Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1532 ggr
tessa
0

- hullfråga *foto*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vad säger ni om hullet/utseendet på denna pålle?!

Tacksam för svar =)

Mvh Tessan

[Angel88]
0

tycer den ser fin ut

AnnaLundin
0

Svårt att avgöra utifrån den bilden, som inte alls visar hur den ser ut över rygg och rumpa. Men känslan jag får är ändå att jag hade velat ha den mer "utfylld" över just ryggen och rumpan. Men det beror ju på hur hästen är skapt också. Det är nästan omöjligt att avgöra från ett foto.

tessa
0

#2: Självklart är det svårt att tycka till om enskata foton, men jag tänkte rent allmänt, vad man tänkte när man såg fotot…

Pållan är väldigt tunn över ryggen. Sedan är hon ju travare, så hon är ju lite annorlunda byggd jmf med en del andra hästar men jag är orolig för att hon tunnar ut alltför mycket..

gejsa
0

Men vad får hon att äta nu? Går hon på betet som är på bilden? Efter att hö tagits är det väl? Är hon ute dygnet runt än?

tessa
0

#4: jag har ökat lite så nu får hon ca 1,5 liter groov/dag. Hon går i den hagen som är i bilden nu, (och det stämmer att de slagit hö där rätt nyligen) då hon och Eneldo har haft denna stora hage att beta av längs sidorna där det har funnits mycket att beta av.. men nu är det avbetat så jag hoppas att stallägaren låta mig byta hage. Pållarna ska nämligen flytta till en hage med bättre bete vid månadsskiftet - men de måste ju ha bete fram tills dess…

tessa
0

japp ute dygnet runt.. kommer antagligen att gå in den siste september, beroende på väder och så..

tessa
0

Pålla:

gejsa
0

Hon kanske är så stressad av att gå ute dygnet runt att det inte spelar någon roll hur mycket hon får att äta. Hon går ändå ner i vikt. Hade du henne på betet dygnet runt förra året? Gick hon ner då också?

tessa
0

Ja betet i sommar, oavsett hagar har ju inte varit fett direkt… tyvärr!

Jag köpte henne i slutet av juli förra året, och då var hon tunn redan då - såg ut såhär

gejsa
0

Ok! Hade för mig att du köpte henne tidigt på våren. Men jag undrade ifall om det var någon skillnad på att tappa hull i sommar mot förra sommaren. Därav min fråga.

tessa
0

hmm svårt för mig att säga eftersom hon kom så tunn som hon var redan innan jag köpte henne

- innan betet denna sommaren, var hon ju däremot bättre i hullet men har ändå tappat mycket - i mina ögon sett, jag är ingen expert tyvärr =)

Så hon har tunnat av båda sommarna. Två sommrar med rätt dåligt bete. Om det är lika mycket, är däremot som sagt väldigt svårt att svara på.. hmm..

gejsa
0

Ok! Jag har också jättesvårt att se på foton. Vill helst känna med mina händer över rygg och revben osv.

Men om du ger så mycket och hon ändå går ner i vikt. Så kan det ju vara så att hon mår dåligt av att gå ute på nätterna. Nu är nätterna mer kyliga och ni har mycket mygg och knott. Hon kanske inte får stå still och vila på natten. Då gör hon av med mer energi än vad hon äter. En del hästar kan inte gå på bete dygnet runt pga detta.

tessa
0

Så du tycker att 1,5 groov är mycket och att det "egentligen" borde ge ett bra hull?! Du ser lite på bilden vad torftigt betet är, hoppas stallägaren låter mig nyta hage men i sådana fall blir det till en hage som även där har blivit slagen för hö… bara att det vuxit upp lite mer och finns end del runt om att äta..

gejsa
0

Ja, jag tycker det är mycket när hon går på bete också. Jag har aldrig gett mer än 1 kg. Hon är ju inte så stor heller. Är hon mycket stressad när ni rider?

tessa
0

yrla är drygt 1,65 i mkh men smäckert byggd. Nej, hon funkar bra att rida, är ju pigg och framåt i sig men som vanligt, kanske liite piggare.. fast nu har hon ju inte ridits på nästan 2 veckor, då hennes ben mystiskt svullnade upp, men svullnaden gick ner igen och efter dagliga promenader så rids hon nu igen, men lugnt..

tessa
0

Eneldo har också gått ner i vikt.. han var rund som en tunna tidigare i somras, men det var en tränare som sa att hästarna "svullnade" upp av allt vatten de fick i sig genom det ständigt blöta betet, så att de skulle kissa ut det när det blev torrare… och tunnan blev mindre så…. skumt..

