Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdistans
Läst 886 ggr
Mandysan
0

Distans

På ngt konstigt sätt så har jag bestämt mig för att prova på distans ;) Foxens problem är att hon har svårt att komma ner i vettig puls igen. Så jag undrar om ngn har bra träningstips? Jag har inte sådär jättemkt skog och mark att rida i, tyvärr.

Vi satsar på en 20 eller 30 km PP i maj-juni ngn gång 2008 :)

/Amanda

CBA
0

Rid långa långsamma travpass, det bygger konditionen.

Det är viktigt att tänka på att skritta hästen lite innan man går in i veterinärgrinden…man har 20 minuter på sig att ropa PULS från det att tiden har stoppats och under de 20 minutrarna hinner man varva ner hästen se till att den dricker vatten MEN den får inte äta, det höjer pulsen igen.

Allt efter att hästen blir van vid själva tävlingsmomentet och miljön runt omkring så kommer den att få ner pulsen snabbare och snabbare, i början av karriären kan den ha svårt för att varva ner…det kommer med miljöträningen som blir.

När du tävlar i den klassen som du skriver så är lägsta tillåtna pulsen rätt hög, 65 slag/min har jag för mig, och det är inget direkt tempo man behöver hålla och maxtiden är rätt generöst tilltagen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Mandysan
0

Tack CBA!

CBA
0

Efter att du har pulsat hästen och den har blivit godkänd så är det 30 minuter obligatorisk vila DÅ är det OK att hästen äter…missade att skriva det så ingen tror att hästen inte får äta.

Under den obligatoriska vilan är det även bra om någon kan massera hästen lite över rygg och rumpa…ge den lite stretching och promenera lite så den inte stelnar till helt så musklerna håller sig varma (lägg gärna på den ett täcke över rygg och rumpa) tills det är dags att rida iväg igen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

bell
0

Jag har provat en distans Prova på. Min häst hade 61 i puls i vet grinden tjejen som kollade pulsen SKREK då VI HAR EN HÖG PULSARE HÄR!!! min pålle hoppade iväg och blev jätte rädd för henne!

HAn var sedan för osäker på funktionärerna så vi kom aldrig ned i puls.

Så träna även på att människor i keps o stor regnponcho kommer fram utan ett ord och kollar pulsen för att sedan SKRIKA till.