Rollkur
Vet inte om det finns någon sån här tråd men jag skapar en ändå. ´ Ville bara höra vad ni tycker om Rollkur?
Själv tycker jag det är hemskt.
Att gå med mulen in i bogen är inte naturligt för en häst.Man kan ibland se en häst i hagen som "visar" upp sig och går i form med lodrätt nosrygg och trampa under sig och bär sig bra. Då måste väll ändå det va det bästa för hästen, om den gör den naturlig i hagen. När hästen går med huvudet där nere är inte huvudet den högsta punkten. Och om hästarna vill visa att dom är underlägsna i det vilda håller dom huvudet lågt, så dom måste ju känna sig underlägsna. I Classisk dressyr så går hästen i en naturlig vinkel och bär sig med ryggen och bakbenen med rolllkur ligger tyngd punkten för långt fram och hästen .får all tyngd på framdelen. Och eftersom hästen har mest muskler i bakdelen är det väll mest loigiskt att den får bara sig med den. det är där motern sitter. Folk säger " Allt handlar om bakbenen" Men varför behöver man ens andvända tyglarna för att få hästen på tygel ? Dom allra flesta är väldigt måna om sina hästar, men det finns undantag och det måste man fatta och inte bara blunda för det. Hästarna gör allt för oss, Så låt dom ha det så naturligt som möjligt. ´ Anything forced or misunderstood cannever be beautiful - Xenophon
------------------------------------------------------------------------Denna filmen tycker jag verkligen ni ska se, Det förendrar en verkligen.
Se den!! http://www.youtube.com/watch?v=jB-27upuUVY&mode=related&search=
´ Denna filmen måste ni också se, den är super häftigt. Otroligt!!
http://www.youtube.com/watch?v=nCHtXDreH_0
´ Monty robert Metoder är också något jag kan rekomendera starkt.
Monty Roberts är en idiot i mina ögon… Och rollkur är fel.

Jag orkade inte läsa hela din text, blev för långt utan radbyte för mina ögon…
Men är med Slo på den här. M Roberts är inte att lita på, ljuger och säger alldeles för mkt underliga saker.
Och Rollkur eller hyperflexion är väldigt fel.
#1 Vad har Monty gjort nu??
Håller helt med om att rollkur är helt fel
Det finns ingen anledning att sitta och rida hästen med hakan i bringan. Däremot förstår jag inte hysterin om nosens exakta placering…

Gillar inte heller monty riktigt..
Men nej, rollkur är fel tkr ja.

är det jag som är helt lost eller vad är rollkur?
#7 det är något som många stora dressy ryttare gör, häster går bakom handen, med mulen mot bringan istället för lodreätt som är koreckt vinkel, det ser hämskt ut
Ex Rollkur:
http://www.eurodressage.com/images/news_dr_rollkur.jpg
http://www.sustainabledressage.com/rollkur/schrijer/366_6704.jpg
http://www.horsemanpro.com/images3/shrto-deep.jpg
Ex lodrätt:
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/H/Hannover,%20Martina/Position/Title%20Pic.jpg
mer rollkur
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not/nijmegen_forward.gif
riktig form tjejen med svart häst den bilden är fin.
http://www.nobynas.se/klassisk%20ridkonst.htm
hoppas du fick hjälp nu

Hästen går inte bara bakom hand, utan ofta också förböjd.. man drar alltså hästen in bakom lod och åt sidorna…
Det sägs att stretcha och mjuka upp hästen så uppvärmingen tar kortare tid, men jag anser att man får mycket mer ut av att rida ned hästen med den tiden det faktisk tar enn att tvinga ned hästen på detta vis. Sen får heller uppvärmingen ta den tiden det tar tycker jag.. rollkur anser jag är helt onödigt iaf.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#2 Vad är det med Monty Roberts ? Ljuger han?jag har ingn uppfattning alls om honom men jag vet att nåra av mina kompisar diggar honom kan va bra att veta om han är en bluff!!!
hade aldrig sett Rollkur…håller med om det verkar galet

Rita.S, menar du på att rollkur skulle vara en anlending till att få framridningen att ta kortare tid enligt personer som håller på med det då rå…?
För lustigt är det ju att större delen av alla holländrarna som sitter på holländska mästerskapsframridningen rider fram i sisådär 3h…
- Gå fortare på framridningen? Näääää
Genväg däremot i själva utbildningen utav hästen och för ryttaren - JA. Lätt sätt att slippa ta ansvar själv, slippa jobba på sig själv och lära sig Rida och istället häjnga upp hästen på en krok.
Monty är allmänt känd för att ha uttalat en hel drös med lögner, både i väldigt stora samanhang, så som om familj, sin uppväxt, i böcker, i träning utav hästar osv osv. Han uttrycker sig enligt mig även väldigt klumpigt offentligt om precis alla andra. Är medveten om att jag själv gör det ;), men som lilla Lisa i skogen så är det en helt annan sak än att sitta och göra det i tidningar som stor kändis och namn…
Han kan mkt väll ha bra hand med hästar, men när han ljuger även om vad han gör med dem så sjunker han rätt mkt i mina ögon…

