Provridningen
Idag skulle vi ju ha provridit. Verkade vara en helmysig kille, gillade utseendet och kroppsbyggnaden skarpt! Han var ganska kraftig och kompakt, men inte tung eller klumpig på nåt sätt. Men sen var det det där med lymfangiten. Nu hade han tydligen inte några större svullnader, men benen såg ändå ut som två flaggstänger. Mycket möjligt att den rasen (lettiskt halvblod) har feta ben och jag bara är ovan, men det kändes ändå inte helt rätt…
Hursomhelst. Hon som har honom erbjöd sig rida först och det verkade vara en bra idé eftersom han inte gått på fem, sex veckor och verkade ha bli något förvildad under sin tid på betet ;)
Det gick väl inge vidare. Han försökte kasta av henne med en gång. Hon själv var rädd och hoppade därför av. Jag är väl inte särskilt modig själv heller och att sitta upp på en häst som jag inte känner och som beter sig så kändes inte som någon bra idé. Så hon longerade honom en stund. Snacka om respektlös häst! Trots framåtmaningar och en rejäl pisk så la han sig ner och började rulla sig mitt under longeringen 
Jag tyckte ändå fortfarande om hästen. Visst hade han lite väl mycket egen vilja, men jag skulle gärna jobba med honom och få honom till en toppenhäst, för han kändes verkligen trevlig! Men det var ju det där med lymfangiten. Dessutom blev båda mina systrar livrädda för hästen och det känns inte som någon höjdare att de ska rida någon de är rädda för.. Måste nog ta en häst som inte ger någon utmaning. En sån som lär ut istället för att behöva läras..
Fast jag är väldigt sugen på honom fortfarande =) Han har ju trots allt ett bra psyke. Han flyger inte i luften för minsta grej och det är allt jag önskar efter att ha haft alldeles för många luftturer med Dandelion..
Ska nog fundera lite mer på det här. Det är ju ändå bara en hyrhäst som jag har gratis fram till den sista mars. GAH! Vad svårt det är! Kom gärna med synpunkter. Enligt hon som har honom nu så är han snäll i vanliga fall, men har tappat fattningen lite nu när han gått helt oriden på bete…
tycker inte det värkar som en bra häst, iallafall inte för dina små syrror.. och lymfagnit är inget att leka med, sådan häst ska inte tävlas, eller ridas hårt över huvud taget..

Ja, vad du berättar så verkar det väl inte vara den bästa hästen som ni behöver.
Jag tycker att du ska leta vidare. Inte bara ta första bästa hästen.

Men jag blev ju kär ;)
Fast förnuftet har övertaget just nu faktiskt.

Dessutom tycker jag lite synd om tjejen som har hyrt honom. Hon har betalat 12000 för att få hyra honom ett år och lämnar hon tillbaka honom tidigare så måste hon betala ytterligare 1000 kr i månaden för stallplats för honom…
Men jag vet att det inte är mitt problem. Men vill ju ändå gärna hjälpa till.

Man ska ju först och främst tänka på om det är en passande häst åt er, vilket jag tycker att det inte verkar vara.
Jag håller med ovanstående, du tog inte den andre för att dina syskon inte kan tävla hästen om några år, men det lär du ju inte kunna med den här heller. Eftersom den har lymfangit.
Visst hästar kan fånga ens hjärta av utseende osv. Men vi har ju ett bra exempel på det i stallet, att man inte alltid bara ska tänka på det.. Utan även vad man kan ha den till, att den ska vara snäll o pålitlig. Det har du ju sagt hela tiden:)
Du vet själv hur arg du blir varje gång dandelion inte gör som duvill, o visst det går över så fort han är snäll igen, efter nån dag. Men snart är du där igen .. Tror nog att du ska leta vidare, kanske är det ocå för att det här är den första som du liksom varit o provridit sen du började leta häst och kanske därför du känner såhär med.. :)

Jag vet att det ni säger är sant och jag kommer inte ta hästen, det är ju redan bestämt.
Det är bara det att det kändes som en perfekt häst i övrigt. Han är säkert jättesnäll när han inte har gått på bete med två ston som enda sällskap. Hade det inte varit för lymfangiten hade jag nog kunnat tänka mig att ta honom på prov i två veckor eller nåt bara för att se hur han beter sig när man ger honom lite tid. Så fort hon som ägde stallet tog över longeringen så blev han en annan häst. Efter ett rapp med spöet så började han lyssna och kom på att det inte var han som bestämde. Hon som har honom på foder nu var nog bara lite för snäll mot honom och då körde han över henne på en gång…
Varför lånar ingen ut friska oproblematiska hästar för? =/

#7# Jag gör ju det. *ler*

Vaddå för nån Gejsa?

#9# Min Gejsa och Sorro fast då ska han ju äta medicin. Men psyket är det inget fel på eller kroppsligt ju.

Vad är det för fel på Sorro? Och hur hög han? Trodde han var en riktigt stor häst, men han ser inte så stor ut på dina bilder?

Hi hi har inte du hängt med alls här verkar det som? Han är 158 cm och halvblod. Men har ju diarre så han måste gå på medicin i vinter. Hur mycket vet jag inte än. Man får laborera sig fram enl veterinären. Har ju haft annons på båda mina hästar men inte hitttat något som jag tycker passade. Han är ju bara 4 år så han är ingen nybörjarhäst. (Tänkte på din syster som också vill rida) Har just nu en medryttare som är en gammal halvblodsägare som tävlat lite i dressyr. Hon håller på och rider honom nu.

Jo, men nu när du säger det så är jag med =)
Har nog sett annons på honom också. Men som du säger, han är inte tillräckligt gammal, och inte heller tillräckligt stor =)