vitlök
Jag har hört att man inte ska ge sina hästar vitlök för dom kan inte "ta hand" om det eller liknande.. Kan någon förklara hur det är.

Det fanns väl någon forskning om att de kunde bli "blodfattiga" eller hur det nu va om man gav dem vitlök.. dock sas det aldrig hur stor mängd man skulle upp i innan det blev farligt..

Ja, det sägs ju att hästen får för lite röda blodkroppar men jag tror bara att det blir så om man ger alldeles för mkt.

Ja, det är ju bra mycket man måste ge då. Så mycket ger man inte sina hästar. Men det är inte så bra för magen om den är känslig heller. Det är ju starkt.

om man ger mkt/för mkt under lång tid så ska väl blodet tunnas ut. är likadant med människor har jag för mig. det väl därför som vitlök gör att man slipper myggor lite också, blodet borde ju inte vara lika gott då.

det var 100g/dag har jag för mig som efter en tid kunde ge minskat antal röda blodkroppar. men vem ger sin häst 100g per dag!?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#5 tror det va nånting om 40 gram per 100 kg häst för att hästen skulle bli anemisk.
Nu har jag inte memorerat hela den forskningsartikeln som jag läste nån gong, men dom hadde gjort täst med att ge 40 gram vitlök per 100 kg häst, och då blev dom anemiska. Orsaken var att där finns nåt stoff i vitlöken som hästar fattar det rätta enzymet för att bryta ned, och detta stoffet forstör dom röda blodkropparna.
Dog är det som Peppe säger, höga mängder det är på tal om, och gjennomsnittshästen i dag som får vitlök får väl typ 20 gram TOTALT under en dag, dom flesta hästar är inte direkt i nån risk-son. Men där finns hästar som blir sjuka av typ 10 gram om dagen, här tror jag det är olika från individ till individ hur mycket varje häst tål av vitlök.
Jag vet hästar som under hela sitt liv har fått 10 hela vitlöksbåtar i foder utan att bli sjuk, och som rundat 16 år. Jag har själv inte bevitnat nå häst bli sjuk av vitlök, men har läst om dom som inte kan få foder där man har rört om med en sked som varit i kontakt med vitlök. Men det som denna rapporten sa va att när forskarna gav vitlök (40 gram per 100 kilo häst) under 2 veckor och sen lot bli i en vecka så blev inte hästarnas blodvärde försämrat.
Hur tolkar man detta?
Som alt annat: Fölg med på det du stoppar i hästen och notera dig om hästen är dom normal :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Som jag har förstått det märks det inte så mycket på hästen att den blir "sjuk" men att den förlorar röda blodkroppar medför att den syresätter muskler mm sämre, vilket i sin tur medför att den presterar sämre. Så det är inte säkert att man märker det. Man kan ju också vända på det och fråga sig varför man ger vitlök över huvud taget. För min egen del var det för att motverka fästingar - alltså på sommaren. Även då blev det periodvis eftersom Mangis inte var förtjust i smaken.

Ja, jag gav vitlök för några år sedan när Gobban var hostig. Vet inte om det hjälpte. Är ju dammallergisk.

har hört att vitlök ska vara bra allmänt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~