Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 977 ggr
Fining
0

Negativt om hubertusjakt?

Jag sa till min stallchef att jag funderade på att vara med på en hubertusjakt i höst, och då bara rynkade hon på näsan och mumlade nånting och sa att hon minsann aldrig skulle vara med på en sån. Sen bara gick hon så jag fick aldrig chansen att fråga varför. Vad finns det för negativt med en hubertusjakt? Nån som har några idéer? Galopperar man förresten hela ritten eller är det även skritt och trav?

SofiaR
0

Hubertus jakt är ju som en jakt. När jag var med på en så galopperade + travade vi hela tiden och folk höll inte koll på sina hästar osv. skulle intevara med på en till sådan iaf.

DojoKelder
0

Ja hubertus kan nog bli ganska rörigt.. vilket ofta kan leda till olyckor.

Alex
0

Kan ju finnas folk som inte har ordentlig koll på hästarna, sen kan ju ovana hästar bli stressade och då blir det nog ingen vidare trevlig ritt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Lill-Jonna]
0

Man galopperar hela tiden och hoppar hidner i terrengen och så och jagar. Men det finns ju nu sånna jakter där man ska "jaga" något uppstoppat djur eler något sånt

gejsa
0

Hos oss är Hubertusjakt en trevlig söndagsutflykt. Vi rider ut stora  hästar först. Kan bli ett helt gäng på över 30 hästar. Vi tar en lång tur i skogen med skritt och trav och även lite galopp tillsammans på fina stigar. Sedan är det lite hopphinder i skogen men man kan rida förbi dom utan att hoppa om man vill. Det är inte tvunget. Sedan kommer man till upploppet, då folket står och tittar. Dom har gömt en konstgjord rävsvans i skogen på andra sidan ängen. Så den som först hittar den har vunnit. Det är just upploppet som folk vill se. Alla galopperar det fortaste man kan för att försöka hinna hitta rävsvansen först. Sedan får man glögg och korv med bröd. Sedan är det slut. Det är en rolig upplevelse iaf. Men det gäller att man har en lydig häst som inte blir jobbig när det är många hästar.

Peppe
0

vi har ungefär likadant som gejsa, fast hästar och ponnyer samtidigt eftersom vi inte är så många. även upploppet är frivilligt. kul =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#6# Ja, det är frivilligt med upploppet med. En del kan ju trava om dom har lydiga hästar. Men dom lär inte vinna då. *ler*

Jag var med en gång med Gobban det var jättekul!

LinneaG
0

Ja fick höra av hon som rakade Hades inför hubertusjakten att hon aldrig skulle låta sin häst gå med på det, för att de kan få skador väldigt lätt, sträcka sig osv.
Det förstår man ju med de underlaget som va när vi red, väldigt ledigt och blött, säkert många som halkar, stressar över hindrena osv.

LinneaG
0

Vi red i ca 2,5 h med 15 min rast. Det var mest galopp, lite trav och skritt igenom ett skogsparti.

gejsa
0

Men man måste ju ha gräsbrodd isf om det är halt.

LinneaG
0

#10 - de kunde vi inte ha eftersom de va is på vägarna, så fick ha några elit som va något längre än vanliga

Ahnna
0

Jag kan bara säga såhär; folk som inte kan hålla sina hästar, eller folk som leder en jakt över dåligt underlag har inte i jaktsammanhang att göra! Nu låter jag förstås dryg och otrevlig, men jakt är ingen barnlek och det är definitivt ingenting man gör bara "på kul". Det kräver träning och åter träning att få sin häst i skick för en jakt, och för att fältet inte ska spåra ur och tappa kollen på hästarna kräver det att både mastern och dess medhjälpare håller stenkoll hela tiden. (Ett väldigt ansvarstagande jobb.) Det är när hästar drar iväg med sina ryttare och när orutinerat folk leder jakter som olyckor händer. Sorgligt, men sant. Men även en rutinerad och välriden häst kan dra iväg, och även ett till synes bra underlag kan vara svekfullt, så det gäller att man själv har en god dos självinsikt med sig.

