Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1352 ggr
[134643]
0

Ni som rider ensamma!

Jag är 15 år, och har en medryttarponny. Han står praktiskt taget ute i ingenstans, men det finns ändå lite människor i närheten. Han står på lösdrift med en (1) till häst; alltså är det aldrig någon i 'stallet'. Mitt problem är att jag inte får rida ensamm, ifall något händer. Jag förstår självklart mina föräldrar, men kan jag inte rida själv så kan jag knappt rida hästen då det som sagt inte finns några människor i stallet. De har en paddock, så jag skulle rida i den och inte rida ut då risken är större att en olycka inträffar då, och det blir svårare att hitta mig :3 Så jag tänkte bara fråga; hur gör ni som måste rida ensamma, eller kanske gör det frivilligt? Har ni några tips på hur jag kan få mina föräldrar att gå med på det? Vad ska jag tänka på? Hur gör ni? ^_^

Mixie
2

Kan du inte be någon av dina föräldrar följa med på cykel eller liknande?

//Mickan

[NellieLavec]
2

Du måste ju inte rida för att ha roligt med hästen :) gå ut på en promenad, lek i paddocken. Du kanske har möjlighet att löshoppa eller longera, tömköra eller trickträna? Möjligheterna till att ha roligt med en häst är oändliga! Fråga annars kompisar, eller familj, om dom vill cykla/gå med? :)

Peppe
7

Skriv upp vart du tänkt rida. Skriv vilken tid du rider iväg och när du tänkt vara tillbaka.

Ett annat alternativ är att du ringer dina föräldrar/någon annan och berättar att nu rider du iväg till det här stället och räknar med att vara hemma vid det klockslaget, sedan hör du av dig när du är hemma i stallet igen. Då kan dom börja leta efter dig fort om nåt händer, och vet dessutom ungefär vart.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[134643]
0

#1 Mina föräldrar jobbar när jag är ute hos honom, och mina kompisar vill inte direkt följa med 3 gånger i veckan. Annars är det självklart en bra ide! :3 #2 Vi gör sådant jättemycket, men hans ägare vill att han ska ridas ordentligt. Gör inte jag det så gör hon det, och då får jag inte träffa pållen alls. Hon är inte så sträng som hon låter haha, men han mår bättre av att ridas än att gå på promenad då han älskar att springa. Jag behöver också rida, då jag måste komma in i det igen och så. Kompisar och familj är tyvärr uteslutet, jag måste vara ensam. #3 Jo, det är väl så det får bli. Jag har sagt det till dem, men de är inte riktigt övertygade än. Jag hoppades att jag hade missat något genialiskt, men då verkar det inte som det. Då får övertalningen fortsätta helt enkelt! Tack :)

KnutKrut
3

Det finns SOS-appar av olika slag bl.a. en som är just för ryttare. Kostar 50:- tror jag. Där larmar appen om man stannar mer än en viss tid och larmar då till det eller de nummer man själv valt. Syns då på GPS var man befinner sig. Verkar himla smart!

Em--ma
2

Som #5 skriver så finns det massor av appar nu för tiden. Finns ju flera GPS appar, som visar din position på ex. dina föräldrars telefoner :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

elvirawz
0

Jag brukar rida i paddocken när ingen är i stallet :)

elvira.horseworld.se

CelsiusT
2

Jag rider ofta ensam. Har dock alltid mobilen med mig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
1

Jag red nästan alltid ensam när jag hade medryttarhäst.

Bjärt färgade kläder eller reflexväst på dagtid, alltid reflexväst/reflexjacka om beräknad hemkomst var mindre än 3 timmar från skymningen. Talade om för någon i vilket område jag tänkte rida, om jag inte tänkte hålla mig på trafikerade vägar eller i paddocken. Har en rejält slagtålig mobil, som alltid var med.

Men finns det inte folk i gården som hör till stallet? Det behöver ju inte vara någon som rider samtidigt, det borde ju räcka om de slänger en blick mot paddocken någon gång ibland, för att kolla att inte du och hästen har gått skilda vägar. Det skulle ju inte hjälpa om någon står och tittar på dig hela tiden, olyckor händer ändå.

Caroline L
0

Tycker att #5 skrev något bra. Kolla upp om du kan hitta något sånt och testa hemma med dina föräldrar, det vore ju jättebra om dom från sin mobil kan se exakt vart du är.

Annars är det bra att slå en signal innan och berätta att du tänkt rida ut en sväng och säga vilken väg du tänkt ta och när du planerar att vara tillbaka i stallet och att du ringer upp då också.

När jag var mindre var jag medryttare på ett russ och då fick jag rida själv ibland, och då ringde jag alltid mamma och berättade det.

När jag hade egen nu under 2013 red jag ofta själv men då ansåg jag att det räckte att ha mobilen med. Det var inte ödemark där och om jag flög av och skadade mig hade förhoppningsvis någon sett det alt sett en lös sadlad häst och fått upp varningsklockor.

[134643]
0

#5 Låter asbra, jag ska kalla upp det, tack! :) 

#9 Tyvärr inte. Och självklart händer saker ändå, men då går det snabbare för mig att få hjälp. Mina föräldrar är lite tveksamma just för att ifall jag ramlar av och slår mig illa så kan jag bli liggandes en timme om jag har otur. De är lite överbeskyddande antar jag, men på ett omtänksamt sätt haha :3

#10 Ja, precis jag ska definitivt kolla upp det! :)

Tack för så snabb och trevlig hjälp allihopa, det kommer att hjälpa mig och ponnyn en massa! ^^

Zaphix
0

Rider/kör i princip alltid ensam numera, men då är jag å andra sidan vuxen och får ta ansvar för mig själv.

Vet riskerna mer än väl då en av mina närmaste vänner föll av hästen och blev medvetslös. Slog i huvudet illa trots hjälm. Hade hon inte haft ridsällskap då hade hon inte levt idag.

Men för mig är det ändå värt det, jag trivs bäst med att rida ensam om jag inte känner ridsällskapet bra och fungerar bra med den.

Har ramlat av och brutit ena fotleden och samtidigt slitit sönder ledbandet på den andra. Blev liggande i en bäck och mig inte därifrån. Hade som tur var mobilen med mig då så fick hjälp.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Underbarn
0

Jag är iof 20, men rider ensam nästan varje dag. Har mobilen med mig! :) Ha mobil med dig med batteri. Så kan du ju alltid ringa mamma/pappa och berätta vilken väg du tänker rida så händer det något vet som vart dom ska leta! :)