Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 634 ggr
Loa-bg
0

Hur mkt kalk?

Hur mkt kalk, ungefär, ska man ge en häst?

Mvh //Loa

[Angel88]
0

det ser du när du gjort en koreckt foderstat och grovfoder analys

Loa-bg
0

Ok… hur går jag tillväga därefter? Jag vet inte hur en grovfoderanalys ser ut ens :)

Mandysan
0

#2 Analycen har bra info på deras hemsida, www.analycen.se :) Jag har aldrig gett kalk men vet andra som har gjort det, då ca 2 msk/dag…. (Till D-ponny)

AnnaLundin
0

Mängden kalk som behöver tillföras beror på vad grovfodret innehåller i mineralväg. Det är OMÖJLIGT att säja det generellt, för det kan vara allt ifrån ett par matskedar till inget alls som behöver tillföras.

Loa-bg
0

Aha, och därför behöver jag analycen. Nu fattar jag, tack!

Molla
0

Vi ger bara våra fölmärrar, som får extra mycket kraftfoder, kalk. Annars kan dom få överkott av något ämne, har glömt vilket, och tappa päls. Det har hänt! Men då pratar vi om stora mängder kraftfoder varje dag.

AnnaLundin
0

#6 låter som om du har hittat ytterligare en skröna i fodervärlden… Det finns massor av sådana, jag försöker hitta fakta runt alla såna jag springer på, för att sprida sanning is tället… Så berätta gärna mer om vad det är för ämne de kan få överskott av om de inte får kalk, så ska jag luska lite i det också…

[Lill-Jonna]
0

Har ingen aning tyvärr :/

Loa-bg
0

Men kan man ge för mkt kalk? Ja, man kan kanske ge för mkt om det som Molla säger stämmer. Men annars?

gejsa
0

Varför ska du ge kalk överhuvudtaget?

Loa-bg
0

Anledningen bläddra ner till kalk/fosfor.

+ att Peppe har osteoporos (benskörhet) så för att ev. motverka det vill jag ge kalk.

gejsa
0

Har du tagit analys på höet?

gejsa
0

Har du tagit analys på höet?

Han är väl färdigvuxen?

AnnaLundin
0

#11 - tja, balansen mellan kalk och fosfor är viktig, men börja du med att analysera ditt grovfoder så ser du om det behöver tillföras något alls.

Loa-bg
0

#13 Nej, har inte tagit analys på höet. Men har tänkt göra det nu när vi tagit hem.

Ja, han är färdigvuxen. Men i många fall tillsätter man kalk till hästar med osteoporos, man kan få det i tabletter men jag tyckte att jag lika gärna kan köpa själv och tillsätta.

gejsa
0

Ta analys så får du räkna ut hur mycket du behöver. Det är det bästa isf.

fridak
0

vi gav kalk till hästarna med förra årets höskörd. det var ngt med värderna på det så det var bäst om hästarna fick kalk i kraftfodret. men med höet från årets skörd behövs det inte:D

Molla
0

Ska hör med mor om vad det var för nåt som blev för mycket i kraften…

Men det jag tänkte på var att man säkert inte får ut rätt dos kalk i ett foderprogram, för programmet räknar ju inte med att hästen har benskörhet… eller tänker jag fel?!

Loa-bg
0

#18, Nej, det gör det ju inte :) Men om man vet hur mkt kalk hästen får innan så vet man ju också mer exakt hur mkt mer kalk hästen behöver. Jah får väl prata med en vet när jag.

Molla
0

Fosfor var det som hästarna får förmycket av och tappar pälsen när vi ger så mycket kraftfoder. Därför ger vi kalk som ska väga upp fosforn.

Loa-bg
0

Precis som det stod i länken jag skrivit en bit upp.

Tack :)