Det finns klubbar som anordnar jakter med varierande svårighetsgrad. Stockholms FältrittsKlubb har t.ex. ett antal "förjakter" inför den stora Hubertusjakten i slutet på säsongen. För att få vara med på den sista jakten måste man ha varit med på minst 2 förjakter, och man måste ha visat att man kan hantera sin häst i terrängen under dessa förjakter. Den första förjakten har väldigt små hinder och är inte särskilt lång, och sedan stegrar svårighetsgraden fram till den stora jakten, där hindren är relativt höga och tempot är stundvis ganka högt. Sist jag var med red vi i nära 5 timmar inklusive uppvärmning, men då ingick ett par pauser på 15-20 minuter. Den jakten avslutas med ett samlat upplopp, där alla ges samma chans att komma först över två häckar och ta en rävsvans som hänger i en ställning.

Jag ser inget fel i att ha en mindre formell jakt, där man samlas några stycken och rider för skojs skull, men man bör som sagt veta vad man ger sig in på. Hästen bör vara dressyrriden och bekant med både terränghinder, snabba galopper i grupp och varierande underlag. Det är aldrig okej att en häst flippar ur och skenar iväg över stock och sten… Jag personligen är inte emot jakter, men jag är lite emot folk som inte har koll på sina hästar, eftersom det aldrig slutar bra när en häst får totalspel i ett fält av kanske 20-40 ekipage. Därmed inte sagt att en rutinerad ryttare inte kan ramla av i terrängen, för det kan hända den bäste. Men har man förberett sig och tränat ordentligt så har man i alla fall gjort vad man har kunnat för att undvika att stöta på patrull.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

gejsa
0

#11# Hade ni is på vägarna men blött i hagen? Vilken tid har ni hubertusjakt?

Ahnna
0

Litet tillägg; om man värmer upp sin häst ordentligt och har tränat på uppgiften som jakten innebär så "ska" inte hästen sträcka sig. Shit happens, men de gånger jag har sett liknande hända så har inte hästarna varit redo för jakt rent fysiskt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinneaG
0

#13 - hade den 4 november förra året.

gejsa
0

#15# Men då var det väl inte is. Vi fick ju inte kallt förrens till jul.

LinneaG
0

#16 - de sa när vi ringde att de va smartare att ta vanlig isbrodd ist för gräsbrodd ifall att

Peppe
0

min hovslagare säger att man aldrig ska ha gräsbrodd fram (eller iaf inte sånna stora). sliter jättemycket på benen. isbrodd fram, och gräs bak. (han har tävlat 3 stjärnig fälttävlan) (BTW, stavas det stjärnig? Fundersam)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AusaBausa
0

Har bar positivt o säga om våra hubertusritter..har dock bara varit på 2. Förra året var det ca150-200 hästar som deltog..alla sorter o storlekar ihop. Vi red i alla gångarter…hindrena var både för de små o stora o fanns val o skippa all hoppning.

Håller självklart m att man måste ha en rutinerad häst som man vet att man kan hålla i vanliga fall. Sen att allt kan hända vet man ju. Den mest rutinerade hästen kan ju få spel. Dock måste man ju veta att man kan hantera sin häst när den börjar bralla hemma…. innan mna kan ta m den på en jakt.

Vi irer 3 timmar m en paus på 30 min då vi äter o dricker lite…visst finns där ryttare som absolut int ekan hantera sin häst eller vet vissa regler eller saker som man bara bör veta…typ att om du har en häst som inte gillar andra hästar för nära, ska vara sist och ha röd rosett i svansen.

Mga som inte vet vad det betyder heller! Visste ni? Hade det på Ludde o höll mig är bak… men mga hästar som ändå gick i baken på honom…när jag informerade ryttarna blev de skitsura! Som tur är är han inte jätte irriterd utan jag har det mer som en gardering för ibland smäller det!

Jag älskar dessa ritter o tycker det är så härligt o rid aut allihop på en trevlig skogsritt ihop. Funkar kanon!

Vi har uppdelad upplopp m en svans på en pinne som man ska försöka sno åt sig…har ju dock en chans mot de stora hästarna när man har en "stor" häst på 150!

Har ni chansen o delta på en jakt så GÖR det! ni ångrar inte!!!

gejsa
0

#18# hihi en gång om året går nog bra att ha gräsbrodd.