Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3149 ggr
[NellieLavec]
0

Seg, tung häst!

Min häst är ingen tävlingspålle. Han är inte utbildad och gör inga dressyrrörelser. Men han tycker om att bli riden och älskar att arbeta och tänka. När vi rider ut är han lyhörd, lätt att rida igenom, samlar sig och arbetar ordentligt under sig i alla gångarter. Han bär upp sig själv i en fin form och har taktmässiga gångarter. Det kvittar om det är på stigar i skogen eller på volter på en åker. Men när vi rider i paddock är han avskyvärd att rida! Han är trög, seg och FRUKTANSVÄRT TUNG! Jag har aldrig varit med om en så tungriden häst. Om man blir för hård så har det hänt att han ställer sig på tvären och kickar bakut. Och jag vet vad ni alla kommer säga; hästen har säkert ont någonstans. Men det har han inte. Det har hänt att han blivit rädd för något i paddocken och gått upp i varv för det, då har han varit lika fin som när vi rider ut efteråt. Hästen är också regelbundet kollad. Det är endast när vi rider i paddocken han är så. Löshoppning eller longering älskar han. Jag själv rider hellre ut än att sitta i en paddock, så jag bryr mig inte allt för mycket, men snart ska en halvfodervärd börja rida honom, och hon vill rida i paddock före dom lär känna varandra. Vad är anledningen till detta? Vi kan helt utesluta skador, smärta eller fel utrustning. Jag har verkligen gjort allt för att få ridningen i paddock rolig, men han vill verkligen inte vara med där.

giffan
0

vad händer om du sätter upp ett hinder? rid några varv på en volt eller vad du vill göra.. Sen ta ett skutt eller två. Fortsätt jobba, ta ett skutt.

Om det hjälper

Annars får ni allt traggla på ute..Tänk hästen som ett skoltrött barn, kan jobba med allt som e 1000ggr jobbigare bara det inte gäller skolarbete ;)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[NellieLavec]
0

#1 Har provat med både hinder och bommar :/ men tack ändå! Jag har som sagt inget emot att rida ut (och rider inte så ofta pga sjukdom), men jag är rädd att min halvfodervärd kommer se "den dåliga sidan" av hästen när han egentligen är väldigt snäll och otroligt rolig att rida på ute.

giffan
0

Om du rider på en åker eller nått då? samma sak då?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[NellieLavec]
0

Nej, jättefin på åkrar! När man rider på volter och sånt. Även fin när man rider i hagen, så jag tror inte det beror på att han känner sig inhägnad. Det ända jag kan tänka på är väl kanske att det är annat underlag i paddocken (fint grus/sand). Men vi rider på massvis med grusstigar när vi rider ut…

Zaphix
0

Min är periodvis likadan. Riktigt långsam och motsträvig i paddocken. Fungerar verkligen inte i paddocken i preioder hur jag än lägger upp träningen, så då rider jag inte där då.

Sätter jag fram hinder blir han ännu långsammare, han påpekar argt att han verkligen inte är en hopphäst.

Har börjat med akademisk ridkonst nu i ett försök att hitta något som gör att paddocken fungerar bättre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Caroline L
0

En paddock kan automatiskt betyda mer enformigt arbete för vissa hästar och inte kännas lika öppet och intressant eftersom man arbetar inom stängda gränser nu vet jag inte om det är så med din häst men om fallet är så får man jobba med att få det intressant och jobba med hjärnan mer så det inte åker tillbaka till ett enformigt mönster jag kunde märka det med min häst att när man steg in i en paddock då betyder det arbete och det är inte lika roligt som att arbeta ute där min häst också hade bra bjudning

[NellieLavec]
0

#6 Det var också det jag tänkte, men jag har verkligen försökt allt för att få arbetet roligt. Vet inte riktigt vad jag mer kan göra för att få honom mer på hugget. Eftersom han går fint när jag rider i hage så tror jag inte att det beror på att han känner sig instängd, fast det är ju klart, hagen är större än paddocken.

Caroline L
0

Det har inte med just inhägnaden att göra utan i en paddock är det oftast endast arbete medans en hage kan betyda annat och är mer "ute" än en paddock på det sättet. Jag hade försökt att ändra uppfattningen kring paddocken antingen på ryggen eller från marken. Hoppas det löser sig lycka till :)

PogoPedagog
0

När jag rider tröga hästar på bana börjar jag gärna med att efter igång skrittning rida några varv i snabb trav eller galopp på ganska lång tygel bara för att få upp energin. Det brukar fungera. Och så massor av beröm o gärna godis när de gör rätt sen så att de tycker att det är kul att jobba.

