Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1236 ggr
Fining
0

Kliar i hårbotten

Det har kliat väldigt mycket i hårbotten (manen) på min häst ganska länge nu, och det är som små sårskorpor där. Nån som vet vad det kan vara?

jn84
0

Har det bara kliat nu under sommaren och lossnar manen? För i sånt fall låter det som soleksem..

gejsa
0

Kanske är knott som är där.

chalke
0

Säger detsamma som jn84, har det uppstått nu i sommar är det nog stor risk att det är soleksem. Stubbar man manen kan man undvika eksemen =)

gejsa
0

Varför skulle man undvika soleksem om man stubbar manen?

jn84
0

Ja, det undrar jag också?

Fining
0

Ja, bara nu i sommar. Men har inte sett att nån man lossnat. Vad gör man åt soleksem? Och kan det komma så där plötsligt när hon inte lidit av det tidigare?

Thorsson
0

Calle ( fjording) kliar sönder sin man på sommaren. Alida, hennes häst clinton ( new forest) gjorde det med. men hon hällde matolja i hans man. så då sluta han ;)

jn84
0

Har inte själv haft häst med eksem, men skulle gissa på att det är svårt att göra något åt själva eksemet. Däremot kan man ju försöka stilla klådan genom tex salva. Om det inte kliar så behöver ju hästen inte klia och då stannar ju manen kvar =)

Men om manen är kvar på din häst fining så verkar det ju vara något annat. Du har inte möjlighet att ta kort på hur det ser ut och lägga ut? Inte för att det kanske säger mig något, men många andra här har bra koll! =)

Marster
0

Låter som Solexem

gejsa
0

Matolja hjälper inte mot eksem iaf. Har ju själv en islänning med eksem. I år  har han bara kliat bort manen men inte fått sår. Tack vare det där medlet som vi fick tipsat av CBA tror jag det var. Absorbine hette det inte det? Har ju flaskan i stallet.

Mandysan
0

#10 Jag tror att det heter Absorbine Ultra Shield….

gejsa
0

Ja, det heter den ja. :) Köp den om det är mygg och knott allergi hästen  har.