då av att det är ostadigt så låter den helt enkelt bli att gå där. Jag väljer ofta att lita på min hästs omdöme. Är det isgata så låter jag helt enkelt bli att rida ute. Jag tycker inte det är värt att förstöra hovarna bara för att kunna rida ute på vintern. Då kan jag faktiskt vara i paddock/ridhus under dom veckorna eller jobba från marken :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

chade
0

#34 jo jag har förstått någorlunda att det kan vara så haha! Jo det är sant, det blir nog lite långt för en artikel.. någon som har lust att skriva en uppsats kanske? 😎😉

Tusen
0

#35 Att avstå från att träna sin häst då det är isigt ute fungerar säkert för vissa men alla har inte paddock eller ridhus. Då har man inget val.

Hannna
0

"These results appear to indicate that

shoeing is not particularly detrimental to the mechanical

function of the hoof, because shoes alter that function to such a

small extent."

Detta är en konklusion gjord i en ganska omfattande studie (Variation in surface strain on the equine hoof wall at the midstep with shoeing, gait, substrate, direction of travel, and hoof shape)

som jämförde hur hovens rörelse ändrades under skritt, trav, oskodd eller med skor. Alltså jag är inte emot att hästar är oskodda, tvärtom! Det är jättebra! Men ibland känns det nästan som att folk som "promotar" sin barfota-kunskap mer eller mindre är någon sekt, man känner sig dålig om man inte har sin häst barfota.. Nej jag tycker nog det får komma fram mer forskning om skons negativa egenskaper (det kanske redan finns - visa mig?) innan jag ställer mig i den skaran. Det finns alltid en massa "förståsig-påare" men jag vill gärna se att de har något på fötterna (dvs vetenskap) innan jag köper det rätt av. På hemsidor och dylikt ser jag ialla fall inga hänvisningar till några artiklar utan mest någon som talar för sin sak "detta är bäst för din häst" typ.  

Inom travet är barfota körning förbundet med mer skador än om hästen tävlar med skor, (om det är för att hästarna kan springa snabbare och därmed utsätts för större påfrestningar eller om det är det att de springer utan skor låter jag vara osagt). I Frankrike är det ex förbjudet att tävla 2-och 3-åriga hästar utan skor.

PennyScarlett
0

#37 nej men som jag också sa så kan man markträna. Det kan man göra utan paddock och ridhus och är lika viktig del i hästens träning som ridningen och fyller än mer funktion.

"Att avstå från att träna sina hästar fungerar säkert för vissa"….är det en nedlåtande ton jag anar för att jag inte är elitryttare som tränar mina fullblodshästar 5 timmar om dagen 12 dagar i veckan? Du får gärna rätta mig om jag har fel, så att jag kan tolka ditt inlägg korrekt.

Hannna
1

#39 hur kan man markträna när det är isigt om man inte har paddock eller ridhus? Markträna på is? Om man vill komma upp lite i puls blir det nog svårt och inte minst farligt.

CelsiusT
1

#35 Koppar är ett viktigt ämne i hästens kropp. Har den brist på det så kan det absolut visa sig i svaga hovar. Men koppar gör ingen nytta då hästen har en bra balans i kroppen. Däremot så behöver den tillskott om den har brist på det.

Min erfarenhet är att koppar är något som hästen känner av om den behöver eller inte. Har provat att ge det till min en gång då vi hade problem med bla hovarna, hon käkade gladeligen. Tills ungefär då hovarna började bli bra igen, då tvärvägrade hon, antagligen hade hon fått balansen upprättad igen. Normalt sett så finns det väl en viss mängd koppar i hö, det är ju något som finns naturligt i jorden. Så om det är ett bra hö så borde rätt mängd finnas och inget tillskott är nödvändigt.

PennyScarlett
1

40# Nu är det givetvis helt olika beroende på var man bor och hur väder och marker ser ut just där, men ofta går det ju faktiskt att hitta någon islös plats på stallbacken eller på uppfarten och annars så kan man vara i hagen och markträna. Lösningar finns det gott om, om man verkligen inte vill sätta skor på sina hästar. Annars är vi ju tillbaka på det som TS skriver att vi sätter skor på hästarna bara för att vi ska kunna utnyttja hästen obehindrat så att det behagar oss…eller?

CelsiusT
0

Sen kan man ju också använda sig av boots som man broddar ;P

[[AcsJulia]]
2

#38 Problemet är egentligen att hoven tvingas upp en bit ovanför marken, vilket hindrar strålen från att fungera som tänkt. Dessutom blir hovväggen belastad med vikt den inte är gjord för.

Gronstedt
1

#44: Det där hävdas flitigt, men de flesta skodda hovar jag ser har strålen i lätt kontakt med eller strax över marken på betongolv. När hästarna kommer in med blöta fötter ser man ofta ett lätt avtryck av strålen på betongen. Vilket innebär att strålen kommer i rejäl kontakt med marken på alla mjukare underlag.

Linnea
0

#44 och 45 Vissa avtryck jag ser i ridhuset där syns ingen stråle men på väldigt många gör det det. Så absolut kan strålen vara i marken ändå. Kanske inte på helt platta och hårda underlag men det finns väl ingen som rider enbart på såna?

