Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 744 ggr
idaaea
0

Utbilda häst tips?

Hej, jag har ett varmblod´sto på 4 år som är riden på 7 gånger och kan redan skritt och trav. Jag ska själv utbilda henne och undrar om jag kan få lite tips på hur jag kan börja?

Hon är orädd och är pigg men ej het.

Alltså jag har börjat ta i tyglen lite nu och fattar ingenting, snälla behöver verkligen så många tips jag kan få.

Våra mål är att komma ut på hopptävlingar och nån dressyr träning :)

Chestnut
13

Ta hjälp av någon med unghästerfarenhet. Det är nästintill omöjligt att hjälpa över internet, någon behöver hjälpa dig IRL!

Med vänliga hälsningar
Chess

WornOut
5

Håller med föregående. ta hjälp av någon som vet vad dom pysslar med :)

Uss
7

Alltså, om DU inte kan, hur ska du kunna lära hästen något???

idaaea
0

Okej tack #1 och #2, Jag tar hjälp av en tjej som haft unghästar i alla sina år står även hos henne. Men hon hjälper mig de dagar hon kan då hon själv har jätte mycket jobb.

SÅ undrade om man kunde få tips här på nätet jag vet ju själv hur man gör men undrar över lite tips som kan hjälpa att undvika problem osv.

Uss
6

#4 DET är ju något helt annat än du frågade om… "Jag ska själv utbilda henne och undrar om jag kan få lite tips på hur jag kan börja? … Alltså jag har börjat ta i tyglen lite nu och fattar ingenting, snälla behöver verkligen så många tips jag kan få." När din kompis hjälper dig så ser du ju vad ni jobbar med, fortsätt med det när du är ensam och fråga henne vad nästa steg är när du känner att ni är redo för det. Du behöver EN träningsfilosofi/ett upplägg för att det ska bli konsekvent o begripligt för pållan. Glöm inte att känna av när det är läge med en paus i arbetet för att det inte ska bli för mycket för henne, många saker trillar på plats efter lite vila ;) Lycka till!

Farin91
0

Med min unghäst red jag rakt ut i skogen och red runt träd och stenar så hon lärde sig svänga :) hon fattade jätte snabbt vad hon skulle göra :)

Inna83
1

Folk kan ha en liten tendens att ha bråttom upp på hästryggen. Jag vet att det är målet. Men nån stans ska man ju ta sig dit så bra och säker som möjligt. Det du kan göra är att börja utbilda henne från marken. Allt du ska göra i ridningen kan du göra från marken vis tömkörning. Tömkör henne från grunden. Skritt, trav, galopp, halt. Svänga. Öka, minska tempo. Öka minska steglängd etc etc.. Gör hästen lyhörd när du står på backen så kommer ridningen av sig själv. Lycka till :-)

Sarah
0

Säger som ovan,  backa och börja på marken. När jag började rida hade min unghäst redan koll på hur man svängde, hur man skulle röra sig, vart huvudet skulle vara, olika kommandon för skritt trav och galopp. Hon var tömkörd, longerad m.m.