Allmänna frågor om hästar
Jag har lite frågor om allt möjligt:
Vad betyder "maxad" d-ponny?
Om hästen är blöt för att det regnat, ska man ändå sätta på den regntäcke då, eller ska man bara sätta på täcke om den är torr?
På vilket underlag kan man trava och galoppera när man rider ut?
Tacksam för svar!

En d-ponny får vara max 148 cm och om ponnyn är det så kallas det en maxad.Det är likadant med dom andra kategorierna.En A-ponny får vara max 117cm(?),B-ponny 130 cm & c-ponny 140 cm :)
Om man har ett täcke som andas så kan man väl göra det.Kanske inte jätte bra att göra det om den är dyng sur men.
Underlaget får inte vara hårt,som asfalt eller hårda grusvägar.Men gräs,stigar och grus går ju bara så det inte är för hårt=)
//Annie
Gränsen för A-ponny är 107 ;)

jaha!:)
Tack för svaren!
* Maxad betyder att hästen är på gränsen till anna kategori. Som en maxad d-ponny är nästan en "häst" i mankhöjden, den kanske är 1.47 cm och en d-ponny får ju max vara 1.48 cm
* Man ska sätta på regntäcke när den är torr för annars hjälper det inte. annars kan hästen bli sjuk eftersom den är blöt under och det blöta under torkar inte under ett regntäcke om man inte har typ halm eller hö under
* På nästan allt utom hårt underlag t.ex asfalt och hårda grusvägar

#5 vad basserar du din teori på att hästen inte torkar under ett regntäcke?
Det är väl klart att ett regntäcke hjälper rätt om hästen är blöt när den får på sig det.. den blir ju inte blötare iaf.. ;)

#6# Men det är ju inte så bra att lägga på ett regntäcke som inte har något innertäcke i sig. Det är ju som plast inuti isf. Då håller det kvar fukten. Däremot kan man ju då lägga på ett svetttäcke en stund innan man sätter på ett regntäcke om hästen är väldigt blöt. Så får det suga upp vattnet först för att sedan lägga på regntäcket.

#7 Det beror på om täcket "andas" eller inte. Ett tyg kan behandlas så att det släpper ut fukt från insidan men inte släpper igenom från utsidan. Jag tycker att de flesta regntäcken idag fungerar så.
#7 Va, finns det fortfarande regntäcken som inte andas??

#9 det undrade faktiskt jag med där..

#9 + #10 det finns en del regntäcke som andas mer eller mindre bra. Jag skulle inte sätta på Fontane regntäcke om han har jätteblöt. då skulle jag få ta in honom först och ha på ett täcke som suger åt det mesta först och sen lägga på. Vill inte stänga in fukten.kan lätt bli exem då
Skulle inte heller lägga på Nisse regntäcke om hon va blöt..
Har bara täcken med anadasfunktion, men ngt säger emot på denna punkten.
/Elin
#11 Jo det är klart men rena regntecken (tänk regnkläder) går väl knappt att få tag på längre…? Jag tänkte klara mig utan täcken i vinter, får väl se vart det slutar :)

Man ska inte trava eller galoppera där det är halt heller, om man inte broddat, och inte där det är för ojämnt.

jag både travar o galopperar på Grusvägar o det är juh inte alltid dom är stenhårda,men visst händer det.. Sen travar jag på asfallt i bland,det är bra!! Stärker senerna.. Men naturligtvis i lungt tempo o hästen ska gå i rätt form,annars kan det skada mer än göra nytta

Grusvägar är framför allt riktigt hårda på sommaren när det är torrt. Har det regnat kan de sedan vara helt okej igen. Beroende på hurdant grus det är och hur känsliga fötter hästen har kan den tycka att det är obehagligt med grus för ytans skull mer än hårdheten.
Det råder ju delade meningar om asfalt, själv brukar jag undvika trav där av flera orsaker. Dels är det rätt hårt, men framför allt kan det vara dåligt fäste (speciellt fuktig/blöt asfalt), och det handlar i mitt fall alltid om vägar där det kan komma bilar.
Att bedöma underlaget lär man sig lite vartefter, är man osäker är det bättre att ta det lugnt. Många hästar visar också när de tycker att underlaget verkar osäkert så att lära känna sin häst hjälper mycket.

jag travar också på asfalt, å är min häst blöt å behöver täcke lägger jag på det

Men även om grusvägarna är håda på sommarn så brukar det ju alltid finnas mjukt grus på kanterna och i mitten. : )
Iaf häromkring ;)