#31 och 32 Hur kan man ta reda på vad som är fel om inget syns?

Hannna
0

#42 Du skriver "Annars är vi ju tillbaka på det som TS skriver att vi sätter skor på hästarna bara för att vi ska kunna utnyttja hästen obehindrat så att det behagar oss…eller?"

Ja, exakt så är det. Skulle det inte vara så, så skulle hästen inte längre finnas överhuvudtaget. Den finns till för att vi vill det. Hur onaturligt är det inte att rida på den, köra den, ha den i en hage, kastrera den (!!??), borsta den, ge den hö, ge den kraftfoder, inte låta den föröka sig, ha täcke på den, klippa pälsen, låta den stå inne i en box 3x4m osv osv. Vi gör allt detta för att det behagar oss.

Jag tror fortfarande det blir svårt med markarbete om man vill upp i puls runt 100slag/min som man behöver vid konditionsträning.

#44 Hur farligt är det att ha skor på sin häst? Och om du läser studien jag hänvisade till så kom den ju precis fram till att det inte är speciellt farligt att ha skor på, att skillnaden är försumbar- att på en skodd häst omfördelades vikten mer jämt på hovväggen jämfört med en oskodd och att den totala effekten på hoväggen var så liten med sko på att den inte kan tillges någon större fara för hovens mekanism. Denna studie var gjord med vanlig järnsko. Missförstå mig inte, jag tycker det är super om man kan ha sin häst barfota. Men jag tycker inte det på något vis är fel att ha skor på eller att man inte strävar efter att ha sin häst barfota.

CelsiusT
2

#38 Inte är det väl förbjudet att tävla trav utan skor? Det brukar ju stå markering för om hästen är skodd runt om, bara fram eller inte alls.

#45 Har du haft din häst oskodd och sedan börjar sko den så dröjer det inte länge innan du ser stor skillnad i skrumpnad stråle. Även om den inte behöver förtvina helt (vilket den ju faktiskt gör på vissa hästar) så ser man iaf stor skillnad. Så även om strålen nuddar marken så får den inte samma "massage" som den får då hela hästens tyngd hamnar på strålen. Skon avlastar ju trots allt strålen en hel del eftersom strålen kommer en centimeter högre upp = mindre tryck på strålen. En av dom vanligaste orsakerna till ömmande hästar så är det dålig/skrumpen stråle alternativt för mkt belastning på tunn hovvägg.

#46 Du vet ju om du har problem med något. Om hästen fungerar fläckfritt så behöver du ju inte fundera. Men om du har problem med något, så får man försöka hitta orsaken, ibland kan orsaken sitta någon annan stans än just i hoven. Hoven är ju lite av en spegel på hästens hälsa. Mår hästen bra i hela kroppen så fungerar hovarna bra barfota. Men om hovarna inte fungerar bra barfota så är det någonting någonstans som inte fungerar som det ska. Men det behvöer inte synas med ögat på hoven, men om hästen ömmar, sliter hoven för mycket, eller av annan orsak inte fungerar barfota, då är det troligtvis någonting som är fel någonstans. Någon balans som behöver hittas och åtgärdas. Var det sitter kan ibland vara svårt att hitta (det är väl därför folk konstaterar att deras hästar helt enkelt inte fungerar barfota - utan att förstå varför, för att dom inte hittar orsaken). Det gäller att känna sin häst och kunna läsa den, oftast finns det något mer symptom om man bara letar lite. Och då när man sätter ihop symptomen så kan man hitta orsaken och åtgärda den, och då börjar hovarna att fungera igen.

Hästen är som ett pussel, varje pusselbit måste vara på plats för att hästen ska fungera och vara hel. Och alla delarna är beroende av varandra för att fungera. Felar det någonstans så kan det märkas i en annan ende.

#47 Visst är det så, det är jätteonormalt. Men om man är intresserad av att hålla hästen på ett sätt som är så bra för hästen som möjligt så är det många av dom sakerna du rabblar upp som jag inte skulle göra. Varför lägga täcke på, varför stänga in hästen i liten bur, varför klippa hästen, varför ge den kraftfoder? Det är sådant vi gör för att det behagar oss, det gör det enkelt för oss. Men det är inte sådant som gynnar hästen, som får hästen att må så bra som möjligt. Och det är inget måste för att hålla en häst, inte ens en tävlingshäst. Det är sådant som vi gör för att vi tycker det är bekvämt. Och det är exakt samma med hästens skor, vi slår på dom för att vi tycker det är bekvämt. 

Personligen tycker jag _inte_ det är bekvämt med skor, det är mycket bekymmer med det. Jag tappar kontrollen på hästens mående (hälso-spegeln är ju sönderspikad och kan inte visa någon spegelbild), jag har problem med tappskor på dagen för tävling/planerad ridtur/träning osv vilket gör att jag går miste om en hel del, hästen blir klumpig, det är dyrt, jag kan inte själv verka hästen om hovslagare inte kommer eller måste ändra tiden (suck för dessa hovslagare som inte kommer när dom ska), det blir mkt större förändring på hästens senor och ligament då det är större förändring på vinklarna mellan verkningarna när man skor eftersom hoven inte håller sin naturliga form.

