Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 860 ggr
hannah96
1

peppa sig själv?

Någon som har bra tips på hur man kan peppa sig själv när det gäller ridningen?

Fjäril
1

Hej,

På vilket sätt? Som nybörjare eller nya sätt att rida på?

Oavsett så brukar jag se ett mål framför mig. Vad vill jag uppnå och varför? Jag lägger också mycket tid tillsammans med min häst. Gosar, klappar (eller egentligen stryker, för vem vill ha en hård klapp på axeln, rumpan osv) för att skapa ett band.

Berättar gärna mer om hur du tänker.

Sajtvärd på Övernaturligt

hannah96
0

#1  Lite både och. Har inte ridit sen i oktober då min häst blev skadad har endast skrittat henne en gång efter två månader, var väldigt nervös precis som att det var första gången jag någonsin suttit på en häst, fast att jag gjort det nästintill hela livet.. 

Har bestämt mig för att skaffa en ny häst nu då min fortfarande inte är bra, var och provred en i torsdag och var så nervös så visste inte vart jag skulle ta vägen, var väldigt stel och hade en klump i magen nästa hela tiden. Visst nu var det inte alls rätt häst för mig, men ändå. 

Igår ( lördags ) var jag och provred en, och har bestämt mig för att köpa henne. Visst, jag har inte ridit på ett bra tag. Och när jag väl ska börja rida igen så är det inte den hästen jag är van vid..

Fjäril
0

#2, Du är nog nervös och rädd att något ska hända, eller om det är något som påverkat dig som gör att du känner så där. Att du inte ridit sedan Oktober har nog inget med saken att göra. Jag satte mig upp på en häst efter 7 års uppehåll och red som om jag inte gjort annat, dock var inte kroppen lika van så "aj aj" för träningsvärk ;) Men i alla fall. Vad är det som gör dig rädd/nervös? Kunskapen har du och är du trygg, är hästen trygg.

Sajtvärd på Övernaturligt

Lexiia
0

Jag e nybörjare å får PANIK när ja väl kommit upp i sadeln så någon får ALLTID ta tag i en tygel å leda hästen några steg så ja kan hitta mig själv å komma rätt i sadeln osv.

Det räcker med bara ett par steg så har det mesta försvuniit, jag e livrädd att hästen ska ska skada sig (jag är av modell, tjock å kort å hästen är en nordsvensk), att ja ska ramla av, att vi går vilse i skogen, att hon inte ska lyssna på mig osv så ja rider aldrig själv för det e ja tok för feg för. 

Men just de där få stegen i början blir lite "tvång" att nu får du starta, komma igång, känn hur de skumpar å kränger i sadeln, hitta balansen, få tag i tyglarna, få rätt linje på kroppen å helt plötsligt så måste ja koncentrera mig så mycket på det jag gör att ja inte "hinner" vara nervös för ja måste tänka hela tiden.

Så det kan ju vara ett tips, att be någon leda hästen ett par steg eller ett varv så du känner att du har alla kroppsdelar på rätt ställe, att du sitter bra, att du får kontakt med mjuka händer å röst osv. Det funkar på mig!

~ Sajtadmin för Furry Paws ~