Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 2064 ggr
DojoKelder
0

Vad tycker ni eg.?

Vad tycker ni eg. om NH och den sortens hantering? Varför tycker ni så?

Vet att detta varit uppe flera gånger men skulle vara kul att höra lite åsikter igen om detta.

DojoKelder
0

putt

bubbelbubbel
0

att göra det på rätt sätt, utan att överdriva, och se till hästen, så tyckr ja att det är kanon.

DojoKelder
0

#2 utveckla! vad menar du med, se till hästen?

bubbelbubbel
0

jag tror inte NH är lösningen för alla hästar, med det menar jag att man får se till hästen, vad som funkar för hästen och en själv. att man utvecklar saker som känns bra för en båda.
jag tex, vill inte gå med hästen en meter bakom mig, det tycker jag är läskigt. utan jag vill ha den vid min axel. som ett exempel :)

DojoKelder
0

#4 ok.. då förstår jag vad du menar!

bubbelbubbel
0
Cilla89
0

jag har aldirg förstått mig på NH? går det ut på att man ska prata med hästen genom kroppsspråket? har sett endel filmer där hästarna springer i rund-coraller och nån människa i mitten står och gör underliga saker ;)

bubbelbubbel
0

enligt min uppfattning går det ut på att skapa en relation mellan människa och häst, hästen ska ge dig ledarskapet, och du ska ha förtjänat att vara dennes ledare.
kroppsspråket är mycket inblandat eftersom det är det man använder sig av, sätta upp handen som ett stopp, betyder stopp, stannar jag, ska hästen också stanna.

eeh…sen överlåter jag resten till mer kunniga :)

Mandysan
0

Jag vill kunna hantera min häst i harmoni, använda kroppspråket för att få henne att förstå. Våld tycker jag är den absolut sämsta lösningen, men lika väl om jag skulle känna mig trängd så försvarar jag mig på lämpligaste sätt. Jag jobbar på att ge respekt och där igenom få respekt och förtjäna att vara ledaren.

[slo]
0

Eftersom jag jobbar efter samma saker som Mandysan, dvs att respektera hästen och lära mig deras språk, istället för att försöka tvinga på dom mitt eget så antar jag att jag tycker det är bra. Har aldrig varit speciellt bra på att placera saker i fack, ge dom namn osv…

reddie
0

Är inte så insatt i Nh hantering och värderingar. Jag är nöjd att ha en häst som respekterar mig och jag honom och att jag (i mina ögon) kan hantera honom på ett bra sätt.

DojoKelder
0

Vill ha fler åsikter om detta!! Roligt att läsa och se vad andra verkligen tycker..

CBA
0

NH för mig är att på ömsesidigt sätt samspela med hästen, att kunna både komunicera med hästen samt lyssna på vad den har att "säga".

Hanteringen för mig ska vara mjuk och förlåtande men samtidigt fast och tillrättavisande på ett rättvist och klart sätt.

Ställs hästen inför uppenbara svårigheter så är det upp till mig på ett lätt och pedagogiskt sätt visa hästen vad den förväntas göra utan tvång, den måste själv få känna att den klarar uppgiften och därmed växa med den.

Hästen får lära sig tydliga och klara gränser som jag alltid håller på…på så sätt finner han en trygghet i min person och jag vinner med tiden hans respekt.
Tilläggas skall att detta gäller även för mig med…det ska alltid vara på bådas villkor.

NH (eller kalla det vad du vill) är en gemenskap och ett partnerskap där båda har rösträtt.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

DojoKelder
0

Ingen mer som vågar yttra sina åsikter?

jen
0

NH är för mig att försöka förstå varför en häst gör på ett visst sätt och att be hästen göra som jag vill istället för att tvinga den.

ett samspel och partnerskap mellan häst och människa.

sen även använda hästens kroppspråk, tex om jag backar mot hästen, så skall även den backa…  osv

(väldigt svårt att beskriva med text, men men…)

divansson
0

Har ingen komentar.. det är vel ett bättre sätta att försöka sig på att komma närmare hästen, och lära sig förstå hästens beteende bättre och vea lite med varför hästen gör si och så..

davidia
0

kan typ ingenting om NH……

Cilla89
0

hm, NH är nog inte min grej..

mazze
0

Säger som #13

DojoKelder
0

#18 kan du motivera det?

DojoKelder
0

Fler åsikter?

Cilla89
0

#20 Hm, det är svårt, men det intresserar mig inte ett dugg att se dem som står i en rundcorall och ger signaler till hästen eller att man står på en stallplan och gör olika övningar.. Så länge hästen respekterar och lyder mig alltså inte drar iväg när jag leder den eller är på något annat sätt stökig så tror jag nog hästen trivs med mig och respekterar mig och ser mig som en ledare..