Som sagt, jag _vill_ ha min häst barfota. Jag skiter fullständigt i hur andra gör med sina hästar, jag tycker inte det är bra med skor men det är upp till var och en. Jag personligen ser det som en stooooor vinst att ha barfotahäst och kommer kämpa för att det ska fungera. Jag ser det som att det är upp till mig att få det att fungera, jag anpassar min träning. När det är halt ute så ser jag inte vinsten med att träna kondition mer än det jag kan få ut av att galoppera på ängarna eller åka till ridhus och träna. Hästen far inte illa av att ta det lite lugnare någon eller några månader om året. Och då har vi tävlingshästar.

Jag tror att stor anledning till att folk skor sina hästar är rutin. Det är så det ska vara. Men det behöver inte vara så. Det går att rida utan skor. Anledningen till att det låter lite "sekt" är för att det är en så stor kunskapsbrist och folk som har barfota häst förstår att det är kunskap som behöver spridas. Information om hur hästens hovar och kropp fungerar. Men förstår att hovarna är en spegelbild av hästens mående. Fungerar inte hovarna så är det något som behöver åtgärdas någonstans i kroppen, inte nödvändigtvis i hovarna. Och enda svaret är inte att dölja symptomen med en sko.

Jag tycker det är tråkigt att inte fler strävar efter att ha hästen barfota. För jag ser ändå att hoven stängs in och förhindras att fungera som den ska. Farligt? Njae… Begränsande? JA.

Gronstedt
0

#48: Menar du att strålen normalt ligger 1 cm nedanför bärranden, alltså?

CelsiusT
2

#49 Nej det har jag aldrig påstått, men när du lägger en 1cm hög sko under hoven så hamnar ju strålen 1cm högre upp. Oavsett vilken nivå den låg på innan. Det avlastar alltså strålen en hel del. Många hästar med dålig stråle ömmar, och slutar ömma då man slår på sko. Varför? För att strålen avlastas. Så även om den fortfarande nuddar marken, så är det inte samma belastning på strålen när man har skor på.

Gronstedt
0

#50: Om strålen har hamnat 1 centimeter högre med sko, och ändå är i kontakt med marken på slätt betonggolv, måste den rimligen vara 1 cm under bärranden utan sko, eller hur?

När strålen är i plan med skons bärrand, hur mycket mindre blir egentligen belastningen under verkliga förhållanden? Strålen utsätts ju för viss belastning på alla underlag utom betong och asfalt. Har någon studerat det? Eller är alla studier baserade på dessa märkliga hästar som har 1 cm tjocka skor och strålen både 1 och 2 cm ovanför markytan?

Förresten, jag har aldrig sett en sko som är mer än 4-5 mm tjock …

CelsiusT
3

#52 Vem säger att strålen nuddar marken på platt betonggolv? Det skulle jag inte tro att den gör. Om hästen trycker 100kg/stråle och du höjer upp den 1cm så minskar trycket så det kanske bara blir 20kg (helt gissnings-siffror nu, bara för att visa vad jag menar). Alltså strålen trycks ju ihop när hästen står på den, den är ju inte konstant. Ungefär som om du hissar upp en bil med domkraft, den nuddar marken väldigt länge, men trycket ner i marken blir mindre för varför pumptag.

En normal rid-järnsko brukar vara 8mm som ny, sen slits den ju såklart när den används. Sen finns ju lite olika sorter som såklart kan vara olika höga från början. När man mäter häst/ponny så brukar man väl räkna bort 1cm för skor.

Tusen
1

#39 Jag förstår inte hur det det kan låta nedlåtande? Har jag en häst som inte tävlar kan jag avstår från att rida min häst i flera veckor om det skulle behövas. Har jag en tävlingshäst går inte det. Den måste tränas även om det är isigt ute. Och har man då varken paddock eller ridhus tror jag man väljer att brodda upp hästen. Att få upp en maxpuls på stallbacken lär inte gå särskilt bra.
Vi har vid två tillfällen fått ryttare som gått omkull på isfläckar och fått benet under hästen och fått såra benbrott. Då är det inte värt att ha hästen oskodd. Är hästen dessutom obroddad i hagen finns en fläkningsrisk om det är isigt i hagen.

#48 Nej det är inte förbjudet att tävla med oskdda hästar. Så stod det inte i  inlägget. Citat: "barfota körning förbundet med mer skador" (Förbundet= förenat)  Det är däremot förbjudet att tävla med oskodda hästar som har så nedslitna hovar att de har ont av att gå barfota. Travbanan sliter rätt hårt på hovarna.

#38 Är helt inne på ditt spår. 