Jag tror inte Monty ljuger om sin uppväxt. Och varför skulle han?
Han har ju iaf bevisat att han klarar av hästar genom att låta dom själva välja och han rör ju knappt dom! Hans metoder funkar, en del använder jag ju själv och det funkar verkligen om man gör det rätt.

Det där mer rollkur såg inte trevligt ut :O

jag vet Texten blev lite konstig. xD
Har ni sett båda Filmerna ? dom är skit bra -------------------------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=jB-27upuUVY&mode=related&search=
-----------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=nCHtXDreH_0
---------------------------------------------------------
Monty roberts metoder FUNKAR! jag va och såg honom på flyinge, Och han jobbade med en häst från mitt stall som var livrädd för transporter dom fick verkligen inte in honom. Och efetr 20 minuter gick hästen självmant in i transporten. Så han måste väll göra rätt ?, annars hade ju hästen aldrig följt med honom. jag har själv gjort Join up med min häst. det och är helt underbart. dert funkar verkligen. hästen kommer till dig för att den vill det och den väljer att göra det. Inte för att det måste.
#12 jag menar ingenting själv, det är det skäl jag har fått uppgivit för att använda rollkur överhuvudtaget, när jag frågat folk jag vet använder detta.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag håller med snuttan o slo…

Han skulle mkt väll kunna ljuga för mer uppmärksamhet och framförallt PENGAR ;)
Är ju flertalet personer som gått fram och säger detsamma. Slo som nog har mer koll än jag
hur är det, Är han stämd, eller Försöker de stäma honom?
Jag förnekar inte att han kanske mkt väll har bra hand med hästar.
Men jag tål inte att han ljuger för publiken och håller inne hälften utav det han gör när han jobbar med hästarna, så som att han jobbar med hästarna innan de visas första gången (ngt som han ljuger om rakt ut), att han därför heller inte ärlig emot publiken då de inte får se allt arbete, utan tror han gör mer magic än vad han gör.. Att han fångar vildhästar, tänjer de, släper ut den och sedan låtsas att det är en vildhäst som aldrig haft kontakt med människor? Varför inte vara ärlig? Känner han sig själv inte nog duktig som han är? Eller blir det bättre show utav det så att han kanske kan få mer pengar och leva på det..?

#18 Även om han hade ljugit om sin barndom ( vi vet ju inte om det är sant) så är det ju inte hans barndom vi är intresserade av !? det är ju han metod och hand med hsten. och den är ju riktigt bra. varför inte bara då strunta i om han ljuger eller inte om sin barndom ? Du kan ju inte veta säkert. och bara lära sig av honom så man kan bli bättre med hästar ?

Ok, även om man bortser ifrån barndoms-delen (vilket även har med hans kontakt med hästar att göra ;)) så ljuger han om hästar och övht för sin publik. Han försvårar för dem och framhäver sig själv som bättre än vad han är.

Tråkigt när man ser dessa filmer och upptäcker att det är så många av de "duktiga" ryttarna på ridskolan som rider hästarna på detta vis och får beröm över det!! Helt sjukt!!!
T.o.m. Ridskolechefen rider hästen så här och tycker han är jätteduktig när han lyckas få hästen att "gå i form" efter 2 min….suck!!!

Det är ju rejält svårt att rida korrekt, både bara att själv göra rätt och sedan få hästen att gå korrekt… Så det är hemskt hemskt lätt att börja fuska eller missa att hästen kanske inte går så bra…
Jag har mkt väll förståelse för att det är svårt, jag gör typ aldrig särskilt rätt 
Men att med egen vilja sitta och göra grova fel eller inte ens sträva efter bättre ridning (hur kan man prioritera bort hästen på det viset?) det har jag väldigt svårt för… För då har man ju prioriterar bort hästens hälsa i det långa loppet och övht hästens välmäående phyksikt som fyskiskt. Och hur kan man förvänta sig att hästen ska kunna utföra saker när man själv inte jobbar på att sitta korrekt eller tvingar in den i en form där den inte kan röra sig på ett fritt sätt? :S Jag har väldigt svårt för tränare eller ryttare som sitter och jobbar hästen och ber den göra tempoväxlingar, gångarsbyten, halter och svänga när ryttaren inte har en aning om vad den gör med sin egen kropp *spysmiley?*

