Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1936 ggr
Lexiia
3

Jävla otur... Laga ridbyxor...

Jag har precis börjat att rida, har en gudasnäll nordsvensk som man kan göra precis va man vill med utan att hon gör nått. Tar väl hand om en på ryggen å man behöver princip inte göra nått, bara sitta där å följa med. Visst kan hon vara lite slapp med att stanna men tror det beror mer på mig än på hästen.

När ja börja rida så red ja i mjukisbyxor å det va inte alls skönt, man åker kana i byxorna men i förrgår åkte ja till Hööks å köpte byxor, shortshaps, hjälm å noppriga vantar å det va riktig skillnad, nu va det inte helskodda byxor utan enbart skodda knän men va skönt det va att rida i "riktiga kläder".

Men innan vi red ut skulle ja hjälpa en kompis att brodda, ja lyckas riva sönder mina helt nya, bruna fina ridbyxor innan ja ens prova att rida i dom. Blev så arg, så ledsen på mig själv att ja inte hade bättre koll vart ja hade min kropp. Så igår satt jag med nål å tråd å försökte laga revan men byxorna är ju extremt elastiska å är osäker på om det verkligen håller.

Nu va det ju dom billiga byxorna, utgående sortiment och de sista i den storleken (tjock å kort, modell stoppad julskinka med dvärgben) så ja kan inte köpa nya om ja lyckas jobba ihop tillräkligt med pengar heller!

Har ni råkat ut för nått liknande?
Har ni lyckats laga ridbyxor? revan sitter på höger lår, ganska högt upp mot midjan å är bakom sömmen.

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

VildaVittra
1

Jag har inte haft sönder några ridbyxor, men däremot en helt ny jacka, genom att jag glömde kvar hundgodis i fickan efter att jag kom hem och en företagsam jycke skulle få tag på det.

Jag löste det så att jag broderade en stor blomma över hålet som jag stärkt med en bit tyg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VeronicaKahlbäck
1

Som #1 är inne på tror jag. Lappa med en rejäl lapp ökar hållbarheten!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Lexiia
0

#1 Jag vet inte hur många nya jackor eller "hundförarbyxor" som har blivit slaktade av schäfern för man glömt godis eller boll i dom eller vart oförsiktig med att inte hänga upp en splitter ny rosa specialbeställd väst från jamihundsport (1200:-) men det e ju ett helt annat tyg, det håller ju för att lagas då det inte stretchar som ridbyxorna, tycket bara att det va så himla klantigt av mig att inte se mig för å lyckats riva upp en stor reva på en spik som ja vet så väl sitter där! 😞

Lexiia
0

#2 men va för tyg ska ja lappa med? Detta är ju "nytt material" för mig och äger ingen symaskin eller vet nån som har.

VildaVittra
1

Det finns påstykningsbara laglappar som du fäster på baksidan med strykjärnet och sedan zig-zackar eller handsyr fast (zig-zacka även själva hålet). Sen på framsidan kan du sätta något sånt här för att dölja hålet om du inte vill brodera.

http://butik.e-slojd.se/laglapp-o-tygmarken/hast-rod-70mm-50mm/

http://www.textilpresentia.se/sybehor/laglappar-tygmarken/motiv-figurativa/hast-6-x-7-cm

Sådana du sätter på baksidan: http://www.textilpresentia.se/sybehor/laglappar-tygmarken/enfargade

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lexiia
0

Å tack så mycket! Ska genast in å shoppa!

Underbarn
1

Mamma har lagat mina stretchiga ridbyxor som är i minsta laget för mig men jag klämmer mig i dom och trots att jag drar och dom sitter åt så håller sömmen :) det är en reva i rumpan :) jag har andra ridbyxor också men dessa sitter bäst därför envisas jag med att ha dom hehe

Suskiv
1

Jag sydde med många täta stygn mina knäskodda superelastiska ridbyxor som fick hål i knät efter en avramling. Det såg inte snyggt ut, men de gick att använda.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Lexiia
0

Det ser inte så snyggt ut men de höll för en ridtur så ja hoppas de håller en stund till. Har beställt sån där lapp man stryker på som ja ska fästa på insidan som säkerhet :)