Varför måste folk som har sina hästar barfota bli så fanatiska? Det är väl fantastiskt att man kan ha hästarna barfota, de är ju så de är skapta och är naturligast. Men om nu vissa hästar tränar mer än vad hovarna håller för - varför då hacka på dessa människor? Och om man vill brodda hästen så fungerar det inte alltid med broddade boots. Vi har provat och det fungerar i joggingtempo. Att tro att en travare kan springa intervaller med bootsen på är bara ett bevis på att man inte vet hur de rör sig. Och det behöver heller inte vara något nedsättande. Man kan inte veta allt här i världen. Så är det bara.

Hannna
0

#48 Om man ska jämföra tycker jag nog kastrera, ridning/körning är det mest "inkränkande" på ens häst naturliga beteende. Att den har ett täcke någon gång eller har skor på kan jag tycka är bagateller i jämförelse.

Jag är också för att hästar ska få vara hästar såklart! De är inga människor, de gillar inte samma saker som vi. Men kan inte undgå att bli fundersam när man pratar om "naturligt" när allt vi gör är så onaturligt som det kan bli. Det är naturligt att hästen ska gå barfota, men den kanske ska springa flera mil i veckan på underlag som sliter - det är inte naturligt - och  det går kanske inte ihop med att hästen ska gå barfota?

Underbarn
0

Jag vill jätte gärna ha en oskodd häst, men min häst har haft fångkänning (misstänker vi) och ömmar på grus och fruset ojämnt underlag. Och tyvärr är han van att bli skodd (i mer än 10 år, han är 15).
Dessutom är han plattfotad. Asfalt och på vintern (med snö) går det bra (samt på mjuka underlag som gräs) men jag vill gärna ha snösulor och brodd därför blir det skor året om. För jag rider enbart ut på vägarna och i skogen och där är det halt utan brodd på vintern. Vet att det finns "boots" att ta på hästen men det har helt enkelt inte blivit aktuellt… känns svårt att hitta något som passar.

Hade jag haft en unghäst som jag fått jobba med från början hade jag låtit den gå barfota hela tiden :) En häst som bara går i hagen tycker jag också borde kunna gå barfota.

Jag var på väg att prova låta han gå barfota i våras/somras men han ömmade nå så fruktansvärt (det var hälta och fång på G?) Så han skoddes. Och nu fortsätter vi med det pga brodden. Det tar så lång tid att "stärka" hovarna och låta dom bli "van" att jobba barfota, jag skulle säkert inte kunna rida han på flera månader om jag lät han gå barfota. Jag har inte heller råd att köpa boots som passar han ifall det inte funkar (arbetslös). :/ Men jag är sugen att prova han gå barfota en tid i vår, går det bra så fortsätter vi med det fram till vintern igen, om det inte finns passande boot. För det står så är om boots: Booten passar inte hästar med: (min häst har dels stora utflytningar, men det är på G att bli bättre, samt en hov med låg trakt…)

1. En hov med stora utflytningar.
  2. En hov som är bredare än lång. Det är svårt att få boots att passa på en mycket rund hov som har en längd som motsvarar bredden. Old Mac's Original är den enda boot vi marknadsför som passar en hov som är bredare än lång.
  3. En hov med höga trakter eller en som är extremt låg i trakterna.
[[AcsJulia]]
0

#54 Där tycker jag att du har lite fel. Hästen är gjord för otroligt mycket mer rörelse än det vi ger den. Anledningen att slitaget blir för stort kan vara t.ex. att hoven inte hinner vänja sig med slitaget i fråga. Det är den DAGLIGA rörelsen hoven behöver för att härdas och oftast tränar man varannan dag eller mer sällan när det handlar om hårt tränade hästar! :)

Tusen
0

#56 Den dagliga rörelsen kan aldrig mäta sig med det slitage en hov får på en travbana. Det gruset fungerar som en rejäl rasp. Det är farten i kombination med underlager och det faktum att hoven har ett längre glidmoment i full trav som gör detta. Det finns inte en chans att en häst ska kunna vänja sig vid det enorma slitage som man får då.

Och om man inte kan vänja hästen vid det ska man heller inte utsätta hästen för smärta bara för att man absolut måste ha hästen oskodd.

[[AcsJulia]]
0

#57 Så kan det säkert vara. Men jag råkar veta hästar som klarar det utan problem också, men dessa går på väldigt liknande underlag annars också.

Jag håller med i ditt sista stycke. Man ska inte plåga hästen. Jag personligen tror dock att ett par boots som är på några timmar är bättre än skor som är på 24/7! Båda ger extra vikt på benen och bidrar till extra slitage, men den ena sitter endast på under motion och den andra jämnt.

Tyvärr passar inte boots alla hästmänniskor. 🙂

Hannna
0

#56 Det är väl det som är problemet. Du kan inte träna hårt varje dag. För då har du snart ingen häst kvar. Och då kan inte heller hoven vänja sig vid slitaget som träningen medför.

[[AcsJulia]]
0

#59 Jo, om hästen går på samma underlag, eller tuffare, som den tränar på så kommer hoven att härdas! Självklart innebär det ju att hästen behöver myyycket rörelse för att härdas ordentligt.

Det är faktiskt BÄTTRE att träna varje dag än med några dagar emellan. Med korrekt verkning, d.v.s. god markkontakt, så ökar dessutom tillväxten avsevärt!