Jag tycker det är jätte svårt att formulera varför, men skulle nån fråga mig om jag är intresserad av NH och hade velat prova, eller börjat träna med hästen så hade jag i alla fall sagt nej, så länge man inte har något problem med hästen, så tycker jag det är onödigt att dem ska underkasta sig för mig..

shirley
0

#22 håller inte med dej där. bara för att hästen "lyder" dej betyder INTE att den behöver acceptera dej som ledare….. hästen är ett snällt och ärligt djur därför många hästar "lyder" ändå även att kanske inte ens förstår. å de smarta hästar som inte acceptera att "felhanteras" kallas problemhästar.

Cilla89
0

#23 Alltså det är väl klart att hästen inte kan förstå mig, och jag inte kan förstå den, vi är ju 2 helt olika "arter" Men man kan ju sammarbeta med en häst och man märker ju på en häst om den trivs med en viss människa, och jag vet att mina hästar trivs med mig och då ser jag ingen anledning till NH.. För varför ska jag bete mig som en häst när jag hanterar dem? Då tror jag nog dem skulle undra vad det var för fel på mig ;)

Magica
0

NH är (min åsikt) ett sätt att kommunicera på hästars språk. jag har tränat häst språk sen jag var barn, jag har suttit och studerat hästar långa stunder bara för att lära mig mer och hur en häst beter sig mot en annan häst.

jag ser det inte som någon tar in en häst i en rund corall och viftar lite med armarna eller nått. om man har tittat på häst människor som Curt Pate, Kelly Marks, Monty Roberts och Klaus Ferdinand Hempfling. då ser man någon/några som kan både lyssna och tala häst språk, vilket innerhåller få ord och mycket kropps språk och även känsla.

PimTheGreat
0

Nu skriver jag inte NH då det innefattar MASSOR som jag inte utövar på mina hästar. Jag kommunicerar med min häst via kroppsspråket och får hästen att förstå vad jag vill den ska göra och det då frivilligt, försöker även lära mig läsa av hästen vad den säger till mig, har kvar att lära där men blir bättre och bättre. JAg går under träning av Shirley och kan bara säga att denna hantering har gjort UNDERVERK med min gamling Pim!!!! Han var snäppet galen när jag fått hem honom när han testade mig och nu efter denna träning några år är han hur mysig som helst. Mina hästar är glada och känner sig förstådda. Innan ville Pim inte komma fram i hagen…idag smågnäggar han när man kommer och kommer glatt fram och undrar vad som ska hända. Jag klarar rida honom med rep om halsen, i grimma och behöver inte massa hjälpmedel som behövdes förr för att klara av honom….aldrig nåt spö, ingen nosrem ALLT så naturligt det bara kan vara! SÅ SKÖNT!!! Har bara gott att säga om denna hantering och då denna hantering som jag lärt mig av Shirley för som jag skrivit är ju NH så stort! och många gånger felanvänt! Fontane är ju utlånad nu till Pippa_ så kan inget skriva om honom mer än att han gjorde stora framsteg med denna hantering och blev mer och mer säker på sig själv som häst under den tiden jag hade honom. Han kommer i juni igen…saknar honom

DojoKelder
0

Nu börjar det ju iaf likna en diskution! Roligt att läsa hur olika folk tycker och tänker ang. detta!

DojoKelder
0

Kom på att jag inte skrivt vad jag själv tycker..

Jag tycker att NH eller liknande hantering är ett bra sätt att samspela med hästen om man vet vad man sysslar med och använder lite sunt förnuft.
Tränar själv under Shirley och det går hyfsat.. har massor kvar att lära men det går framåt iaf. Shirley har en underbar hantering när det gäller hästar och verkligen någon att se upp till.
Däremot kan jag tycka att det här med NH har blivit som nån fluga eller modegrej. Utövas nog många gånger väldigt fel och alla som funderar på denna hantering, liksom all annan bör ta hjälp av en erfaren.
Att med hjälp av sitt eget kroppsspåk och på lika villkor samarbeta med hästen känns iaf för mig mycket bättre än att kanske ta till våld eller stå handfallen i vissa situationer.

NH för mig är lika med: Samspel och förstålse mellan människa och häst på lika villkor.

Ida_79
0

Jag pysslade med Nh mkt med mitt sto när vi köpte henne o vi kunde löslongera o hon följde en som en hund..  Men min valack har jag inte tränat ngt sånt med.. tycker inte det behövs.. vet att han o jag litar på varandra till 100%..

