Djur i öronen
Hej!
Min häst har fått konstiga små kryp i öronen, det är hel-sårigt.
Ser ut som om dom äter upp öronen.
Någon som varit med om detta? Som vet vad det är och hur man behandlar det?
Mvh ABC123.

Ring veterinär omgående. Kanske är öronkvalster som hundar och katter får. Det måste ju bort iaf.
Hej!
#1: Tack SÅ mycket för att du svarade. Ska göra det, inte bara min häst som har det så nämligen. Smittar det?
Använde Switch (tror jag det heter) på min häst igår. tycker dock det har minskat lite.
Iallafall, dessa inskter ser ut som miniatyr flugor, med små små vingar!
Mvh ABC123.

Usch har aldrig hört det. Om dom kan flyga så kan dom väl flyga till nästa häst öron med. Men du tog väl inte switch i öronen? Tror att en vet måste göra rent det åt er.
e de inte bara knott då?
Massor i hästar mitt stall som har småsår i öronen me knott i..
/Elin

Kan knotten vara i öronen då elin? Knott fick jag se en gång i manen på gejsa. När man drog över manen så flög dom upp alldeles tjockt av dom. Hon gick ute då dygnet runt.
Hej!
#3: Nej, självklart, inget Switch i öronen :) Men på ryggraden.
#4: Tror du det?
Mvh ABC123.
#6 jag vet inte, ba en tanke. Har du möjlighet o ta kort? :)
/Elin
Hej!
#7: Just nu har jag tyvärr ingen kamera. Och det kommer inte synas med mobilen.
Men så fort jag har en kamera så ska jag ta kort.
Mvh ABC123.

Ring vet.! så får dem kolla upp vad det är.. kan ju behöva behandlas ordentligt.

Vi har oxå haft sånt i vårat stall, alla hästarna hade de . Men de försvann efter några dagar :S :P
Vet MÅNGA hästar som har det så, lill-jonna klia så mycket så att hon förstör öronen, dom dumma krypen gör så det kliar. En shettis jag känner tog vi oh tvätta med en svamp i öronen och tog sen ett medel och la på. GUD så mycket kryp, dom översta försvann sen kom där JÄTTEmånga utkrypande som hade varit långt in i öronen :(

Jag har aldrig hört att några andra djur kan vara i öronen hos hästar. Så ring vet.

Vi har jätteproblem med miniflugor som bits här, hästarna skakar på huvudet hela tiden och tar man i öronen får man blodfläckar på sig.
Först fattade vi inte vad det var och vet. tittade på min unghäst men kunde inte förstå vad det var. Sen fattade vi ju att det var dessa flugor som man knappt ser.
Flera jag känner har också problem med det men inte hittat ngt sätt att få bort dom på. Jag använder flughuvor med öron och när jag rider ut har jag "tävlingsmössa". Förra året använde jag nåt naturligt flugmedel som luktade citron och tog en svamp och blötte ner öronhåren. Jag tror inte att det går att göra mycket mer :/

Miniflugor??? Har jag aldrig hört.

#14 Finns inte överallt. Min syster tyckte först jag snackade strunt för hon hade aldrig varit med om något sådant. Men både min dressyrtränare och jag, som bor i samma område har problem. Har nog med klimatet att göra…

Vilken tur då! För vad jag vet så finns dom inte här iaf. :)Var bor du?
arne har väldiga problem med dom där knotten som flyger in i öronen.men skaffa flughuva med öron på så håller dom sig utanför öronen:)

#16 N. Skåne i Hässleholm i Aska :D
Vi bor lite på höjd, dom borde ju trivas där det är blött/fuktigt(?)

vi har också ty miniflugor hos oss som flyger in i hästarnas öron. och hästarna har massa sår i öronen men nu har vi alltid flug luvor på :D

Men är det knott ni menar i stället för miniflugor?
Min Nikita va plågat med att knott kröp inn i öronen med.. jag köpte sådan huva med öronskydd och hon va lycklig äfter 2a dagen med den..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Lilla tvigge tvestjärt bor i mormors öra.. *sjunger*
Hahaha.. Kunde inte låta bli.. ^^
Men usch, det lät inte så kul.. :/
Hej!
Kan ju medela att min flughuva med öron är sönder, min häst bara tar sönder den.
Mvh ABC123.

gejsa, här hemma har vi med miniflugor. de är kanske en halvcm stora…

Jasså, som sätter sig i öronen på hästarna? Eller på hela kroppen? Har ni aldrig haft det förr om åren?

har inte lagt märke till de kring hästarna just. men här hemma. har ine sett dem tidigare.