Tusen
0

#58 Vi har ju diskuterat detta tidigare och som jag skrev tidigare så är barfota något man kan sträva efter men aldrig driva till absurdum. 
Om jag inte kan ha min häst på ett underlag, i hagen, som sliter lika hårt som det gör på en travbana så ska man heller inte tro att den kan gå barfota jämt. Det är inte okej för hästens välmående.

Sen undrar jag lite på vilket underlag går de hästar du känner till som kan klara av att tävla och träna i trav barfota året runt. Vore intressant för om det bara vore så att man hade rätt underlag i hagen så skulle jag absolut försöka fixa det.

Sen har jag hittills inte hittat boots som håller för att köra intervaller med. Dessutom är de för tunga och stör balansen för travarna. Men du kan kanske tipsa om någon modell som klarar det? Vore toppen i så fall.

[[AcsJulia]]
0

#61 Såvitt jag har förstått det så har det varit grov singel (ärtsingel?) samt travbanegrus på de ställen där hästarna vistas mycket (gångstråk, runt foder samt vatten). 👍

Angående balansen så förstår jag mycket väl att det kan ställa till det… Vill man ha lättare boots som sitter bra så kan Renegade vara ett väldigt bra alternativ!

Tusen
0

#62 Men att bara gå på det sliter ju inget? Det är ju själva rörelsen som sliter tillsammans med underlaget, inte underlaget i sig självt. Om jag inte kan ge de bästa förutsättningarna för att hålla hästarna barfota så kommer jag inte låta dem lida bara för att jag absolut måste ha dem barfota.

Ska titta på dessa boots. Kan kanske vara något att testa.

[[AcsJulia]]
1

#62 Det har du rätt i, men en häst som står och går på ett hårt underlag skapar en hov därefter. Man skulle kunna säga att hoven kopierar underlaget hästen vistas mest på. Är det mest mjuk jordhage och spån, ja… Då blir hoven inte lika hållbar som om det är sten och grus hästen går på! 👍

Tusen
0

#64 Jo, fast det finns gränser. Varför uppfann man annars hästskon?

[[AcsJulia]]
2

#65 Det sägs att den uppfanns för att hästarna levde onaturligt, i trånga stallar i sin egen avföring. Kombinationen av ammoniak, dålig blodcirkulation och tungt arbete var inte den bästa… Hovarna blev möra av röta! Det är ju dock bara en teori, men i mina öron låter det rätt troligt..!

Tusen
1

Jasså inte för att man red dem långa sträckor dagligen. Det har jag hört.

[[AcsJulia]]
0

#67 Som sagt finns det en del olika teorier om det. 🙂

CelsiusT
3

#54 Jag tror inte jag pratat om naturligt va? Jag tror jag pratat om att hålla en häst på ett så bra sätt som möjligt.

Jag tycker inte attden inkränkning som sker av ridning/körning är något som hästen har ont av, det påverkar inte hästen negativt - även om det är onaturligt. Det är något som hästen faktiskt mår bra av och har kul av.

Att ha täcke på hästen påverkar hästen negativt (enda gången det är positivt är om den inte själv kan välja skydd). Att ha skor på hästen påverkar hästen negativt, och mig, då jag inte längre kan läsa av hästen.

Den stora grejen i den här diskussionen, som flera här missat, är att hästen faktiskt går att hålla barfota. Det går i dom allra flesta fall att hålla hästen barfota. Och jag tror inte det är någon som hackat på någon för att den tränar sin häst för hårt. Men när en person klarar att hålla sin häst barfota hela året, och vips så går det inte längre för att det ändrar årstid till höst, då är det något som är fel i hästen eller dess träning.

Om någon skor sin häst för att det inte går att träna trav på hemmaplan, det är väl ingen som någon säger något negativt om - inte jag iaf. Om du så har din häst i hagen dygnet runt och inte tränar något men _vill_ ha din häst barfota - fine. Det jag är "emot" är när folk säger att det inte går att ha ena hästen efter den andra barfota, för att personen själv inte lyckats lyssna på sin häst. Då vill jag försöka få den personen att få upp ögonen för sin häst och se vad det är man har att göra med.

Om någon ger sin häst 2kg hö och resten kraftfoder, då reagerar folk också och säger till. Samma om någon skor sin häst och hävdar att det inte går på annat vis.

Underbarn
0

#67 det låter rimligt eftersom man förr red/körde långa sträckor på bla grus (asfalt fanns ju inte) och hästar är ju skapta att gå på torr hård stäpp. Att få mycket på grus kanske gjorde att många hästar slet mycket på hovarna och blev ömma vilket gjorde att man skodde? Ja en teori men jag vet inte! Idag behövs ju skor säkert inte alls lika mkt om man ger hästen tid att härda hovarna (om man nu inte låter bli att sko från början) eftersom det är så många som mestadels bara tränar i ridbanor/manege/ridhus och att rida ut i skogen och på vägarna lär dom egentligen tåla :) men så är det det här med brodden många vill ha

[[AcsJulia]]
0

#72 Då lever nog mina ett naturligare liv än "the average"-häst eftersom mina klarar aktiv träning barfota och ändå får verkas varannan vecka..! Nu är ju mina naturraser, som sägs ha grymma små hovar, men min ena har uttalat "dålig" hovkvalité…

Peppe
4

Men det var väl ett evigt tjat om dessa travhästar. Sko alla travhästar då bara. Bootsen är ingen nyhet, har nämnts flertalet gånger innan. End of story.🙂

http://www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM  input angående om strålen når marken eller ej med skor. Döm själva.

