Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4330 ggr
Amyenterprice
0

Fullcheek bett?

Vad har ett bett med parerstänger för funktion eller vad jag ska säga? 

Hoppas att ni förstår min fråga.. 

Tacksam för svar(:

jiithra
0

Ett bett med parerstänger hindrar dels så att bettringen hamnar i munnen på hästen om man drar i ena tygeln(vilket kan hända om hästen t.ex börjar skena, blir skrämd eller liknande), sen så får den med även yttersidan om man tar i innertygeln.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Peppe
0

Fullcheckbett är precis som ett tränsbett, men är tydligare i styrningen eftersom det även "puttar" huvudet i rätt riktning. Ett mycket bra bett till unghästar.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Praefatio
0

Man får en liknande funktion med vanliga bettplattor för övrigt :)

Amyenterprice
0

#1 Aha, nu förstår jag!(: #2 hört att är bra till unghästar!

Underbarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett fullcheek för att bettringarna inte ska åka igenom i munnen (bettplattor är fult) eftersom min häst dels är jätte glupsk och rätt som det är drar han iväg med huvudet för att äta gräs eller löv/det han kommer åt (vi rider i skogen) och han slutar inte även om man driver eller använder spöet så då får man styra bort huvudet (bettet gör det även tydligare) :) Och jag leder han alltid i kedja med grimman av samma anledning (han drar iväg och man får inte stopp på han utan bett eller kedja) och när jag inte har grimma är det då bra att ha fullcheek bettet när jag leder han för rätt som det är sticker han undan och då håller jag i tyglarna och bettet dras då med och ringarna in genom munnen… Då blir det bättre med stänger som håller allt på plats :) Ridmässigt känner jag annars ingen skillnad, lite tydligare vid tygeltag.