CBA
0

#28 Jag håller med om att det har blivit lite av en fluga att hålla på med NH men när man går in lite djupare i dessa människors kunskaper så sträcker det sig oftast inte längre än till att de säger att hästen ska gå bakom dom.

För mig är det en livsstil inte bara en modefluga som genomförs lite så där halvhjärtat utan att helt och håller förstå innebörden med det.
Jag har hållit på i snart 15 år med detta och börjar nu först känna mig hyggligt säker på att läsa hästen. Jag kan faktiskt bli lite matt på folk som hållit på i endast några månader och som hävdar att de vet allt.

Jag accepterar de som anser sig inte vilja hålla på med NH, alla gör som de vill med sina hästar och jag är så pass blåögd att jag utgår ifrån att alla ser till hästens bästa i allt de gör tillsammans :o)

Det är intressant detta!
Jag kan tex inte diskutera detta ämnet med en kompis till mig utan att vi kommer i gruff med varandra…hon anser att NH är att stå i en rundpadock och vifta med armarna…trångsynt anser jag ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tummelisa
0

Har man haft hästen i flera år så vet man ju inte om det är kemin mellan häst och ägare som gör relationen bra, vem vet, den kanske hade varit bättre utan något sk NH-träning? Kan säga att det jag hörde här någon gång om rynkkrämer kan jämföras här. "En kvinna som använt dem och inte blivit rynkig tycker att det varit en jättebra kräm, men hon kanske inte hade blivit mer rynkig utan".

Har man ett djur i flera år så formar man ju varandra ändå, man får ju en relation som kanske en tidigare ägare inte haft, ett beteendemönster som en tidigare ägare velat ha går ju med tiden ur när någon ny börjar hantera den som den vill ha den.

Alla som har häst eller umgås med hästar sänder naturliga signaler och allt det kan samlas i en påse som kallas NH. Jag har tex en väninna som inte kan någonting om hästar, men hon har fina sommarbeten som jag arrenderar. Hon föll för en av mina unghästar för några år sedan. Hon gick in i hagen och plockade med hästen och använde sitt kroppsspråk för att visa hästen bla på vilket avstånd den skulle vara när hon ville osv, hon använde aldrig grimma eller grimskaft. idag 4 år senare är hon ägare till hästen. Hon lärde sig rida här hos mig och har nu själv ridit in  min unghäst hon hade i sin hage. Hon kan rida den med röster, med träns utan träns utan både sadel och träns med hjälp av röster och vikter. Hon har använt sitt eget kroppsspråk och sunt förnuft. Det var inget hon bestämde sig för att lära hästen från början, utan de fick en naturlig relation, utan tvång och utan massa konstigheter som inte tillhör en bra relation. Det är vad jag kallar NH

shirley
0

#31 det finns de som det naturligt för som har gåvan att förstå hästen. men LÅNGT ifrån alla använder "rätt" språk till hästen….

Tummelisa
0

Sen kan man definiera ordet "rätt" hur mycket som helst. Alla vill ju inte ha hästarna på samma sätt. Håller också med dig att Långt ifrån alla använder ett bra sätt i sin kommunikation/hantering med hästar och andra djur. Något annan man ska ha med sig i sitt bagage är att respektera andra människors sätt att göra saker på och inte bara tro att det man gör själv är det enda och det rätta.

Alla hästar och människor går heller inte alltid ihop, sen spelar det inte någon roll hur man försöker. Så är det ju mellan människor och mellan djuren själva också ibland.

pippa__
0

#32 HAHAAHAH förstår vad du menar….

Molla
0

Har skummat igenom inläggen och kunde inte se ett av mina största ord för att beskriva NH -  Sunt Förnuft. (kan ha missat det nån stans)

Ex Sticker hästen i galopp, börja inte dra i tyglarna och bli rädd. Mana på den ännu mera och beröm, då känner den inte att den gör något hyss och det brukar inte dröja länge föränn det lugnt går att sakta av.

Ex Hästen har ingen respekt för dig och kliver över dig. Blås upp dig och be den backa snabbt bakåt. Detta kräver träning, alla hästar understår sig inte att backa på kommando. Denna "bestraffning" är mycket effektiv på unghästarna, då det är tid för att befästa ledarskapet.   Gillar detta sätt mycket mer än skrik och slag!!!!!

Molla
0

putt

sandi
0

Jag kan bara säga att jag är väldigt tacksam att jag fick upp ögonen för NH, orkar inte förklara allt men det funkar för mig och min häst. Vet inte vad jag skulle ha gjort annars. Men det funkar inte för alla och det har jag full förståelse för.