Angående att rida/köra skulle vara värre än skor. För det första, 2 fel kan aldrig bli rätt hur man än vrider och vänder på det. För det andra så finns det olika sätt att rida på, för den som har missat det så finns det många röster som höjs just nu över att den dåliga ridningen, dvs rollkur osv.

Allt är inte svart eller vitt.

Stor skillnad på att rida MED hästen eller tvinga den.

På samma sätt som man kan lägga handen på hästens mjukt i en smekning eller slå den hårt.

Eller ge den 5 kg hö och 5 kg havre, eller 10 kg hö.

Ha den i hage på 20 x 20 m eller 200 x 200 m

Ha den på box 9 h eller 18 h

Ha 100 g regntäcke på SOMMAREN eller ett 100 g regntäcke i höstrusket.

På samma sätt som det är stor skillnad på att ta på hästen gummiboots eller järnskor.

Man kan alltid göra det liiite bättre för hästen! Varför välja det sämsta alternativet när det finns bättre?

[[AcsJulia]]
0

#72 "Historisk forskning har fastlagt att den fastspikade skon började användas i tidig medeltid. Detta betyder att de stora folkförflyttningarna och det ändlösa kavalleribaserade krigandet i den tidiga historien ägde rum på oskodda hästar.

På 600-talet då man i Centraleuropa började bygga slott och borgar på bergstoppar, fick hästarna leva på små ytor stående i sin egen dynga. Hovarna som inte hade tillräcklig cirkulation för att producera bra horn och dessutom var försvagade av ammoniak, kunde inte längre klara användandet i den klippiga terrängen (till skillnad från de hästar som fortfarande hölls på stora öppna platser)."

http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=132

Tusen
0

#74 Jag vill bara påpeka att man aldrig skall göra något in absurdum. Dvs. Man måste alltid se till hästens bästa. Kan man ha hästen oskodd är det naturligtvis det bästa men att hävda att alla kan gå barfota i alla lägen är att uppmana till djurplågeri. Och det ställer jag inte upp på.
Att jag tog upp detta med travare är just för att de utsätts för extrema slitningar på hoven av underlaget. Att dessa klarar av att gå barfota på alla underlag tror jag faktiskt nästan alla klarar av. Speciellt de som går på lösdrift.

Kan man inte erbjuda sina hästar hagar med kuperad mark och oändligt med varierat underlag så måste man ändå se på hur hästen mår.

[[AcsJulia]]
0

#76 Då står vi åter på samma fot! Jag tycker nämligen att alla hästar klarar barfota, så vida de är friska i grunden, men alla ägare klarar det inte! Alla kan inte erbjuda rätt mark, foder, motionsmängd och vård. Då blir det bättre för hästen att gå med skor med några biverkningar, istället för sönderslitna, ömma fossingar.

equestphoto
0

Min häst fick av olika anledningar ta av sina skor fram, och det resulterade i en rejäl hovböld som ledde till att vi fick skära upp nästan hela hoven för att få bort stenen som trängt sig upp i lamellranden.. Tog ca 6 månader att läka, numer har han alltid skor fram..

CelsiusT
1

#78 Jo sånt kan ju hända, speciellt om dom inte är friska i hovarna och att hovarna inte är vana vid barfotagång=inte hela nog. Men tyvärr kan ju hästen få hovböld och behöva skära upp hoven även om den haft skor på, så det är ju ingen garanti.

equestphoto
0

#79, Absolut visst kan dom det, men just med min häst så var det en följd av att skorna togs bort. Hans lamellränder är nämligen mjuka/svaga så grus trängde upp där, och "vandra" på så vis upp i högt i hoven innan det upptäcktes.

Sen föredrar jag att kunna brodda min häst vid vinter och grästävlingar :)

Hannna
1

#69 Jag har heller aldrig påstått att hästen far illa av att bli riden eller körd. Inte påstått att hästen far illa av någon av de sakerna vi gör med våra hästar. Bara att det är ett väldigt onaturligt beteende för hästen.  Jag har hästar som både går utan täcke och barfota året om och andra som inte gör det. Jag har hästar som går på lösdrift året om och andra som står på box. Min ponny har redan satt tjock vinterpäls medans min andra häst har kort sommarpäls och är blank som en säl. Jag tycker inte att den med skor och sommarpäls mår sämre än ponnyn som går barfota med vinterpäls. Men jag kan ju bara tolka hästen, inte veta på riktigt vad den känner/tänker.

