Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 835 ggr
matildapsvensson
0

Spray till tunn och kort man

Min ponny är en mästare att klia av sig halva manen på sommaren då det kliar på henne. Som tur så tävlar jag inte, men det hade ju varit roligt ifall hon kunde få behålla manen i alla fall eftersom jag behöver något att hålla i när jag ska hoppa och för att det inte är så värst snyggt med halva manen kvar. Så, har ni några bra tips på sprayer eller andra medel som gör att manen växer snabbare och gör den tjockare?

Så jag är ju intresserad av något som gör den tjockare och längre, har redan en spray som gör att det inte kliar lika mycket så det är fixat…

noraahlin
0

får man fråga vad du har för spray som gör att dem inte kliar lika mycket? :) har nämligen samma problem med en av min pollar..

Gullan_J
0

Mitt ända tips är att klippa stubbman! :P

-Bättre ökänd än okänd

matildapsvensson
0

Jag är tyvärr inte hundra på vilken jag har, men om du kan hålla dig till imorgon så kan jag kolla när jag är i stallet?

Sprayen är ju inte sådär att hon helt slutar klia sig, men hon mår bättre och det lindrar klådan lite :)

Gullan-J : Haha, aldrig! Hon har så tunn man så det går inte, blir inte så snyggt och jag behåller ägna hennes "fina" man ;)

noraahlin
0

absolut! okej men bara det lindrar klådan lite så är det ju alltid bra :)

Mixie
1

Prova smörja henne med prob olja!massa prylar för att få manen att växa snabbare känns lite väl riskabelt på en klihäst! Bra mat och mineraler räcker!

//Mickan

majaliten
2

Kanske exem häst ? Då ska exemtäcke på eller knott och frlygfä känslig på med flugtäcke då de enda sättet. Och stubba manen brukar man göra efter sommaren så att den växer ut och blir finare och tjockare för klipper man mer växer det mer förstår att du är Skeptisk med de fungerar verkligen har ett par bekanta som gjort så med Glesa arabmanar nu är jätte tjocka och finna ochbofräst spraya

Uss
1

Det finns ju inget spray som gör att manen växer, det är ingen gräsmatta vi odlar ;) Gener och foder avgör hur det växer, skydd mot insekter o ev. solen (kan vara den som orsakar klådan) i form av täcke sommartid minskar slitage pga kliande o gör att det som växer ut stannar kvar på hästen Kan ju vara löss eller ngn hudsvamp som ger klåda med

matildapsvensson
0

Min häst har haft exem en gång pga av vi flyttat henne till nytt ställe och då används både spray mot exem och exemtäcke som hon går med 24 h om dagen…

Stubbman finns inte ens i tanken att göra på henne då hon är 21 år och har inte haft dessa problemen innan och haft fin man….

Noraahlin: Förlåt för att jag inte skrivit vad den heter men haft huvudvärk och skolstart så har inte varit i stallet så mycket, men idag så ska jag allt kolla vad den heter och skriver här till dig så snabbt jag kan! :)

matildapsvensson
0

Hittade in flaskan med sprayen i men är 90% säker på att det är FreeHorse Man och svans spray mot klåda som den heter..