Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 577 ggr
Rafflan
0

För känslig?

Vi släppte in en ny häst i flocken för 5 dagar sen, blev ju lite obalans och tjafs i flocken men inge allvarligt.

Nu på kvällen när jag åker ut har min häst ett ytligt sår på höger bakben, inge allvarligt men är svullen, varm och det sitter vid "lår"musklerna, tänkte rida imorgon men bestämde mig att det är onödigt att belasta bakbenet om det nu är svullet och varmt, och då man inte vet om musklerna fått sig en smäll.
Men min kompis tyckte jag var för känslig…?

Vad tycker ni? Svullen, varm, ev lite öm och ev smäll på muskeln, ok att rida då såret är litet och han inte är haltar?

Personligen kommer jag inte rida men vore intressant att höra hur andra tänker, jag kanske är känslig :)

[Moa-]
2

Är han svullen och varm så skulle jag definitivt avstå ridning.

Gronstedt
2

För såret och om han har en utgjutning i muskeln är det bra om han rör på sig, men du kanske inte ska rida ett avancerat dressyrpass eller hoppa i en timme Blinkar.

Rafflan
1

#2 Tänkte han får röra sig själv i hagen så blir det nog bra ;)

imsuchadiva
2

Svårt att svara när man inte ser det själv. Men jag tror jag hade låtit hästen vilat en dag, sen skrittat den för hand ca 10 min i två-tre dagar och sen börjat ridit. Ev ridit tidigare om svullnaden och värmen gått ner.

[NellieLavec]
4

Jag hade nog gått ut med hästen. Det är bra att sträcka på en öm muskel. Dock skrittat från marken och inte belastat med extra vikt :)

Zaphix
0

Skulle definitivt inte rida. Möjligtvis skritta. Men ja, går hästen i hagen får den röra på sig i skritt ändå.

Jag är iofs rejält nojjig av mig som hästägare, men jag hade lagt spritomslag om såret låg så till att jag kunde det för att dra ut eventuella bakterier ur såret. Skulle tempa hästen ett par gånger om dagen och ha ordentlig koll så det inte utvecklades i lymfangit.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#6 sitter ganska högt upp på bakbenet så går inte riktigt att linda nåt där som sitter kvar :)

Caroline L
0

Jag skulle också avvakta från ridning ett tag och hålla koll på såret.

Rafflan
0

#8 ja såret är verkligen ett ytligt sår, så tror inte det är någon fara :)

Men svullnaden och värmen och placeringen är med störande, får se hur det ser ut idag, förhoppningsvis har svullnaden och allt lagt sig :)