Foder kostnad/ månad?
Hur mycket äter en C eller D - ponny per dag, om hästen motioneras dagligen och rids hårdare pass ca. 4 ggr/ veckan.
Och vad blir foderkostnaden för er häst/ hästar i månaden ( skriv gärna hur ofta den motioneras m.m.) ?
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
Det beror på vad det är för hö/hösilage. Har en "maxad" d-ponny skulle man väl kunna säga. Han äter ca 10-14kg hö/dygn under vintern. Det innebär ca en hösilagebal i månaden (fast det delas med fler hästar så det går ju åt fler men just min häst äter mängden av en bal i månaden) och en bal kostar 375:- häromkring, men det finns även dyrare. När han äter hö så ligger väl månadskostnaden på ca 6-700:-
Medarbetare på westernridning.ifokus
I mina trakter kostar hösilage ca. 1,5 kr / kg, men det blir kanske ungefär samma som en hel bal, vet inte hur mycket en bal väger :)
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
#2 Nä här väger en stor bal omkring 400kg så priset blir strax under 1kr. Men om man väljer mindre balar så stiger ju priset. Priset ligger mellan då strax under 1kr upp till 2,50kr
Medarbetare på westernridning.ifokus

här kostar en bal på 350-400kg ca 500kr. Mina tre hästar (c-ponny, arab, liten häst (155)) äter en bal på nio dagar, dom är på 400 kg. vilket alltså blir i genomsnitt 15kg per häst och dag. Dom äter alltså ca 1,3 bal var i månaden. det blir 650kr/mån/häst. Dom tränas inte speciellt hårt, ca 3 dagar i veckan, men två utav dom är unghästar.
Min D-ponny äter bara 6-7 kg hösilage blandat med lite halm och knappt nå kraftfoder alls / men höet ingår i hyran så jag vet egentligen inte vad hans foder kostar. Just nu äter han 9 kg hö eftersom hans kompisar också gör det. (Annars har han gått själv) Skulle tippa på att det bara skulle kostat ca 3/400 i månaden. Men en annan D ponny kan likväl behöva 10-15 kg. Min ponny blir dock lätt tjock och han rids inte hårt alls. Hade han tränats mer så hade jag nog behövt öka till närmare 10 kg men han rids 3-5 gånger i veckan numer har det blivit mest skritt och lite trav på grund av underlaget men annars är det normala uteritter. Inga pass i manege.

Räkna med 500-1000 kr/ mån. Det är omöjligt att säga exakt, det kan nämligen skilja stort från år till år beroende på vad höanalysen visar.
En bra start är ju att ta 1,5 kr/kg gånger antalet kg du tror att ponnyn äter per månad ungefär. Minst 10 kg skulle jag säga om det är hösilage. Sen tillkommer ju eventuellt mineraler osv.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~