Travare som töltar?

Mitt sto töltar också, tölten är helt okej. Däremot så passar hon väldigt mycket när hon börjar bli lite trött och det gillar jag inte alls tyvärr!
*** Kärleken övervinner allt ***

Ett varmblod jag brukar rida töltar , om hon travar så sparkar hon bara backut.. Så jag är bara glad över att hon töltar!!

asså mitt vbl:P

Det är nog vanligare att dom töltar än passar tror jag, titta på en ringstart (heter ved väll när som inte springer bakom bil) på travet, dom hästar som ser ut att gå lite ojämnt dom har anlag för tölt så vad jag förstår så är det nog över hälften i alla fall. Pass kommer väl från den franskastammen om jag inte mins fel.
Det hade faktiskt varit kul att se en uppvisning i alla gångarter med varmblodstravare, typ en kadrilj någon gång 
Visst hade det varit kanon att få visa upp alla våra fantastiska f.d travare o hur duktiga de är.
Något att tänka på, helt klart.

min travare töltar också!

Min travar med bestämda steg, punkt slut. ;)
Hahaha
Jag tror att LYkka töltar.. Hon får skiiiiithöga framben, kan bero på att hon är så tänd, men det känt så himla konstigt ibland..

#7 tack, jag brukar bara spela på dom ibland ; )
Min gmale travare tölta, fast hon gjorde itne det rent. Om man höll på henne, nästan smyghöll, så gick hon jämnare men fick hon gå på så blev dne väldans obekväm och kunde gå över i passgång.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ingen som har en bild på hur de ser ut när de töltar?

hejsan, jag ska antagligen köpa ett vbl sto på 10 år, hon töltar/passar vilket jag inte tycker är okej… är det nån som tror att det skulle kunna funka att träna bort det? jag har fått henne att trava 5-10 meter, sen lägger ho av… tks för svar. Jennifer

#14 Vi jobbar stenhårt med att få bort passen (hon töltar mycket sällan). Hon passar när hon blir stressad eller trött. Då bryter vi snabbt av till skritt och gör lite annat ett tag, små o stora volter, mycket halvhalter, tempoväxlingar mm sedan försöker vi oss på att trava igen. Passar hon då så bryter vi av igen och så kan vi hålla på länge. Och det har gått riktigt bra, så visst går det, men det är inte roligt att jobba bort!!

Vänta nu träna bort tölt och pass
men är det inte bättre att lära hästen utföra det under kommando, som man ber hästen galoppera eller trava. Att travaren har fler gångarter skulle jag se som en tillgång likadant som Islandshästen har fem gångarter. Se det inte som ett fel utan som en extra krydda och skaffa gärna en tränare som förstår tölt och pass 

Tölten behåller jag gärna, men eftersom passen är något som kommer när hon är trött eller uppspelt så tycker jag bara att den är såå störande. Kunde jag få henne att passa på kommando så skulle jag nog göra det, men pass och tölt är inte min starka sida… Den enda erfarenhet jag har av tölt är på turridningar med islänningar och då har jag inte gjort något alls, hästen töltar liksom när de andra gör det ;-) En härlig gångart däremot… Men om någon känner sig manad att utveckla min Follys pass o tölt… VÄLKOMMEN HIT 
Håller med dig, Lorita att vi istället ska vara glada att vi har mångsidiga hästar. En extra gångart är väl inte fy skam. Min häst travar när jag ber han om det, töltar då jag vill det o galopperar när jag vill han ska det. Alltså med skritt har han 4 rena gångarter, som jag tycker är jättetrevligt. Skulle aldrig vilja träna bort detta utan tycker det är kanon m tölten.
jag läste en gång för länge sen att passen är energisparande?
någon som vet?

franska travare skall man kunna plocka fram tölten på, så det kan stämma

okej, tyvärr ser jag inte den 4 gångarten som en "extra krydda" jag vill ha en ren trav, men vi får se hur hästen utvecklar sig när jag tar henne på prov. tack! Vh Jennifer
Jag har hört att man kan lära alla hästar att tölta, men det är bara isisarna som kan passgång… Men kanske har fel

många travhästar går passgång…min gjorde det senast idag.

#22 det har jag ochså funderat på, om det inte bara är islandshästar så borde man kuna lära alla hästar, eller?
Min polle töltar om man håller för hårt i tyglarna när man fattar galopp. Det upptäkte jag när en var och provred honom. Hon fick honom inte i galopp för hon höll för hårt så han fick ingen frihet fram så då töltata han istället=) har tästat själv några gånger men har inte vågat ta i för hårt :P

Kan någon förklara hur man fattar tölt, inget man lär sig på vanliga ridskolan:P

har inte vad jag vet töltat nån gång, men passgång brukar ena vbl-hingsten gå över i ständigt! E:Mack Lobell UE: Nevele Pride.. Först blir det pass, sen galopp.. syynd, han är så braaa i travet annars!
Jag provred ett varmblod som töltade :)

Har faktiskt aldrig hört talas om att varmblod skulle tölta men däremot passa. Är inte bara islänningar som kan passa. Bl.a Rocky Mountainponnyn, Kabardinhästen och Basjkirhäst har även gåmgarten.

vet en travare som passade(hingst e.smasher u.fine crown tro jag de var^^), de var lite läskigt de var några år sen och man var itne så duktigt, heltplötsligt kunde han slå om traven till pass(tro de var när han var trött) vi red ju lätt och de kändes liksom skumt att rida lätt då (var ganska liten då)^^
Det tävlas i passgång i USA,
http://www.oddsonracing.com/docs/LegendhorseofthemonthJULY2007GovernorSkipper.cfm
Tölt har många travare.Ni som har travare varför inte träna för en gångartstränare.Dom vet hur man får fram rena gångarter.Travarna är ju avlade på en gångart,att det skall gå fort att trava.Galoppörerna på galopp, passarna på pass.I vilket fall som helst det är härliga hästar.
Vi har ett gotlandsruss på gården. När hon kommer fram i riktigt snabbtrav så känns det som tölt helt underbart.

#31 Jag ska faktiskt på en föreläsning nu om gångarter, då speciellt tölten på travarna…
Återkommer mer sedan med hur jag tyckte det var =)

Många travare "töltar" inte utan dom går i en väldigt snabb pass :) Mkt bekvämare för dom.

#34 Fast väldigt många vbl töltar också :)

min Skorpan kan få för sig att tölta om han är het och vill iväg men jag håller in honom…. skulle gärna plocka fram tölten på honom men just nu finns det så mycket annat att träna på….

jag brukar rida på isisar emellanåt som är väldigt välridna så och den tjejen har lärt mig om tölt . om en häst ska kunn atölta rent och långa sträckor krävs bra kondition och ryggmuskler så man får aldrig be om mer än vad hästen klarar av…( som med all gångartsträning
) om man nu vill lära sin häst det…

Hade för en del år sedan ett varmblod som var fem-gångare och som framförallt var helt stabil i tölten. Det var naturligtvis väldigt trevligt när jag red men kunde va en stor nackdel på banan då han kunde ha svårt att "ta sig ur" tölten igen - bara att köra startgalopp och ta traven därifrån…
"Fattade" tölten från skritt genom att göra typ en halv galoppfattning och från trav genom att sitta, sakta ned men samtidigt driva lite framåt.
Men funkar väl bara om de har tölten naturligt.