Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1226 ggr
davidia
0

fick 500 kg silage

jag fick en bal 500 kg silage.blött alltså.har aldrig provat detta till mina hästar.vet inte ens om dom äter det.men hur länge hå¨ller sig den när jag öppnat den?hur mycket ska dom ha av den eftersom dom ska ha mer av dettaän av vanligt hö..

Mandysan
0

Vad är det för några värden?

Men minst 2 kg silage/ 100 kg häst. Men helst mer.

davidia
0

vet tyvärr inte vad det är för värden.vet inte ens om bonden fixar med sånt..

Mandysan
0

#2 Okej, men om hästen väger tex 500 kg skulle jag ge ca 12 kg silage…

davidia
0

mina får bara hö på kvällen just nu då eftersom dom går ute ifrån morgon till kväll.vet du vad länge det håller sig när man öppnat balen?

Mandysan
0

Max 1 vecka om det står svalt, gärna i skugga.

mazze
0

Nu när det är så varmt ska man göra av med hösilage inom några dagar.

davidia
0

ok.då får jag kassta nästan hela balen då…

gejsa
0

Men vänta med att öppna den tills dom stallas in. Fast eg är det inte bra att byta fram och tillbaka det blir ju ett foderbyte. Sedan är silage så blött så det kanske ligger på ca 35-40 i ts-halt ett bete ligger på 15-20 %. Så det blir bra mycket du ska ge om dom inte äter något gräs eller hö då. Ett ex 4-7 kg är lika mycket som 1,2 kg torrt hö på 84 %,

[Lill-Jonna]
0

oj:(

davidia
0

men jag får inte tag på nått vanligt hö just nu…..

Ove-D
0

Har betet tagit slut?

davidia
0

nej betet har inte tagit slut men hästarna står inne på natten.

Ove-D
0

#12 varför står de inne?

Jag skulle inte rekommendera att bara ge en bal med silage bara för att man fått det… tänk vilken omställning det blir för tarmen när de först ska vänja sig vid det under två veckor för att sedan under ca två veckor vänjas vid något annat… Jag får det inte att gå ihop… Eller ska hi ha silage från samma leverantör senare med? Eller hur hade ni tänkt?

Jag har haft ett sto som var känslig för foderbyte. Jag var tvungen att succesivt blanda in nytt foder (en höleverans från en annn höleverans) under MINST två veckors tid. Det är allså samma fodersort men kan vara från olika ängar med olika innehåll. Det gäller att planera väl när man har häst! Allt från foder till träning och hovvård…

Ove-D
0

#4 mina får bara hö på kvällen just nu då eftersom dom går ute ifrån morgon till kväll.vet du vad länge det håller sig när man öppnat balen?

Jag skulle råda dig till att släppa dem på bete igen så de har att äta hela tiden och låta bli silagebalen. Om den öppnas nu när det är sommar så räkna att den håller sig i 3-4 dagar, sedan börjar den bli dålig och då är risken att hästarna blir sjuka istället…

gejsa
0

#14# Håller med dig till fullo.

#12# Hö borde du väl kunna hitta någonstans. Har du en trp så får du ju in bra många balar i stället för att ge silage.

davidia
0

idag fick jag tag på en vanlig rundbal med tort hö.så nu har jag ett tag igen.vi ska fortsätta att köpa där sen.jag har aldrig provat blött silage.men har funderat på att börja anv'ända det istället då jag har en häst som är känslig för damm.

gejsa
0

Ja, men då är det nog bättre att du köper hösilage. Ensilage är så blött för hästar. Det är inte bra för deras magar.

davidia
0

såg nu när jag var och sprätte upp den att den var väldigt dammig……..åhhh blir tokig.finns aldrig nått som kan vara bra ju…så nu får jag stå och vattna det så då kan jag inte köpa därifrån heller sen..

gejsa
0

Rundbalshö brukar ha en tendens att vara väldigt dammigt. Köper det aldrig. Var det inplastat rundbalshö?

davidia
0

nej det var nät runt den

Lorita
0

#20 nätt är det alltid om det inte är för blött kan man fluffa upp det och låta det torka luftigt i en box eller så……så gör jag för jag har ju bara fyra hästar. Nu är mitt inplastat hö nästan i år vi hade sådan tur att skörden blev dom två dagar det inte regnade något denna sommar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

davidia
0

jag har rullat in den i stallet och ska ta isär det och lägga det i den tredje boxen jag har.

gejsa
0

#21# Det är inte blött. Det är torrt hö som dammar skrev hon.

davidia
0

jag hängde inte heller med på det du skrev lorita.det höet jag köpt nu är tort hö.som varit inplastat i nät.men ska kasta runt det lite och vattna på det.

Kristina-
0

Silage är väl bara för kossor ? Hösilage däremot ger man hästar.

Lorita
0

Nej du ska inte vattna det du ska sprida ut det och försöka få det att torka fluffa det……..jag skrev ett T för mycket i nät

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

DojoKelder
0

#26 men alltså som jag fattade det så va denna balen nu TORRT hö som dammade istället.. därför hon ville vattna.

davidia
0

ja det höet jag köpt är snustort.och jag brukar vattna damens hö innan hon får det i sin box.eftersom hon är känslig mot damm.

Molla
0

Svår att hitta helt dammfritt hö. Vi får också vattna till vissa hästar.

DojoKelder
0

men lite utanför tråden.. om ett hö dammar (lite vet ju jag med att allt hö damma) är inte det ett tecken på att det inte är så bra??

gejsa
0

Om det dammar mycket är det ju mögel bl a. Man kan ju aldrig få helt dammfritt  hö heller.

Molla
0

Men har man mögel i höt blir ju dammet mer tjockt, eller vad man ska säga. Det luktar unket och man ser rätt snart vart i höt möglet är, det syns på stråna.

gejsa
0

#32# Det beror ju på hur mycket mögel det är och om det torkat in. Nytt mögel är ju på ett annat sätt. Svårt att förklara i ord.

Molla
0

Ja, jag vet…går inte att förklara i ord. Satt och klurade ett tag, men fick inte de rätta orden på det iaf.

Nåt som är sannt är ju att det är asträligt att få få mögel i höt! Ledsen

Trodde förresten också att silage var till kor och höensilage gick till hästar… Och sen lucktar ju silage så asäckligt!

davidia
0

jag vet många som använder silage till hästar.men jag håller med om att det luktar apa.

Strumpan
0

Glöm inteatt succisivt vänja hästen, typ 80%hö och 20% ensilage, öka sedan ensilaget mer och mer det är jätteviktigt för magen. Det tar ca 2v att vänja hästen. Sen kan jag rekommendera ensilage för hosthästar

Mvh Jenny

Molla
0

Är det någon skillnad på ensilage och silage? Samma sak?

davidia
0

silage är blött hö och ensilage  är tort hö.

gejsa
0

Större risk att få en sjuk häst också. Det är många hästar som blivit dåliga i magen av hösilage. Mina hästar fick lite blötare hösilage kanske 45 % i ts-halt på prov men det ville dom inte ens ha.

Kristina-
0

#38 Där har du nog fel ! Egentligen kallas allt för Ensilage, men på senare tid har det blivit modern att kalla det torrare Ensilaget för Hösilage och det riktigt blöta för Ensilage eller bara silage.

gejsa
0

Att ha olika namn på hösilage och ensilage är ju mer för att ha ett riktmärke på hur blött det är.