CelsiusT
3

#81 Det finns ju många negativa aspekter med täcke och skor, en del människor anser att det därför är bra att undvika dessa. Medan andra människor skiter i det. Mår hästarna på ytan sämre? Kanske inte. Fungerar hästarna på det sätt dom är skapta? Nej.

En häst som under vintern har sommarpäls har ju fått en funktion borttagen. Funktionen att hålla sig varm. Den har dessutom säkert gått många dagar och svettats pga täcke på sig. Den har med stor sannolikhet fått nedsatt motståndskraft mot infektioner osv. Den begränsas mer eller mindre i rörelse (ja den kan säkert hoppa och galoppera, men det är ändå mer begränsande med täcke än utan) och risken för skav ökar. Hästen kan heller inte själv reglera temperaturen så som den kan utan täcke. Och faktum är, att det räcker sedan inte bara att ta av täcket, för hästen har lärt sig att inte sätta vinterpäls varpå det kanske aldrig går att få tillbaka den ursprungliga funktionen igen.

Och skor då, mår en häst dåligt av att ha skor på sig? Behöver den inte göra. Men man döljer ofta en hel radda med symptom när man slår på skor och därför totalt missar orsaken som ändå kommer att finnas kvar där under. Visst kanske där inte fanns några symptom att dölja då man först slår på skon, men man ser ju heller inte om dom uppkommer då man har skon på. Man har även spikat hål i väggen i onödan, vilket är en smidig väg för bakterier. Strålen skrumpnar ihop och fungerar efter en tid inte inte längre som den ska (och kanske inte ens går att få ordning på igen om man vill sko av). Lider hästar med skor? Nje, det tror jag knappast, då tycker jag mer synd om alla dessa hästar som har tjocka täcken på sig i gassande sol och 10+. Är det fel att tipsa folk som vill ha sina hästar barfota om hur dom kan göra? Är det fel att påpeka att det mest troligt är något som behöver åtgärdas så kan hästen gå barfota igen? Nej det tycker jag inte att det är på ett diskussionsforum.

Jag skiljer ändå på saker vi gör med hästarna, vissa saker påverkar inte hästarna negativt, medan andra faktiskt gör det.

Hannna
1

#82 Även om det finns massa negativa aspekter med att ha täcke så överväger de positiva aspekterna upp då min häst tränas så att den svettas mycket (tycker jag). Det är snarare en åsikt du har att hästen har sämre motståndskraft om du inte kan underbygga det med någon fakta.

Dessutom har täcke ingenting att göra med om hästen sätter vinterpäls eller ej, det har endast med ljuset och göra. För när melatonin produktionen ökar när det blir mörkare så får hästen längre päls, det är hormoner som styr pälssättningen och fällningen. Det är därför hästar med Cushings får lång päls för deras hormonregulering inte fungerar som den ska. Pälsen blir endast plattare och luften mellan hårstråna försvinner vid täckesanvändning för täcket plattar till hårremmen.   

Nej det är verkligen inte fel, tvärtom! Det är jättebra om folk kan ha sina hästar barfota, få tips och råd, det är väl det forum är till för?! :) 

Att ridning/körning inte påverkar våra hästar negativt är dock en underdrift. Varje år blir flera hundratals hästar utdömda till slakt/oanvändbarhet pga diverse kroniska/allvarliga hältor och ryggproblem orsakade av ridning/körning.

equestphoto
0

#82 Hur tycker du man ska göra om man tränar så pass att hästen blir svettig och tar flera timmar att torka när det är kallt ute?

CelsiusT
1

#83 Täcke har absolut att göra med hästens vinterpäls. Hur kan din häst hålla sommarpäls nu så här års om det inte har med täcke att göra? Sedan påverkar inte täcket så mycket första säsongen man läger på det, funktionen är då för stark för att påverkas. Men om du täckar en häst sedan den är liten så kommer funktionen att försvinna/försvagas. Har själv haft en häst som inte kunde sätta vinterpäls, han hade gått med täcke hela sitt liv. Och pälsens "resningsfunktion" (dvs hålla värmen oavsett årstid) blir också sämre, varpå täckeshästar lättare fryser även på sommaren. 

Om det nu inte påverkar alls med tidig täckning, varför låter folk sina hästar stå och svettas med täcke på i +10 och gassande sol? Jag ser det överallt i sverige, så det är inte bara i mitt stall det sker.

Att du tycker det överväger med det positiva över det negativa betyder inte att din häst gör det ;P Det är ju för din bekvämlighet du gör så, inte för hästens.

Visst kan hästen ta skada av att bli riden. Det är ju absolut en belastning, så även där får man ju tänka till lite. Och även det blir ju lättare med en barfota häst. Hästen kommer ju att uppvisa symptom om du tränar hästen för hårt/snabb upptrappning eller på annat sätt som är skadligt för den. Sätter du skor på så kan du ju träna den precis som du vill, och skita i belastningen på benen/kroppen.
Men sen kan hästen också gå i hagen och skada sig.

#84 Jag tycker att man gott kan rida den torr igen. Så gör jag, mina hästar svettas mycket vid hård träning, men jag rider dom torra, dvs skrittar tills hästen är torr igen.