# 20 han "försvårade" inte hästen an jobbade med från vårt stall. :/ Men alla har olika uppfattningar :D
Gillar inte heller rollkur. har inte förstått varför man ska dra så mycket i munnen på hästen.
Det som förvånar mig är diskutionen om Monty Roberts, att ni dömer ut honom innan ni varit i någon egen personlig kontakt med honom, sett honom hantera någon häst live eller liknande. Både slo och snuttan dömer honom på hörsägen från vad ni hört någonstans av någon. den vilda mustangen som han fångade finns på film, Shy boy hästen som kom in från det vilda.
Jag har inte sett honom live men sett film och läst böcker av honom och Kelly Marks, jag har gillat det jag sett och läst.
#24 Och det som förvånar mig är att du tar förgivet att de inte har haft nån kontakt med dem, utan att ta reda på det först.. ;)
Har bestämt för mig att Snuttan har vart 'backstage' på nån Monty Roberts clinic eller hur det var.. Så det är nog därifrån hon har fått att han ljuger. ;)
Kan ju inte direkt påstå att jag tycker rollkur ser trevligt ut, men har ingen direkt koll på det och är inte intresserad av det heller, då jag inte är i nån direkt kontakt med den världen om man säger så.. Monty Roberts kan jag inte säga så mycket om heller, mer än att han inte intresserar mig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#25 jag kan inte läsa mig till att de har haft någon personlig kontakt eller varit på någon clinc med Monty Roberts i deras inlägg, utan bara påstår att han är idiot och ljuger. Jag har ingen anning om han är en idiot eller ljuger bättre än en travhäst travar men jag gillar det JAG har läst och sett på film, en lugn hantering av häst.
Nej inte här, men jag vet att Snuttan har skrivit det tidigare i nån tråd där han diskuterades.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#26 Jag och Snuttan har också diskuterat Monty, och hon har varit och hjälpt till backstage på en av Monty´s clinics, ja. Vill hon tilläga nått så låter jag henne göra det själv =)

Alex å Pippa är rätt, jag har varit med som hästskötare bakom på en M Roberts clinic.
Jag tycker det är lutsigt att han där tränade hästarna ett par dagar i förväg för att sedan inför publiken säga att det var första gången han träffade hästarna när han kom ut på scen..? Och det är Inte översättningsproblem, både Snuttan & Monty har bra engelska :P
Hur ska folk kunna lära sig när han inte är ärlig, utan gör stor del utav de första stegen om inte flera steg, som publiken inte får se? Och varför ljuga? Är inte något fel på att gör förarbete innan för att få mer tid på scen, men varför inte bara säga det och säga vad man gjort? Nu missade ju publiken en massa som jag stod och smyg-såg…
Sedan var det en massa små saker jag inte gillade. Så som att han annvänder redskap och en del annat som man inte har tillgång till när man kommer hem till sin häst eller tar hem hästen man kom dit med ;) Så som special trailers, han hade med sig en egenkonstruerad/amrikansk, är ju ingen som har sådan hemma eller möjlighet att köra det enkelt… Och att hästen går in i den betyder inte att den går in i våran normala sedan :/
# 27 28 nu har jag snokat i gamla trådar och snuttan skriver om en clinic som först en hästägare varit på med sin svår lastade häst och sedan att hon varit med som häst skötare så nu har jag läst dom.
#30 missade ditt inlägg nyss. Håller med att det inte är schysst att göra jobb bakom kulisserna. som inte alla får se. Framför allt om han inte säger att att har jobbat med hästen tidigare. Tack för att du berättade själv snuttan.
Jag har därimot sett Curt Pate och han talade om att han jobbat med hästen innan clinicen för publiken och förklarade vad han gjort och varför. Orsaken var att hästägarna skulle få den hjälp dom behövde med sina hästar, han tyckte dom skulle få valuta för pengarna.
Det är väldigt många hopphästar i de högre klasserna som rids i rollkur, såg EM-finalen nyss på TV, och jättemånga gick med nosen i bringan.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#33 Mmm verkligen många!! Hemskt att se att de ska egentligen vara våra förebilder…=(

Tänk på att det är skillnad på rollkur och bakom hand och lod… Ibland går hästarna bara mkt bakom lod, vilket inte är så långt ifrån Mollas bild som bara går en mindre bit bakom hand/lod…
Jag tycker att Rollkur är fel, och inte särskilt vackert heller.

Jag håller med Mathilda här, :/

#30 men gud va konstigt x/ var va det han gjorde det ? För han jobbade med en häst i från stallet där jag har min häst och den hade han verkligen inte jobbat med innan.