Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1079 ggr
Fantasiah
0

Pad?

Varför har man en pad under sadeln på hästen? När jag var och tittade på en hopptävling för några dagar sedan hade nästan alla hästar det. Varför?

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE

Snuttan2
0

Din länk fungerade inte, man kommer till hööks intro-sida.

Man kan ha paddar utav olika anledningar. De flesta annvänder dock paddar felaktigt :(

Men vanlig anledning till att ha padd är två saker: 1 Stötdämpande 2: man har för vid sadel som behöver fyllas ut för att passa hästen.

Vad man måste tänka på vid alla paddar är att de tar upp plats och man behöver alltså en sadel som är för vid för hästen för att de ska fungera vid (nästan) all paddning…

Emelie-G
0

Gelpad tex fördelar trycket jämnare har jag hört. Man använder det även om sadeln inte sitter helt perfekt. Tror jag, rätta mig om jag har fel ;)

ciss
0

Vad händer om man har en sadel som sitter bra & man ändå använder padd? *nyfiken*

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Mandysan
0

#3 Sadeln blir för trång…

En utav de få paddar som inte påverkar passformen så mkt är anti-glid paddar. Men de funkar ju inte som tex stötdämpning ;)

Snuttan2
0

Gelpadd kan inte rätta till sadel som ligger illa mer än om den är ½cm för vid ungefär..

Den tryckfördelar lite, ja. Men inte mkt, enligt tester tryckfrödelar Ordentliga fårskinnspaddar mkt bättre.

Jag har ärligt talat svårt att se det braiga med gelpaddar… Det är rätt få som har ryggkanal desutom och de är rejält svåra att få ett veck på så att det blir en ryggkanal och att de desutom räcker till i sidled sedan, iallafall har jag haft det problemet och jag provat rätt många av de gelpaddar som finns på marknaden ;)

Snuttan2
0

Som tillägg på det Mandysan säger för de som inte kan ta det logiska hoppet: En för trång sadel klämmer och låter inte muskler svälla = röra på sig.