[NellieLavec]
0

#8 Som tidigare nämnt så brukar jag löshoppa och göra andra övningar från marken, och då är han jättepigg. Det är endast vid ridning. #9 Jag ska prova det!

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Låter precis exakt som min förra häst, han hade inte ont någonstans eller så utan han tyckte bara att paddock var sk*ttråkig på ren svenska. Försök rida så mycket ute i naturen det bara går, det ska ju vara kul både för häst och ryttare. :)

[NellieLavec]
0

#11 Jag rider som sagt inte så ofta (3 ggr mån) pga sjukdom, utan han får mest löshoppas och leka löst i paddock, han tycker det är roligast :) men nu ska jag skaffa en halvfodervärd som vill rida inhägnat innan hon lärt känna hästen, och det skulle ju vara tråkigt ifall hon inte gillar honom bara för att han är som han är i paddock, när han är snäll i övrigt :/ jag har förvarnat henne på det, men ändå. Dessutom har han fått otroligt bra ord från domare på utställningar för sina gångarter och att han skulle blivit en bra hopphäst, så det är synd att man inte kan plocka ut talangen i honom :/ Men men, jag får väl fortsätta öva, eller gilla läget och inse att han alltid kommer vara hobbyhäst x) tack för alla svar allihopa!

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Ja, då är det kanske lite annorlunda om han är en yngre häst också! :) min var ju 19år när jag började rida honom och 23 när vi flyttade till ett stall med paddock så för min del gjorde de ju inte så mycket att han tyckte det var dötrist för det gjorde jag med! :p Försökte hitta en medryttare till min gubbe men hon fick honom inte ens att trava när hon provred honom i paddock så kan ju säga att det blev inte så mycket med den medryttaren! xD

[NellieLavec]
0

Har också haft medryttare som slutat för att dom inte kan rida honom ordentligt x) det är synd att folk är så rädda för att rida ut :/ Har till och med varit med om en tjej som ramlade av för att han blev så tung :P hon vägde inte så mycket och hade inget att sätta emot med, så hon bara ramlade fram över halsen på honom när han tyngde i tyglarna :P

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Oj, :p nej, jag förstår inte det heller, rida ut är ju det bästa som finns. Under alla dom år som jg har ridit har jag nog ridit i skogen 90% av den tiden jag suttit på hästryggen. Men det blir väll lite så med att är man van vid ridhus och paddock så blir det lite tryggt att hålla sig där. Då vet man ju vart hästen är ifall man åker av iallafall! :p haha, var några gånger jag fick ringa till stallägaren och säga att hon skulle hålla utkick för man hade åkt av ute i skogen och pollen stack! :p Casmir han hade sin giraffhals och när den väl kom fram så var det inte många som kunde få ordning på han sen, alla trodde att ju segare han blev desto mer måste dom ta i och bli arga fast det var helt tvärt om! :)

Minorca
0

Jag skulle testa #9 och kanske lite mer extremt på relativt långa tyglar.

Som att börja med skritt några steg och så halt och så några steg till sedan halt så sakta som möjligt. ganska länge(värma upp). Sedan trav några steg halt några gånger sedan galopp några steg halt beröm sedan vila och sitt av och kanske löshoppa ett hinder om han gillar det eller rid ut.

Nästa pass börja lika och galopp lite längre sedan beröm och sitt av eller som ovan.

Sedan lite längre  i trav och galopp. för varje gång lite längre. 

Det är ingen quikfix men med korta pass så motiverar det hästen att trav och galopp medför att snart är det färdigt på ridbanan (om den inte gillar det),

Sarah
0

#14 lika bra att du slapp henne då, det är armarna som ska följa med om hästen drar fram, inte hela kroppen :) Följer hela kroppen med är ryttaren spänd och får inte en mjuk hand :)

[NellieLavec]
0

#16 Det är svårt att få honom till galopp i paddock tyvärr, men jag ska prova i trav! :) #17 Jo, dom passade inte alls i övrigt heller :/ vissa dagar kunde hon inte hämta honom i hagen och så, han hade ingen respekt för henne, och hon vågade inte sätta ner foten, så det var lika bra :P