Sätta under sig?
Har stött på problem med en ponny som jag hjälper till med. Det är ett sexårigt russ, inriden, inkörd och under utbildning. Hon går i fin form, bär mig med ryggen. Men… Grejen är den att hon inte sätter under sig bakbenen. Man känner att hon inte gör det när man sitter på, och ser det i hovavtrycken väldigt tydligt med. Det är inte så att hon trampar över framhovarna utan det skiljer ca 10-15 cm mellan hovavtrycken. Detta syns tydligt vid annan hantering också såsom tömkörning, körning, longering och även ute i hagen. Jag misstänker att hon har väldigt korta bakbensmuskler. Hon vill inte att man ska stretcha bakbenen heller. Hur får man mer undertramp? Jag har läst att man ska longera/tömkörning med ett sådant rep bakom bakbenen (vet inte vad det heter?), brukar ni göra det? Jag har aldrig använt något sånt vid longering eller tömkörning så jag vet inte vad jag ska tycka om det.
-Bättre ökänd än okänd
Rep runt bakkärran har en tendens att kunna såga hästen i munnen, iallafall om repet går till bettet. Vet tyvärr inte hur man tränar upp det, men min spontana tanke är klättring och andra gymnastiska övningar, vet dock inte om det fungerar eller ej.
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
Kolla så att hästen är frisk och ingen låsning eller liknande
Bommar på marken gör att hästen åkte gå i samma avtrampa som fram
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Russ som ras är inte de med de bästa övertrampen så man ska vara försiktig med inspänningar så man inte får en ponny som bara knäpper av nacken.
Den typ av inspänning som du frågar om skulle jag absolut inte rekommendera. Där får du inte en mjuk häst med bra steg.
Annars är vanlig tömkörning på volt bra för att få ponnyn att bära sig ordentligt. Titta mer på hur ryggen arbetar än på hur själva steget ser ut. Alla hästar har inte ett bra övertramp. (och som sagt det är inte något man kan skapa genom inspänning. Snarare tvärtom.)
För att "stretcha" bakdelen och få bättre rörelseutrymme för bakdelen så är att lära hästen backa ordentligt och rakt en effektiv metod, den skall börjas från backen innan man sitter upp så småningom och lär in den från ryggen. Det är viktigt att hästen så småningom INTE hänger i tygeln när man gör detta och att hästen backar rakt. Lär hästen att trampa över sidvärtes från backen först sedan från ryggen detta ger en mycket "friare" bakdel som kan flytta sig i alla riktningar och lär hästen balans kontroll på bakdelen så den inte behöver vara rädd för att falla och därigenom inte vilja trampa in under sig. Små volter med "tagen bakdel" dvs bakdelen går utanför framhovarnas spår, detta hjälper hästen att kontrollera bakdelen i "offsett". Viktigt att göra lika på båda sidorna, normalt så är en sida sämre men gör ändå inte mer på den sidan utan lika mycket på båda sidorna. Varnar bara för att dessa övningar är jobbiga för en häst som inte kan detta så OM hästen har fysiska problem så brukar dom visa sig när man gör detta och i allvarligare fall så kan hästen hota därför att det är besvärligt att utföra detta. Så ta det långsamt och varligt så det får ta tid och hästen får vänja sig vid den nya ansträngningen. Att få ut riktigt bra saker av detta tar >6månader så ha tålamod. Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"