Tittig häst?
Hej! :)
jag har en medryttarhäst, Chayenne, som är ett sto på kanske 7 eller 10 år, som ägaren har beskrivts som tittig på ridbanan och vid uteritter!
Har inte ridit Chay än eftersom hon är halt, men vad innebär att en häst är tittig? Jag tror det är när hästen är pigg och kollar på allt
Hur får man en häst att inte va tittig?
tack för svar❤️

Den är lättskrämd. Det kan innebära allt från att den behöver stanna ibland för att kolla på något innnan den törs gå förbi till att den får panik för minsta lilla sten eller rörelse och skenar hej vilt. Jag skulle ta reda på mer innan jag red ut på en sådan häst så man vet vad man kan vänta sig.
Var lugn när du rider och om hästen blir tittig så få den att koncentrera på annat gör en liten volt, skänkelviktning eller liknande. Och om du stressar upp dig samtidigt som hästen så kommer hästens reaktion bli mycket värre. En häst som jag red förut beskrivdes också som tittig men jag var helt avslappnad så var hästen inte tittig alls :) Man måste vara helt avslappnad hästar är känsliga så dem känner sånt jätte lätt så du vet :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Titta inte heller på det farliga, titta dit du ska så underlättar det
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
En tittig häst beskrivs ofta som en häst som är "på tårna" och som ryttare krävs det att man är lugn och tydlig. Av mina erfarenheter är en tittig häst mer känslig mot ditt sinne och om du känner minsta stress eller rädsla dubblas det på hästen. Jag skulle vilja säga att en tittig häst inte har lika mycket "skinn på näsan" som en icke tittig häst. Men det betyder inte att det är pest och pina att rida, utan va lugn i din ridning och det viktigaste är att du inte blir skrämd eller nervös om hästen blir det utan flytta ditt fokus till något annat och flytta sedan hästens. Jag hade en häst som kunde bli tittig utomhus och för mig räckte det att vara lugn samt inte lägga fokus och energi på det och med henne märkte jag att hon blev betydligt lugnare på lite längre tyglar. Ett vanligt fel man gör är att korta upp tyglarna för att "få kontroll" på hästen om den börjar beté sig tittigt och det snarare förvärrar än hjälper. Va mjuk i handen, va mjuk i sitsen och rid på så ska det gå bra.
De är svårare att få dom att fokusera och jobba för att dom är upptagen med att titta runt omkring sig. Vissa blir spänd och kan hoppa till för minsta lilla. De är inte riktigt avslappnade. Min häst kan vara tittig när jag rider ut ensam men inte den pigga eller spända sorten. Han tittar bara på omgivningen och kan stanna upp och bara stirra, svårt att få honom att gå framåt utan spö då vissa gånger. :)
Tack för alla svar!