- fast han är iofs bredare än vad bilden visar =)

gejsa
0

Ja, det är ju sant. Men jag tycker det är konstigt om dom tunnar ut så fort. Betet ser ju grönt ut där dom går. Mina gör ju inte det. Fast vi gödslar på våren alla sommarhagarna så det kanske är starkare?!

Vad ger du Eneldo nu då mer än betet? Har ni inte mycket mygg och knott?

tessa
0

Stallägaren har inte gödslat… däremot så är en del av hagen som de får vid månadsskiftet lite gödslad, och har där bitvis kraftigare bete.. man ser verkligen skillnad!

Men även om det är grönt, är det väl näringsfattigt om det är slaget hö där?? Eller hur funkar det?

nej mygg och knott är vi relativt skonade från, peppar peppar.. Däremot har Yrla mer ont av detta, mer reaktioner/bett än vad Eneldo har, som inte alls verkar ha bekymmer.. Yrlas bringa och hals är knottrig. Brukar ha på 4ess-salva med tjära. har även switch pour on på båda pållarna och har inte sett mer än någon enstaka färsting på dom.

Eneldo får några dl groov, - delvis därför att Yrla får och han själv är så glupsk. Brukar blanda i lite morötter, äpplen coh knäckebröd till honom så att han också får lite att mumsa på.. Eneldo är väldigt lugn, nästan lite sö att rida/motioner så han behöver energi. Hos sin tidigare ägare fick han ca 2kg groov/dag under installning.

Pållarna brukar få ett par nävar hel havre också, men nu såg det sista inte såg fräscht ut, så det ska jag nog låta bli att ge dom.

emsems
0

hon ser tunn ut i hullet, med lite hömage… skulle satsa på att ge tex Fodercentralens avesfoder + massa korn…. ev dra ner liiite på höt.

gejsa
0

Jag vet inte hur pass närigsfattigt det är bara för att man tagit hö där. Klart det är mindre nu när axet är borta. Det är ju där allt sitter eg. Gräset i sig har ju inte så mycket smpr. Men om du märker skillnaden på tex gödslat och icke gödslat så är det ju det som är problemet. Dom får för lite smrp. Men dom är ju inte drastiskt smala. :) Så dom lär väl äta upp sig när dom flyttar till det andra betet. Du behöver nog inte oroa dig.

Så Eneldo fick 2 kg oavsett hövärdena?

tessa
0

#19: Men hon får inget hö, hon går ute på bete dygnet runt.. får groov som stödfoder, ca 1,5 l/dag.

Kornkross har hon fått under vintern, är det att rekommendera att sättta in nu, under betet? Fodercentralens avelsfoder känner jag inte alls till..?!

tessa
0

#20: Ok, tack för dina förklaringar gejsa =) Jag ser skillnad på gödslat och ogödslat men eftersom hästarna inte har bytt hage ännu, så vet jag inte alls hur det påverkar deras hull…

jag hoppas att de äter upp sig eftersom jag annars kommer att få ägna hösten - igen - till att få upp Yrla i hull =( Både dyr och seg historia tyvärr.

Jag vet inte mer än att ägaren sa att hästarna fick groov i stallet som kraftfoder och att Eneldo fick ca 2 kg och hade bra hull, relativt lättfödd.

gejsa
0

Om betet är bättre på det andra stället hinner dom nog äta upp sig igen. :)

gejsa
0

Om betet är bättre på det andra stället hinner dom nog äta upp sig igen. :)

tessa
0

ja hoppas det! =)