Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1022 ggr
wigge96
0

Avla idare på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har ett halvblods sto som jag funderar på att ta föl på och undrar vad ni tycker? Har pratat med en person som har födde upp hästar och hon tycker inte att jag ska göra de men jag har aldrig fått varför inte nämligen och jag undrar vad ni tycker? och ja jag vet att kostnaderna är stora när man ta föl och skador mm.

beskrivnings av stoet.

Hon är efter Nactus och är väldigt sent tagen och blev inriden som 10 åring och när hon blev 12 så börjades hon ridas rätt innan dess så reds hon bara i skogen. Hon hoppar enstaka hinder på 100 cm för hoppning är inte hennes starka sida och dressyren kan hon grunderna och en del rörelser.

Gronstedt
8

Den främsta orsaken till att inte avla på henne är att det finns massor av hästar och din är inget speciellt för någon annan än dig - hon har inte bevisat att hon har något att tillföra stammen.

[NellieLavec]
6

Det viktigaste med avel är väl att individen är frisk. Har hon varit sjuk? Dåliga hovar? Felvinklade ben? Får hon kanske eksem lätt eller är hon känslig mot knott? Det finns hundratals saker som spelar in. Även om ditt sto kanske är friskt, så är det möjligt att andra i hennes stam har sjukdomar. Vissa sjukdomar kan hoppa över en generation. Kolla upp så mycket du kan om stammen är väl mitt tips :)

CelsiusT
3

#1 och #2 har skrivit viktiga saker båda två. Idag finns det otroligt mycket hästar och väldigt få köpare, och redan massa folk som föder upp bra hästar. Så det finns ingen anledning att ta ett föl efter din häst. För som #1 säger så är din häst inte särskilt speciell för någon annan än dig, den när inte särskilt speciell i hästsammanhang så tillvida att det finns något otroligt i henne som man måste spara på. 

Om man vänder på det, vad är det som är så speciellt med din häst som gör att vi måste ha kvar din hästs gener till kommande hästar?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cezanne
1

Vad har ditt sto för egenskaper som du vill föra vidare?