Svettas dom så mycket att det inte går att rida torr alls så kanske man kan raka en strimma på halsen/magen (eller kanske mer beroende på pälsen), det är inget som hästen far illa av när man ska släppa ut den. Men det brukar göra gott för svettningen.

Alternativt om det är kallt kan man lägga ett täcke (gärna fleece) på när man släpper ut hästen, som man sedan tar av då den torkat. Det påverkar inte pälsen så mycket att ha täcke på tillfälligt, någon gång då och då. Det är det här med att gå med täcke på från sept/okt till april/maj varje dag oavsett träning eller ej, oavsett väder/temperatur.

Att låta hästen stå och svettas med täcke på i +10 och gassande sol, för att du ska kunna rida hästen svettig även senare i vinter känns inte okej i mina ögon.

equestphoto
0

#85, det är stor skillnad på att ha sin häst rakad och låta den stå opch svettas med för mcyket täcken. Nu känns det som att du drar alla över en kant.

Jag rakade min häst förra helgen, för att det är ohållbart att ha en häst på tävlingsnivå när han är så långhårig att det tar timmar för honom att torka. Jag har inte heller möjligheten att ha tillfälliga täcken på min häst. Därför anser jag att det är bättre att ha honom rakad och när det behövs kompensera med rätt täcken.

CelsiusT
2

#86 Jag har faktiskt inte kommenterat någonstans om folk som låter sina hästar rakas helt och därför stå med täcke på.
Jag har kommenterat ang #81 som har häst med sommarpäls och täcke. Och skriver vidare om att många gör på så vis, låter hästarna stå och svettas i +10 grader och gassande sol, för att kunna rida dom senare under vintern utan att få en blöt häst. Har två exempel precis framför näsan i stallet och passerar måånga exempel till o från jobbet dagligen och träffar många exempel på träningar.

Personligen tror jag det är svårt att hålla en helrakad häst med lagom mycket täcke. Jag tror att människan över lag är väldigt dålig på att förstå hur mkt/lite täcke en häst behöver (oavsett rakning/inte rakning). Så jag tror att det är svårt att få det rätt (dvs så att hästen är tillfredställd/nöjd). Jag kan också känna att många rakar sina hästar mer än man kanske hade behövt. Många tror att dom rider sina hästar mer än dom egentligen gör (inget påhopp på någon, men har sett det många gånger) och därför rakar/täckar osv, fast då kanske egentligen mer än vad det finns behov för.

Jag kan också tycka att det är helt och hållet för ens egen bekvämlighet (man vill tex inte åka en extra vända till stallet för att ta av täcket) som man gör det. Det går att lösa på andra sätt, men det kanske inte är hållbart i längden för människan, märk väl människan!

Det är väl lite samma anledning som att folk slår på skor, man fixar inte som människa att hålla sin häst barfota. Man fixar inte att hålla sin häst täckesfri. Men många gånger försöker inte ens människan.

Tusen
0

#85 Här kan du läsa om hur pälssättningen påverkas.
Det är ljuset i första hand och temperaturen i andra hand.
Det är en gammal myt om att täckade hästar sätter mindre päls.
Min dotter jobbade i ett stort stall där den ena delen av stallet ahde lamporna tända till kl 22 på kvällen medans det andra stallet släcktes redan kl 16. Båda stallen var lika kalla och hästarna täckade/otäckade lika mycket. Det blev en mycket mindre pälssättning hos de hästar som stod i stallet med lyset på till kl.22.

Länk

CelsiusT
4

#88 Jag har inte sagt emot dig, visst är det ljuset som har största påverkan. Men liksom du säger så har temperaturen en viss inverkan. Och på sikt påverkar det pälsen. Inte bara i hur mkt päls dom sätter, utan även i hur värmandefunktionen fungerar, pälsresningen blir sämre.

Hästar som har täcke mkt och regelbundet blir i behov av täcke.

Hannna
0

#89 jag har inte upplevt det. Jag hade en häst förra vintern som var van att gå täckad. Denne fick regnskållor på ryggen, hade lite vinterpäls och fick antagligen inte torka ordentligt eller tvättad för dåligt när den var svettig. Hon fick från att vara täckad både ute och inne gå utan täcke i -10 grader. Hon såg inte besvärad ut. Jag känner såhär, jag vill ha min häst i ett sådant skick så det passar mig samtidigt som hästen mår bra. Han kanske hade mått ännu bättre om jag skött honom på ett annat sätt, men han mår i alla fall bra nu.

CelsiusT
1

#90 Ja det är ju olika hur vi människor väljer att prioritera saker och ting.

Linnea
3

#88 Ja, ljus i första hand men även temp avgör. Hade en häst förut som var van att alltid ha vintertäcke på vintern. Han hade väldigt lite vinterpäls så jag trodde inte att jag skulle kunna ha han utan täcke. 2 år senare så hade han regntäcke enbart under dagar med riktigt dåligt väder. Pälsen var lång, tjock och glansig. Detta enbart för att jag vande honom att gå utan täcke.

Zebra02
0

putt

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.