Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 975 ggr
Trongutten
0

Konstig hälta

Jag behöver nu hjälp! Sedan i slutet på sommaren har min häst inte varit sig lik, när man travar honom uppsutten så travar han inte rent, han liksom "hoppar" med framdelen. Fortsätter man ändå att trava så försöker han att slänga av en. Från marken är han ovillig att springa i vänster varv på volt vid longering. Skritta uppsuttet är inga problem. Han har blivit genomgången av veterinär och fick antiinflammatoriskt i två veckor utan resultat. Han har blivit genomgången av equiterapeut och det blev en ytterst liten skillnad och sedan kom allt tillbaka igen. Han har fått tre laserbehandlingar med endast små resultat. Vi ska självklart ta kontakt med veterinär igen, men tänkte om det är någon av er som kan ha en aning om vad det är, kanske era hästar haft samma problem?

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Underbarn
0

Har ni röntgat? Har han fått vila sedan dess? Har ni bedövat några områden i leder för att se om något händer? Eftersom han "hoppar med framdelen" kanske det kam vara något med bogen?

Uss
0

Om hältan inte värms ur under ridpasset är det förmodligen inte muskelrelaterat utan i en led som det sitter. Hältor visar sig lättast i trav på volt. Voltarbete eller öht böjda spår frestar på kotlederna eftersom de inte kan röra sig åt sidan och kotleden anses ju vara hästens svagaste punkt och är den led som är mest drabbad, så ska man gissa vad hältan beror på så får det bli kotledsinflammation. Kan ju vara flera orsaker; vi hade en häst som var halt på tre ben när vi kom till vet (han "hoppade" också igång och visade bara hälta i traven) den primära orsaken satt nog i ena kotan fram, det andra var överbelastningar när han försökte kompensera smärtan.

Underbarn
0

Min häst hade också hälta på tre ben (främst) och första vet kunde inte hitta orsaken/vart det kom från. Vi bedövade flera områden utan resultat. Efter smärtstillande i ett par veckor fann vi hälta på alla 4 och ny vet kom fram till kotledsinflammation (efter att bedövat området) båda bak. Fram var det troligtvis "fångkänning" som snabbt blev bra med metacam. :) Hans hälta syntes iaf enbart i trav och främst böjt spår.

Gronstedt
0

Röntga hela hästen, inklusive ryggen, och kolla tänderna.

Underbarn
1

#4 nyfiken bara men varför skulle tänderna kunna vara problemet om det är hälta /orent i endast trav och på volt? :)

Trongutten
0

#4 Han går på hackamore så tänderna är det inte, de kollas även varje år.

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Gronstedt
0

#5: Problem med tänderna/smärta i munnen kan ge spänningar i nacken som kan ge spänningar i ryggen som kan ge rörelsestörningar (som i sin tur kan ge belastningshältor).

#6: Hästar kan få tandproblem även utan bett. Men bra att han kollas!

majaliten
0

Hackamore kan nästan va värre en bett de trycker ihop käkarna ganska rejält